بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
بورس تهران امروز با ادامه صدرنشینی فلزات اساسی، توانست روند صعودی خود را پس از چند روز وقفه با رشد 203.4 واحدی پی گرفته و در کانال 11 هزار واحدی استقرار یابد.
کد خبر : ۱۷۷۸۸۰
به گزارش بورس‌نیوز، بورس تهران طی امروز شنبه 9 تیرماه 97، با رشد 203.4 واحدی روبرو بود، به عبارتی، این نماگر توانست با رشد 0.18 درصدی، به سطح 111 هزار و 528 واحدی برسد. بررسی روند تغییرات شاخص صنایع نیز حاکی از فاز اصلاحی بازار و نوسانات محدود معاملات است.

در این‌ بین، گروه‌های صنعتی انتشار و چاپ، اداره بازارهای مالی و محصولات چوبی با سبزپوشی یکدست نمادهای خود مواجه بودند. صنعت فلزات اساسی که تأثیرگذارترین صنعت بر شاخص نیز بود، شاهد افزایش قیمت سهام شرکت‌های خود بود و بیش از نیمی از نمادهای این گروه معاملات مثبتی را تجربه کردند. در بازارهای جهانی اما شاهد نزول قیمتی فلزات مس و روی و آلومینیوم بودیم.

در جریان معاملات امروز بازار بورس ایران، یک میلیارد و 194 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش معاملاتی 290 میلیارد تومان معامله شد.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات امروز، با صعود 62.08 واحدی (0.18 درصدی) روبرو شد و به سقف 34040 واحدی رسید.

شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل، با تغییرات مثبت 43.32 واحدی، به سطح 18747 واحدی دست‌ یافت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز همسو با نماگرهای دیگر بازار سهام، روند مثبتی را پی گرفت و با تغییر 42.26 واحدی به رقم 122 هزار و 523 واحدی بر این قله قرار گرفت.

دراین‌بین، بازار اول نیز با تغییرات پایین مثبت 2.53 واحدی روبرو شد و به سطح 81 هزار و 657 واحدی رسید درحالی‌که بازار دوم با رشد بالای یک هزار و 182 واحدی روبرو شد و به سطح 224 هزار و 542 واحد رسید.

برخلاف سبزپوشی امروز بورس تهران، فرابورس ایران روندی نزولی پی گرفت و با تغییر منفی 2.57 واحدی روبرو شد و در سطح یک هزار و 267  واحد ایستاد.

در بین معاملات امروز، نماد شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، نفت و گاز پتروشیمی تأمین، نفت بهران و سرمایه‌گذاری غدیر مجموعاً با تأثیر مثبت 232.55 واحدی بر شاخص کل، موجب صعود این نماگر شدند. در مقابل، نماد شرکت‌های‌ ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی مبین و گروه پتروشیمی س.ایرانیان با افت  قیمتی خود، تأثیر منفی 130.41 واحدی را بر شاخص کل داشتند.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پارس سویچ، پتروشیمی فجر، پتروشیمی شیراز، تولیدی ایران تایر، سایپاآذین، کربن ایران و عمران و توسعه فارس از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های کویر تایر و آهنگری تراکتورسازی ایران به دلیل تغییرات بیش از 20 درصدی قیمت و گروه دارویی برکت و داروسازی زهراوی به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالیانه متوقف شدند.

به گزارش بورس‌نیوز، برخلاف رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی، معاملات فرآورده‌های نفتی در بورس تهران تقریباً منفی دنبال شد. درخواست اخیر آمریکا برای به «صفر» رساندن خرید طرف‌های نفتی ایران از نوامبر (تخمین‌ها از کاهش ۴۰۰ هزار تا یک‌میلیون بشکه در روز)، اختلال عرضه در نفت کانادا (۳۶۰ هزار بشکه در روز) و ثبت بیشترین افت هفتگی موجودی نفت تجاری آمریکا (۹/ ۹ میلیون بشکه) از سپتامبر ۲۰۱۶، پنج‌شنبه WTI را به سقف ۵/ ۳ ساله (۰۳/ ۷۴ دلار) رساند.

اما جمعه افت اندک نفت رقم خورد. مقامات آمریکا بررسی موردی کشورهای خریدار نفت ایران و دورنمای مذاکره با چین، هند، ترکیه و عراق را اعلام کردند. اما تخمین تولیدات عربستان در ژوئیه تا ۱۱ میلیون بشکه در روز و تشدید ریسک جنگ تجاری با فشار بر تقاضا، فشار بر نفت را حفظ کرده و موجب خیز قیمت نفت در بازارهای جهانی طی امروز شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر