بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است، وضعیت نامتعادل و شکننده در بورس به منزله حاکمیت دلالان و سفته‌بازان در اقتصاد است.
کد خبر : ۱۷۷۴۰۹
مهدی پازوکی در گفت‌و‌گو با بورس‌ نیوز با اشاره به مسکوت گذاشتن لایحه پیوستن ایران به FATF در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نمایندگان مجلس به‌جای گام گذاشتن در مسیر شفافیت اقتصادی با برخی تندروی‌های خود زمینه عدم امنیت و ثبات اقتصادی را در کشور شکل داده‌اند.

وی با ارزیابی پیوستن ایران به FATF، ادامه داد: پیوستن ایران به کارگروه FATF کاملا در راستای منافع اقتصادی و افزایش شفافیت در نهادهای مالی کشور بوده و ارتباط دادن این کارگروه به آمریکا امری غیرقابل قبول است زیرا مبنای عملکرد FATF، مقابله با پولشویی و مبارزه با پول‌های غیرقانونی و غیر شفافی است که از قاچاق ارز، مواد مخدر و ... نشات گرفته است.

استاد اقتصاد با اشاره به اینکه شفافیت حلقه مفقود اقتصاد است، تصریح کرد: یکی از معضلات بنگاه‌های اقتصادی در کشور نبود شفافیت در نظام اقتصادی بوده بنابراین ورود به کارگروه‌هایی نظیر FATF در واقع به نفع سیستم اقتصادی و مالیاتی کشور بوده چراکه انضباط و شفافیت را به اقتصاد کشور تزریق می‌کند.

پازوکی با اشاره به اینکه دشمنان ایران در ایالات متحده و برخی تندروهای داخلی مانع شفافیت اقتصادی کشور هستند، تاکید کرد: عدم ثبات و شفافیت اقتصادی باعث افزایش انتظارات تورمی مردم و عدم پیش‌بینی‌پذیری و آینده‌نگری در اقتصاد و پول ملی خواهد شد.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه عدم شفافیت در اقتصاد، اقبال به بازارهای سرمایه‌گذاری نظیر بورس را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: در نبود ثبات و شفافیت اقتصادی مردم به سمت تبدیل سرمایه‌ خود به کالای با ارزش گام برمی‌دارند تا به سرمایه خود ارزش ذاتی ببخشند بنابراین بازارهایی همچون طلا و سکه با استقبال بیشتری  برای سرمایه‌گذاری روبه‌رو می‌شوند چراکه ارزش پول ملی برای سرمایه‌گذاران در این بازارها حفظ می‌شود.

پازوکی همچنین با اشاره به تاثیر منفی تداوم این روند بر معیشت مردم گفت: مجموعه سران سه قوه باید سعی را در اجرای سیاست‌ های بخردانه در اقتصاد داشته باشند که نخستین گام در تصحیح سیاست‌های اقتصادی،  کنترل قیمت ارز بوده زیرا قیمت 4200 تومان در بازار وجود خارجی نداشته و تصور می‌شود که دولت باید با تدابیر اقتصادی جلوی این ولع را بگیرد و زمینه را برای امنیت بخشی به ثبات اقتصادی فراهم کند.

پازوکی ادامه داد: همین الان کسی که به ارز نیاز دارد باید از طرق غیر قانونی آن را تهیه کند چرا که بازاری وجود ندارد و باید بازار سیاه پیدا کنند.

وی با تاکید بر لزوم کنترل نقدینگی به حجم بالای نقدینگی و رشد فزاینده نقدینگی آن به تشریح نقش موسسات مالی غیر مجاز پرداخت و گفت: مسوولان این موسسات غیرقانونی باید محاکمه بشوند چرا که سیستم پولی کشور را دچار مشکل کرده اند.

پازوکی ادامه داد: رییس جمهوردرهنگام تقدیم لایحه بودجه سال جاری به مجلس از وجود 25 درصد حجم نقدینگی کشور در موسسات غیر مجاز خبر داد که حدود 350 هزار میلیارد تومان است و زمانی که این پول به بازار سرازیر شود، مانند سیلی ویرانگر عمل خواهد کرد.

وی افزود: اگر مجموعه حکومت بتواند این پول را به سمت فعالیت های تولیدی سوق دهد، قطعا وضعیت بازار بورس بهتر خواهد بود ولی تا وقتی که این نقدینگی به سمت فعالیت های واسطه گری و کوتاه مدت حرکت کند، اثرات منفی خواهد داشت.

پازوکی با اشاره به وجود این بخش از نقدینگی دراختیار طبقه اجتماعی قرار دارد که از طریق رانت های اقتصادی به ثروت های نجومی رسیده اند، این نقدینگی عامل سفته بازی است که تاثیر این سفته بازی در بازار ارز و طلا مشهود است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

قیمت جهانی مهم‌ترین عوامل موثر بر بازار طلا

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس مطرح کرد:

بررسی مبارزه با پولشویی بررسی لایحه بودجه 98

دبیر کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس گفت:

تهیۀ RFP سامانۀ جامع نظارتی مبارزه با پولشویی

ارسال نظر