بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
در گفتگو با مدیرعامل گروه مالی نور انوار مطرح شد:

محدوده تثبیت نرخ ارز با عبور از مرز 4 هزار تومانی

بازار ارز، بازاری کاملاً انحصاری می باشد و این دولت است که عنوان عرضه کننده اصلی نرخ آن را تحت کنترل دارد، از طرفی با توجه به اینکه در بودجه سال 96 دلار در محدوده 3300 تومان برآورد شده است به نظر می رسد تا حدود 500 تومان بیشتر از این سطح نوسان داشته باشد تا از طریق این تفاوت قیمت بخشی از هزینه های دولت و کسری بودجه تأمین گردد.
کد خبر : ۱۷۱۶۱۸
نویسنده :
یارمحمدی

طی هفته گذشته نرخ دلار آمریکا از مرز 4 هزار تومانی عبور کرد، این موضوع از این جهت که این روند صعودی تا کدام سطوح ادامه خواهد داشت و بر چه گروهی در بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود برای فعالان اقتصادی بسیار حائز اهمیت می باشد.

در همین ارتباط مدیر عامل گروه مالی نور انوار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بازار ارز، بازاری کاملاً انحصاری می باشد و این دولت است که عنوان عرضه کننده اصلی نرخ آن را تحت کنترل دارد، از طرفی با توجه به اینکه در بودجه سال 96 دلار در محدوده 3300 تومان برآورد شده است به نظر می رسد تا حدود 500 تومان بیشتر از این سطح نوسان داشته باشد تا از طریق این تفاوت قیمت بخشی از هزینه های دولت و کسری بودجه تأمین گردد. حال به نظر می رسد دولت با توجه به روه فعلی که تجارت با ایران بسیار سخت شده و به دلیل وجود تورم در کشور، و علاوه بر آنها حفظ محبوبیت خود در ماه های پایانی دوره اول ریاست جمهوری خود دلار را در محدوده 4 هزار تومان تثبیت کند.

حسین نصیری در ادامه افزود: در اقتصاد کشور هیچ گونه آپشن جهت پوشش دادن و بیمه کردن معاملات صادرات و واردات وجود ندارد، به همین دلیل نرخ ارز باید یک نرخ ثابت داشته باشد و یا در بازاری مناسب کشف قیمت شود در غیر این صورت و با دو نرخی بودن ارز فساد و رانت در اقتصاد شدت می گیرد و کسانی که به ارز ارزان قیمت دسترسی داشته باشند از این تفاوت قیمت در بازار ارز سود خواهند برد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص محدوده ای که ارز در آن قیمت تثبیت خواهد شد گفت: با توجه به شرایط مذکور به نظر می رسد قیمتی که دلار در آن محدوده تثبیت و به سمت تک نرخی شدن حرکت کند حدود 4 هزار تومان باشد که این امر می تواند باعث کاهش بهای تمام شده محصولات شرکت های داخلی کشور شود و موجب ایجاد تعدیل مثبت در در آمد شرکت هایی گردد که به صادرات وابستگی دارند.

وی تأکید کرد: با توجه به ساختار بسیار اقتصادی کشور در بحث های مختلف نمی توان از صنعت و یا شرکت خاصی که از رشد دلار سود می برد نام برد، چرا که صنایعی همچون پتروشیمی و پالایشگاهی با مشکلات و ابهامات خاص خود همراهند، اما قطعاً آن دسته شرکت هایی که محصولات خود را صادر می کنند از این جهت قیمتی دلار بهره مند خواهند شد و بالعکس مجموعه هایی که مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می کنند اثر منفی می پذیرند.

حسین نصیری در خاتمه گفت: نرخ ارز در اقتصاد کشور اثرات پیچیده ای دارد و مسأله ای ملی می باشد و بحث تک نرخی شدن کردن آن از جهات مختلف به نفع اقتصاد است و موجب کاهش رانت خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر