بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
از ابتدای تشکیل دولت جدید آمریکا گمانه زنی ها برای ماندن دونالد ترامپ در برجام بالا گرفت.
کد خبر : ۱۷۷۲۱۸
به گزارش بورس نیوز، رییس جمهور جمهوری خواه ایالت متحده آمریکا که یکی از وعده های انتخاباتی اش پاره کردن برجام بود پس از رسیدن به پست ریاست جمهور وعده اش را عملی کرد و از برجام بطور یکجانبه خارج شد.

دولت آمریکا در حال حاضر به گونه ای است که مذاکره برایش دارای اهمیت بسزایی است و از طرفی فاکتور زمان در آینده ایران نقش اساسی دارد و از آنجاییکه این فرصت در گذشته به دلیل برخی جریان های داخلی از ایران دریغ شد اکنون زمان به ضرر اقتصاد ایران در حال حرکت است.

از طرفی اتحادیه اروپا به دلیل اینکه ژست سیاسی خودش را حفظ کند و برای نشان دادن استقلال سیاسی اش از این اقدام آمریکا انتقاد کرد ولی در عمل شرکت های بزرگ طرف قرارداد ایران مثل بریتیش پترولیوم، زیمنس، توتال و غیره در حال خارج شدن از ایران هستند.

نوآم چامسکی نظریه پرداز آمریکایی در این زمینه گفت: اروپا در جایگاهی نیست که بتواند با آمریکا مخالفت کند. در حال حاضر رابطه اقتصادی اروپا با آمریکا بیش از 600 میلیارد دلار است درصورتیکه رابطه اقتصادی ایران و اروپا حتی پس از برجام به 20 میلیارد دلار هم نمی رسد.

از طرفی در تحلیل استراتژیک نیز در تحلیل نهایی، اروپا و آمریکا یک حرف را می زنند و مسائل متعددی از جمله موشک ، حقوق بشر و غیره را جزو مسائل قابل مذاکره ایران می دانند.

البته پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا این کشور از پیمان زیست محیطی پاریس و چند پیمان اقتصادی دیگر هم کنار کشید و در مسئله تجارت جهانی با چین فشارهایی بر اقتصاد این کشور نیز وارد کرد که در مورد این مسئله با بالا گرفتن مناقشات دو کشور به نتایج حداقلی رسیدند.

اکنون و پس از بی اعتبار شدن برجام از سوی آمریکا باید دید آیا ایران می تواند زمین را به نفع خود عوض کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر