بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
بنا به اقتضائات و شرایط بازار عرضه‌های اولیه را در سال 96 پی خواهیم گرفت که نمی‌توان زمان دقیقی را در این زمینه عنوان کرد. اما به هر ترتیب باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که ورود شرکت‌های جدید به بازار با عرضه‌های اولیه جدید و گشایش نماد به مثابه جاری شدن خون تازه در رگ‌های بازار است که به بزرگ شدن سایز بازار و افزایش مخاطبان آن منجر خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۴۱۲۴
نویسنده :
کیوان فر

مدیرعامل فرابورس ایران در نشست خبری فاینکس دهم که صبح روز جاری در سالن 35 دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برگزار شد از راه‌اندازی قرار اختیار معامله خرید تا پایان هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: به زودی این قرارداد روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق بدهی نیز قابلیت راه‌اندازی و عملیاتی شدن دارد.

به گزارش بورس نیوز ، امیر هامونی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روی سهام بانک حکمت ایرانیان از طریق کارگزاری و صندوق بازارگردانی سهم آشنا روز سه‌شنبه 29 فروردین ماه قرارداد اختیار معامله در بازار مشتقه عملیاتی خواهد شد، این امر را موجب افزایش نقدشوندگی سهام این بانک عنوان کرد.

وی با یادآوری اینکه نخستین آگهی انتشار اوراق اختیار معامله خرید در سایت فرابورس ایران روی سهام بانک حکمت ایرانیان منتشر شده است، راه‌اندازی معاملات آپشن را موجب کمک به تعمیق بازار، افزایش نقدشوندگی اوراق بهادار و کشف قیمت بهتر سهام و اوراق دانست.

مدیرعامل فرابورس ایران در این نشست خبری همچنین به ابعاد و دلایل برگزاری رویداد فین‌استارز 2017 اشاره و نگاهی نیز به کارنامه عملکردی این رکن بازار سرمایه داشت.

هامونی با اشاره به اینکه امسال در نمایشگاه با چهره متفاوتی حضور داریم، برگزاری رویداد فین‌استارز را زمینه‌ساز تقویت ارتباط میان سرمایه‌گذران و صاحبان استارتاپ‌های مالی عنوان و اظهار کرد: فرابورس ایران طی چند سال گذشته با راه‌اندازی بازار دارایی فکری و سال گذشته به کمک راه‌اندازی تابلو رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و نیز رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه تمام تلاش خود را برای نقش‌آفرینی در تامین مالی اکوسیستم دانش‌بنیان به کار گرفته است.

وی با طرح این موضوع که در کنار مجموعه اقدامات مذکور، مسئولیت و ماموریت برگزاری رویداد فین‌استارز از سوی سازمان بورس به فرابورس ایران تفویض شده است، عنوان کرد: برگزاری این رویداد بزرگ با امکان گردهم‌‌آوری و هم‌افزایی میان سرمایه‌گذران و شرکت‌های دانش‌بنیان، صاحبان ایده‌های جدید مالی در حوزه‌های مبتنی بر تکنولوژی و به طور کلی فعالان حوزه فین‌تک به عنوان حلقه ارتباطی در زمینه برطرف‌سازی چالش‌های سه حوزه بانک، بیمه و سرمایه عمل خواهد کرد که از طریق فراهم کردن زمینه‌های رشد و توسعه ایده‌های برتر استارتاپی مالی امکان‌پذیر است.

مدیرعامل فرابورس ایران تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در رویداد فین‌استارز 2017 را 70 استارتاپ مالی عنوان کرد و ادامه داد: پس از بررسی‌های لازم 50 تیم به این رویداد راه یافتند. همچنین یک مسابقه آنلاین استارتاپی نیز در این رویداد برنامه‌ریزی شد که 58 تیم 2 تا 7 نفره برای حضور در این رقابت نام‌نویسی کردند.

وی با اشاره به اینکه با داوری‌های صورت گرفته 10 تیمی که به چالش‌های مطرح شده در خصوص حوزه‌های بازار سرمایه، بانک و بیمه بهترین پاسخ‌ها را دادند وارد مرحله نهایی این رقابت شدند، افزود: در نهایت سه تیم به عنوان تیم‌های منتخب معرفی می‌شوند که جوایز 30، 20 و 10 میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.

در ادامه، هامونی دیگر ویژگی‌های برگزاری این دوره از رویداد فین‌استارز توضیح داد: همچنین 9 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه و 4 شتاب‌دهنده نیز در این رویداد بزرگ حضور دارند و از حمایت بیمه مرکزی و بانک‌ها نیز در برپایی آن بهره‌مند شدیم.

وی در توضیح کارکرد شتاب‌دهنده‌ها گفت: شتاب‌دهنده‌ها ایده‌های خام را از صاحبان ایده و استارتاپ‌ها گرفته و آنها را پرورش می‌دهند تا آن ایده به مرحله‌ای از رشد برسد که امکان معرفی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و جذب سرمایه‌گذاری را پیدا کنند.

هامونی برگزاری چندین پنل تخصصی، کارگاه‌های متنوع که برخی در خصوص ارز‌ش‌گذاری استارتاپ‌ها بود و نیز کارگاه‌هایی به زبان انگلیسی را از برنامه‌های این دور از رویداد عنوان و خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی در این رویداد نتیجه‌گرایی است به این صورت که بتوانیم استارتاپ‌های حاضر در فین‌استارز را به سرمایه‌گذاران متصل کنیم.

نگاهی به کارنامه عملکردی فرابورس ایران در سال 95

مدیرعامل فرابورس در این نشست همچنین نگاهی نیز به پرونده عملکردی این رکن بازار سرمایه در سال 95 داشت. هامونی با طرح این موضوع که 99 شرکت در سال قبل تقاضای پذیرش به فرابورس ایران را ارائه کردند، گفت: 19 جلسه هیات پذیرش طرح شد که در نتیجه آن 26 شرکت پذیرش شدند. هچنین 155 شرکت درخواست پذیرش خود را در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط ارائه کرده‌اند که از میان آنها 11 شرکت پذیرش و دو شرکت عرضه اولیه شده‌اند.

به گفته وی در سال 95 همچنین شاهد درج 17 شرکت در بازارهای اول و دوم بودیم که برخی از این شرکت‌ها سال 94 پذیرش شده بودند.

هامونی لیست شرکت‌هایی که سال 95 برای نخستین بار عرضه اولیه یا گشایش نماد شدند را اعلام کرد و گفت: گروه صنایع کاغذ پارس، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، مدیریت انرژی امید تابان هور، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، آتیه داده پرداز، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان، دامداری تلیسه نمونه و چند شرکت دیگر به عنوان عرضه‌های اولیه فرابورس در سال قبل به شمار می‌روند که شرکت‌های شهداب ناب خراسان، صنعتی بهپاک و اعتباری ملل نیز در جریان معاملات این سال گشایش نماد شدند.

وی با سخت و طاقت‌فرسا خواندن روند معاملات در سال 95، از بازدهی 9 درصدی شاخص کل، رشد 8 درصدی ارزش بازار و 2 درصدی ارزش معاملات خبر داد و افزود: ارزش بازار فرابورس در آخرین روز معاملات سال قبل به 104 هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات به 46 هزار میلیارد تومان رسید.

عرضه‌های اولیه؛ خون تازه در رگ‌های بازار

هامونی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص برنامه‌های فرابورس ایران برای آغاز عرضه‌های اولیه در سال جدید گفت: بنا به اقتضائات و شرایط بازار عرضه‌های اولیه را در سال 96 پی خواهیم گرفت که نمی‌توان زمان دقیقی را در این زمینه عنوان کرد. اما به هر ترتیب باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که ورود شرکت‌های جدید به بازار با عرضه‌های اولیه جدید و گشایش نماد به مثابه جاری شدن خون تازه در رگ‌های بازار است که به بزرگ شدن سایز بازار و افزایش مخاطبان آن منجر خواهد شد.

وی با مورد انتقاد قراردادن برخی دیدگاه‌ها که عرضه‌های اولیه را موجب تاثیرات منفی بر بازار می‌دانند گفت: در کوتاه‌مدت طبیعی است که باید سایز شرکت جدیدی که به بازار وارد می‌شود و سرمایه‌ای که از بازار جذب می‌کند را مورد بررسی قرار داد که در زمان مناسب آن شرکت به عموم عرضه شود، اما باید در میان مدت و بلندمدت نباید مانع از ورود شرکت‌های جدید به بازار شد؛ چراکه در نهایت موجب کوچک‌تر شدن دامنه مخاطبان بازار و سایز آن خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران ورود شرکت‌ها و ابزار معاملاتی جدید به فرابورس را زمینه‌ساز افزایش ارزش بازاری آن و بزرگ شدن سایز این بازار دانست و گفت: اگر عرضه‌های اولیه سال‌های 86 تا 90 و عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی به منظور اجرای اصل 44 قانون اساسی نبود ارزش بازار فرابورس همان 26 هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند در حالی که امروز شاهد افزایش آن به رقم 109 هزار میلیارد تومان هستیم.

هامونی برگزاری نشست‌های خبری «یک‌ دیدار، یک عرضه» را در عمق‌بخشی به تحلیل فعالان بازار سرمایه برای خرید سهام شرکتی که عرضه اولیه یا گشایش نماد می‌شود بسیار موثر خواند و تصریح کرد: ااین نشست‌ها که به طور منظم برگزار شده و از حضور خبرنگاران محترم بازار سرمایه برای اطلاع‌رسانی هرچه بهتر بهره می‌برد به سهامداران و فعالان بازار برای تصمیم‌گیری منطقی در خصوص خرید سهام آن شرکت خاص بسیار کمک می‌کند.

بازار بدهی مدیریت می‌شود

وی در این نشست خبری به برخی نکات در خصوص بازار بدهی اشاره داشت و بیان کرد: برخلاف برخی انتقادها، هرگونه جهت‌دهی نرخ سود در بازار پول را از سوی بازار بدهی مردود می‌دانم؛ چراکه بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی ارزش معاملات بازار بین بانکی 60 برابر بازار بدهی است بنابراین بازاری که یک شصتم این بازار است هیچ‌گاه توان جهت‌دهی به نرخ سود بانک‌ها را نخواهد داشت.

مدیرعامل فرابورس ایران در نهایت از مدیریت حجم انتشار اوراق بدهی در سال 96 با هماهنگی‌های صورت گرفته خبر داد و افزود: در حال حاضر با کاهش عرضه اوراق از جانب پیمانکاران و هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شاهد کاهش نرخ سود اوراق به 21 تا 22 درصد هستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
سهم فنوال تا حال باید خیلی بالا میرفت . این شرکت تولید .فروش ودر آمدی زیادی دارد ولی تا حال ترقی نکرده فکر کنم باعث وبانی آن یکی از حقوقی ها باشد. خوشبختانه اخیرا جا به جای سهام توسط حقوقی زیاد شده است . وخبر های خوشحال کننده نیز شنیده میشود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۷
چند روز است شركت بالمين كامرزآ.گ سهامدار حقوقی فنوال ده میلیون ده میلیون سهم را میفروشد . خریدار هم باید حقوقی باشد که این سهم بالا را میخرد که معلوم نیست . که اگر دوستان میدانند از طریق همان صفحه اطلاع بدهند