بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند گفت: تغییر در شرایط بیرونی ازجمله امکان تأمین مالی پروژه‌ها و فتح بازارهای صادراتی می‌تواند پروژه‌های سرمایه‌گذاری گروه را مجدداً فعال کند.
کد خبر : ۱۷۸۵۳۱
محمدصادق فدایی، گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص سریال واگذاری‌ها در  «وآتی» گفت: واگذاری‌های این شرکت یک الزام قانونی و اساسنامه‌ای بوده و بهتر است از سریال الزامات صحبت شود چراکه به‌هرحال، سریال مزایدهها درگذشته مکرراً صورت گرفته و بعضاً نتیجه‌ای راهم دربر نداشته است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی ماه‌های اخیر کشور، عدم اطمینان و بی‌ثباتی در سطح کلان اقتصاد و پیش‌بینی‌ناپذیری متغیرهای بنیادی آن، طبیعتاً جسارت و جرأت چندانی از ناحیه سرمایه گذاران برای ورود به شرکت‌ها دیده نمی‌شود چراکه در 6 ماه گذشته، شرکت‌هایی نظیر فومنات و نخ خمین فرایند آگهی مزایده را منتشر کرده‌اند اما مزایده‌ها موفق نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: طبیعی است که این گروه سرمایه‌گذاری در ادامه مسیر نیز به وظیفه ذاتی خود برای اداره این شرکت‌ها و مزایده مجدد عمل خواهد کرد و امیدواریم در شرایط باثبات‌تری بتوان این شرکت‌ها را به سرمایه‌گذاران واقعی و اهل فروخت.

وی با اشاره به ورود «وآتی» به حوزه انرژی‌های نو تصریح کرد: در حوزه انرژی‌های نو بالأخص در دو زمینه آن یعنی انرژی‌های خورشیدی و نیروگاه‌های زیست‌توده (زباله‌سوز) شرکت مطالعات جدی داشته و با اخذ مشاور فنی دائمی، دست‌کم 6 پروژه را در استان‌های مختلف بررسی و امکان‌سنجی کرده اما دو عامل در 6 ماه گذشته مانع از اخذ تصمیم نهایی و اجرای پروژه‌ها شد که یکی وضعیت بی‌ثبات اقتصادی و تلاطم در نرخ ارز بود که طبیعتاً بهای تمام‌شده پروژه‌ها را دستخوش تغییرات شدید کرده و امکان‌سنجی اقتصادی را زیر سؤال می‌برد و دیگری نظر سهامدار عمده مبنی بر واگذاری آتیه دماوند که البته این نیز از تکالیف قانونی بانک صنعت و معدن بوده و امر جدیدی نیست اما به‌هرحال دیر یا زود باید منتظر انجام آن بود.

فدایی اظهار کرد: این 2 عامل مانع از ورود جدی آتیه دماوند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های نو و دیگر صنایع استراتژیک مدنظر مدیریت شد.

معاون سرمایه گذاری وآتی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری جدیدی خارج از وظایف سبد گردانی شرکت در حوزه سهام بورسی صورت نگرفته تأکید کرد: پرتفوی بورسی بر اساس برنامه‌های میان‌مدت و کلان شرکت و همچنین با نظر به محدودیت‌ها و شرایطی که بعضاً در کل گروه برای تأمین نقدینگی ایجاد می‌شود، همچون همیشه تحت اداره است و خارج از آن سرمایه‌گذاری جدیدی نداشته‌ایم.

فدایی در رابطه با اثر افزایش نرخ ارز بر ارزش جایگزینی زیرمجموعه‌های شرکت به بورس نیوز گفت: افزایش نرخ ارز البته به شکلی تئوریک ممکن است ارزش جایگزینی شرکت‌های گروه را بالا ببرد، اما باید توجه کرد که اقبال سرمایه‌گذاران خرد به سهام شرکت‌ها عموماً از منظر سودآوری و امکان انتفاع کوتاه‌مدت انجام می‌شود و منطقی نیست که از یک سهامدار خرد انتظار داشت فرض کند که اگر قرار بود چنین شرکتی از نو احداث گردد بهای تمام‌شده آنچه مقدار می‌شد؛  لذا افزایش نرخ ارز را باید از منظر سودآوری شرکت‌ها تحلیل کرد و در این زمینه هم البته شرکت صنایع شیمیایی ایران (شیران) که مهم‌ترین دارایی گروه است از این افزایش منتفع می‌شود و اینک که زمزمه‌های آزادسازی نرخ ارز برای معامله در بازار ثانویه به گوش می‌رسد این اثر دوچندان خواهد شد.

وی افزود: برخورد فعلی بازار با سهم «شیران» و «واتی» چندان منطقی نبوده و تصور می‌شود که واقعیت افزایش نرخ ارز و امکان تسعیر دلارهای حاصل از صادرات LAB و نرمال پارافین مازاد این شرکت به نرخ آزاد، عاملی است که دیر یا زود اثر خود را بر قیمت این سهم و لاجرم بر NAV آتیه دماوند خواهد گذاشت.

 وی در خاتمه افزود: در این مقطع به‌جز آنچه به‌صورت رسمی در سامانه کدال منعکس‌شده خبر خاصی برای عرضه نیست. امیدواریم بهبود در شرایط کلی اقتصاد ایران زمینه ارائه اخبار خوش در آتیه دماوند را نیز بیشتر کند. دارایی‌های پر پتانسیل و تخصص لازم در مجموعه گروه برای شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حتی در حوزه پر ریسک و دشواری چون صنعت نساجی، کم نیست و تغییر در شرایط بیرونی ازجمله امکان تأمین مالی پروژه‌ها و فتح بازارهای صادراتی می‌تواند پروژه‌های سرمایه‌گذاری گروه را مجدداً فعال نماید و این برای سهامداران بلندمدت «وآتی» خبر خوبی خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر