بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
صدر اعظم آلمان در برنامه‌ای تلویزیونی از رفتار رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست گروه ۷ به شدت انتقاد کرد و گفت که رفتار دونالد ترامپ وضعیت را ساده‌تر نخواهد کرد.
کد خبر : ۱۷۷۴۰۱
به گزارش بورس نیوز، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در شبکه اول تلویزیون آلمان ضمن انتقاد شدید از رفتار دونالد ترامپ، گفت که توئیت رئیس‌جمهوری آمریکا "مأیوس‌کننده" است.

مرکل گفت که دولت آلمان به بیانیه نشست گروه هفت پایبند است و این بیانیه تصویب شده و دارای اعتبار قانونی است.

ترامپ پس از پایان نشست کشورهای صنعتی گروه ۷ با ارسال یک توئیت رسما امضای خود را از زیر بیانیه پایانی این اجلاس پس گرفت.

مرکل که با خونسردی نسبت به ترامپ واکنش نشان می‌داد، در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون آلمان درباره رفتار خونسردانه‌اش گفت که به‌کارگیری زبانی تند چیزی را بهتر نمی‌کند.

او افزود، گامی که رئیس‌جمهوری آمریکا برداشته، موجب سهولت اوضاع نمی‌شود.

صدراعظم آلمان تصریح کرد که با این همه، گفت‌وگو با ترامپ را از جمله در ماه ژوئیه در اجلاس سران عضو کشورهای ناتو در بروکسل ادامه خواهد داد.

مرکل گفت که تصمیم ترامپ باعث تقویت این خواست در او شده که بیش از پیش برای اتحادیه اروپایی متحد و قوی تلاش کند.

او افزود، اروپا باید سرنوشت خود را بیش از پیش در دست بگیرد و خودش از ارزش‌هایش دفاع کند؛ در صورت لزوم همراه با ژاپن.

صدراعظم آلمان تأکید کرد، کشورش و اروپا دیگر نباید با ناسنجیدگی به آمریکا متکی باشند.

با این حال، مرکل بر این نظر نبود که شراکت با آمریکا، با وجود سیاست قیمومت‌طلبانه ترامپ، به پایان رسیده است. او گفت که دلایل خوبی برای مبارزه در راه حفظ شراکت میان‌قاره‌ای موجود است.

آمریکا و سایر کشورهای شرکت‌کننده در بیانیه هشت صفحه‌ای پایانی اجلاس کشورهای صنعتی گروه ۷ به رغم اختلاف نظرهای فراوان، در آخرین دقایق از بازرگانی آزاد و عادلانه دفاع کردند.

در بیانیه‌ پایانی که امضای ترامپ را نیز بر خود دارد، اعلام شده بود که کشورهای صنعتی خواستار کاهش تعرفه‌های گمرکی هستند و برآنند تا از کمک‌های حمایت‌گرایانه خود از محصولات داخلی بکاهند.

در واکنش به اقدام ترامپ در پس گرفتن امضای خود از زیر بیانیه پایانی اجلاس گروه ۷ یکی از سخنگویان دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، گفت: ما مفاد این بیانیه را که از طرف همه سران شرکت‌کننده در این نشست امضا شده، می پذیریم و به آن عمل می کنیم.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز ترامپ را متهم کرد که با رفتار خود باعث خدشه زدن به اعتماد موجود میان اروپا و آمریکا شده است.

پیش‌تر یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که این کشور و اروپا همچنان از بیانیه گروه ۷ حمایت می‌کنند.

این مقام فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به توافق‌های انجام شده در نشست سران گروه ۷ در کانادا، تصریح کرد، هر کسی که از تعهدات به عمل آمده در نشست سر باز زند، عدم انسجام خود را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه تأکید کرد: همکاری بین‌المللی نمی‌تواند متکی به عصبانی شدن و رفتارهای هیجانی باشد. بیایید جدی باشیم.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر