بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت حمایت از تولید داخلی در بخش کشاورزی را با جدیت دنبال خواهد کرد گفت: نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی می‌تواند منشاء یک تحول و اقدامات مهم در همه بخش‌ها به ویژه بخش کشاورزی باشد.
کد خبر : ۱۷۴۶۲۳
به گزارش بورس نیوز، اسحاق جهانگيري ظهر امروز (سه شنبه) در آيين افتتاح شركت كشت و صنعت و سردخانه برادران خرقاني كه در روستاي ابراهيم آباد شهرستان شهريار برگزار شد با تبريك سال جديد به برخي مسائل منطقه اشاره كرد و اظهار داشت: ما در منطقه اي حساس و متلاطم هستيم كه متاسفانه درگيري و خونريزي در كشورهاي اسلامي وجود دارد و همه از اين موضوع رنج مي بريم كه در كشورهاي امت اسلامي به دليل نابخردي و ناداني مسئولين برخي دولت هاي منطقه شاهد چنين وضعي هستيم و غربي ها نيز از اين شرايط استفاده مي كنند و به تعبير خودشان گاوهاي شيرده منطقه را مي دوشند و ملت هاي منطقه را چپاول مي كنند و به آنها اسلحه مي فروشند تا بمب بر سر مسلمانان ريخته شود.
معاون اول رييس جمهور افزود: در اين منطقه پر آشوب ايران كشوري امن و با ثبات است و كشوري است كه نه تنها براي خود امنيت، ثبات و آرامش مي خواهد بلكه تلاش دارد ثبات و امنيت را به همه كشورهاي منطقه باز گرداند و براي اين موضوع هزينه هايي نيز پرداخت كرده است.
وي ادامه داد: اگر كمك هاي ايران نبود حتماً وضعيتي كه در عراق، سوريه و برخي كشورهاي ديگر وجود دارد فاجعه بار تر بود و خيلي از گروه هاي تكفيري مي توانستند دولت در اختيار بگيرند و به همين دليل است كه آمريكايي ها اصرار دارند كه فضاي ايران را ناامن و ناآرام نشان دهند.
دكتر جهانگيري همچنين با اشاره به روي كار آمدن جان بولتون بعنوان مشاور امنيت ملي رييس جمهور آمريكا اظهار داشت: امروز گروهي سركار آمده اند كه مهمترين افتخار آنها اين است كه حقوق بگير سازمان منافقين بوده اند و تصور مي كنند كه با تهديداتشان ملت ايران جا مي زند.
معاون اول رييس جمهور افزود: مردم ايران از سازمان منافقين به شدت نفرت دارند چرا كه آنها حدود 17 هزار نفر از مردم كشور را ترور كرده و به شهادت رساندند.
وي خاطر نشان كرد: ملت ايران ملتي متمدن و مقاوم است كه هشت سال پس از انقلاب اسلامي جنگيده كه با اين حرف ها و تهديدات جا نمي زند و آنها فقط مي خواهند با فضا سازي هاي خود دل سرمايه گذاران را خالي كنند و فضاي سرمايه گذاري در كشور را ناامن جلوه دهند و اجازه ندهند كه كشورهاي منطقه با هم دوست باشند.
دكتر جهانگيري گفت: ما مي خواهيم با كشورهاي منطقه دوست باشيم البته سياست هاي برخي از اين كشورها را نيز قبول نداريم و بعنوان مثال كارهايي كه عربستان در برخي كشورها انجام مي دهد كارهاي نادرستي است.
معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: عربستان سه سال است كه بر سر مردم يمن بمب مي ريزد و اين طبيعي است كه آنها نيز دست به اقدامات مقابله اي بزنند و حالا عربستان براي اينكه فرافكني كند مي گويد كه ايران مردم يمن را تجهيز كرده است.
وي با اشاره به اينكه عربستان كشور يمن را از همه طرف تحت محاصره قرار داده و از راه خشكي و دريا اين كشور را محاصره كرده است خطاب به آنان گفت: شما به همراه ائتلافتان يمن را محاصره كرده ايد پس ايران چگونه مي تواند مردم اين كشور را تجهيز كند.
دكتر جهانگيري تصريح كرد: ما بايد قدر امنيت كشور را بدانيم و همه با هم منسجم و متحد در مسير توسعه و پيشرفت گام برداريم.
معاون اول رييس جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اينكه دولت در سال 97 سياست هاي ويژه اي را دنبال خواهد كرد افزود: از ابتداي سال در برخي بازديدهاي خود تلاش كردم تا جهت گيري هاي اصلي سياست هاي دولت در سال جديد را اعلام كنم و بعنوان مثال روز گذشته از پارك فناوري پرديس بازديدي بعمل آمد كه مهمترين پيام اين بازديد حمايت جدي دولت از شركت هاي دانش بنيان بود.
وي تصريح كرد: بايد تلاش كنيم اقتصاد كشور را از منابع طبيعي به اقتصاد دانش بنيان متكي كنيم و در اين راستا جوانان كشور قادرند با اتكا به دانش و مغز خود اقتصادي را بنيان بگذارند كه اگر روزي نفت نداشتيم بتوانيم اقتصاد را اداره كرده و رفاه و اشتغال براي مردم فراهم كنيم.
دكتر جهانگيري همچنين با اشاره به بازديد امروز خود از برخي پروژه هاي كشاورزي و روستايي تصريح كرد: روستاها كانون اصلي توسعه و توليد كشور هستند و امنيت غذايي در كشور كه يكي از جهت گيري هاي اقتصاد مقاومتي است نيز در روستاها و توسط كشاورزان محقق مي شود.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه روستاهاي كشور بايد از زيرساخت ها و امكانات مناسبي برخوردار باشند گفت: روستاها بايد همه امكانات لازم نظير آب، گاز، مدرسه مناسب و بهداشت را داشته باشند و مردم روستاها بتوانند از فرصت هاي شغلي مناسب برخوردار باشند.
وي افزود: البته اكثر زيرساخت هاي لازم در كشور فراهم شده و در سال جاري 12 هزار ميليارد تومان تسهيلات اشتغال روستايي پرداخت خواهد شد و من از كارآفرينان، فرمانداران و بخشداران مي خواهم كه بر اين موضوع تمركز دهند تا با استفاده از تسهيلات اشتغال روستايي با سود 6 درصد بتوانند در روستاها اشتغال زايي كنند البته بايد دقت شود كه اين تسهيلات در اختيار افراد سودجو قرار نگيرد.
دكتر جهانگيري در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع كمبود منابع آب در كشور اشاره و خاطر نشان كرد: اينكه تصور شود در سالهاي آتي ممكن است كشور با ترسالي روبرو باشد را بايد از ذهن خود بيرون كنيم. واقعيت آب كشور همين است كه امروز با آن مواجه هستيم و ما نبايد اجازه دهيم كه به دليل كمبود منابع آب و استفاده ناصحيح از اين منابع آينده كشور به خطر بيفتد. آنچه آينده كشور را مي تواند به خطر بيندازد استفاده نادرست از منابع است و گرنه ما نگراني از تهديدات بيروني نداريم.
وي با تاكيد بر اينكه وزارت جهاد كشاورزي بايد تلاش كند بهترين روش هاي آبياري در كشور اجرا شود گفت: بايد روش هايي بكار گرفته شود كه هم توليد محصولات كشاورزي آسيب نبيند و هم بهترين بهره برداري از منابع آب انجام شود و دولت نيز در اين زمينه حمايت خوبي انجام مي دهد و 85 درصد هزينه هاي تبديل روش هاي سنتي آبياري به روش هاي نوين بر عهده دولت است و كشاورزان فقط 15 درصد هزينه ها را پرداخت مي كنند.
معاون اول رييس جمهور توسعه كشت گلخانه اي را از سياست هاي قطعي دولت برشمرد و گفت: در اين نوع كشت آب بسيار كم استفاده مي شود و در عين حال محصولات بسيار زياد توليد مي شود.
وي همچنين با تاكيد بر لزوم توسعه صنايع تبديلي و بسته بندي در كشور، سفر چند روز گذشته خود به استان كرمان و بم را يادآور شد و گفت: در بم حدود 200 هزار تن خرما توليد مي شود و يكي از دغدغه هاي كشاورزان اين است كه نمي توانند همه محصولات خود را بفروشند و ما بايد تلاش كنيم با استفاده از صنايع تبديلي و بسته بندي مناسب به دنبال صادرات اين محصولات باشيم.
دكتر جهانگيري ادامه داد: در محصولات كشاورزي به جز برخي محصولات خاص نظير ذرت و دانه هاي روغني، تقريباً در بقيه محصولات ميزان توليد بيش از نياز كشور است بنابراين نبايد در اين محصولات شاهد واردات باشيم بلكه بايد به دنبال هموار كردن مسير صادرات محصولات كشاورزي باشيم.
معاون اول رييس جمهور به مسائل و مشكلات شهرهاي اطراف استان تهران نيز اشاره و تصريح كرد: برخي از شهرهاي اطراف تهران مظلوم واقع شده اند و مسئولين اصلي دولت به ندرت مانند سفرهاي استاني به ساير استان ها به اين شهرها سركشي مي كنند و زماني كه سفري به اين مناطق انجام مي شود و يا گزارشي از مسائل آنها دريافت مي كنيم مي بينيم كه برخي مشكلات در اين شهرها وجود دارد كه در استان هاي دور افتاده كشور وجود ندارد.
وي با تاكيد بر اينكه مسائل شهرهاي بزرگ اطراف تهران بايد در مركز تهران به خوبي بررسي و براي حل آنها برنامه ريزي و راهكار تدوين شود گفت: يكي از اصلي ترين مسائل اين شهرها موضوع تردد و آمد و رفت روزانه ساكنين آنها به تهران است كه البته وزير راه و شهرسازي طرحي را تحت عنوان حمل و نقل حومه اي تهران از طريق خطوط ريلي پيشنهاد داده است و به زودي جلسه اي با دستگاه هاي مرتبط در اين خصوص برگزار خواهيم كرد.
در اين مراسم وزير جهاد كشاورزي نيز گزارشي از وضعيت كشاورزي شهرستان شهريار و نيز شركت كشت و صنعت و سردخانه اين شهرستان ارائه كرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر