بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس مکانی شفاف برای عرضه‌وتقاضا در معاملات بوده اما سوال اینجاست که آیا سامانه‌ای همچون «نیما» توانایی تزریق شفافیت به بازار ارز را دارد.
کد خبر : ۱۷۸۰۷۲
کیارش هومن رئیس هیات‌مدیره کارگزاری توسعه سهند، در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اریابی ورود ارز به بورس تاکید کرد: عدم ورود ارز به بازارسرمایه یکی از اقدامات نادرستی بوده که باعث ایجاد تداخل در بازارهای ارزی شده اما نسخه بورسی شدن ارز از گذشته تا به امروز مطرح بوده اما همچنان ممانعت بر سر راه ورود ارز به این بازار وجود داشته ولذا چندان زمان‌بر نیست که ارز به بورس کشور وارد شود.

وی ادامه داد: بورس مکانی شفاف برای عرضه‌وتقاضا در معاملات بوده اما سوال اینجاست که آیا سامانه‌ای همچون «نیما» توانایی تزریق شفافیت به بازار ارز را دارد یا خیر؛ البته تصور بیشتر فعالان بازار آن بوده که عدم ورود ارز به بورس بخاطر انتخاب مدیریت بر این بازار توسط بانک مرکزی یا سازمان بورس است.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه بانک‌مرکزی مدیریت بر بازار ارز را نمی خواهد از دست دهد، تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان متولی فعلی بازار ارز، خواهان ادامه‌دار بودن مدیریت نرخ ارز توسط این نهاد است اما مدیران این بانک نیز به این نقطه نظر رسیده‌اند که بهترین بازار ارز کشور تنها در بورس اوراق بهادار می‌تواند رقم بخورد.

هومن همچنین درباره تاثیر کاهش فروش مالیات سهام بر بازار سرمایه تصریح کرد: این اقدام با درنظر گرفتن ریسک‌های سیستماتیک می‌تواند در جهت انتقال نقدینگی به بازار سرمایه گامی مثبت باشد.

وی افزود: از آنجاییکه اقتصاد ایران آبستن حوادث است زمانیکه اخبارهای متناقض و ریسک‌های کلان مانند بازگشت تحریم‌ها یا تنش‌های بین‌المللی وجود دارد تاثیر آنی و مستقیم خودش را بر بورس خواهد گذاشت.

هومن، درخصوص راه‌اندازی بورس مجازی مسکن نیز اظهار کرد: هنوز به میزان کافی، اقدامات کارشناسانه در راه‌اندازی این نوع بورس در کشور نشده زیرا خرید و فروش مسکن دارای ظرافت‌های خاصی بوده ضمن آنکه کیفیت مسکن در نقاط مختلف شهری نیز متفاوت است بنابراین راه‌اندازی این بورس کمی دور از ذهن است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر