بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سنجاق بورسی‌ها به دلار / بورس اوراق بهادار یا بورس ارزی!

بورس ایران دیگر بازار قوی و کارآمدی نبوده زیرا بر اساس معیارهای بورس چهانی گام بر نمی‌دارد و لذا بهتر است نام بورس اوراق بهادار به بورس ارزی تغییر پیدا کند، زیرا شرکت‌ها تنها در باد افزایش نرخ دلار خوابیده‌اند.
کد خبر : ۱۷۸۷۳۲
حسن اصفهانی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته بازارسرمایه نتوانسته سوددهی را جایگزین سود دلاری کند، اظهارکرد: با کمرنگ شدن تحریم‌ها طی سه سال گذشته، شرکت‌های بورسی نتوانستند تحرک مناسبی در سودآوری از خود برجای بگذارند و متاسفانه این شرکت‌ها جهش قابل تاملی را هم در تابلوهای بورس به ثبت نرساندند.

وی ادامه داد: جهش‌های 3 الی 4 هزار واحدی که بورس طی هفته گذشته شاهد بود، ناشی از عملکردهای اقتصاد شرکتی نبود و تنها هیجانی بوده که رشد نرخ دلار به بازار سرمایه تزریق کرده است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: فرض غلطی که امروز در بازار حاکم شده آن استنباطی از رشد دلار در بازارهای فرعی داشته و می‌تواند که درآمدهای شرکتی را با رشد مواجه کند اما واقعیت آنجاست که بسیاری از شرکت‌های بورسی تنها از دور برجام را مشاهده کرده و به واسطه نرخ دلار، پشت تابلوهای سبز بورسی مخفی شدند.

اصفهانی افزود: یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های بورس کشور در شرایط فعلی، سنجاق شدن آن به نرخ دلار بوده و هرگاه این ارز بین‌المللی رشد می‌کند، بورس ایران را تحت تاثیر قرار داده و هیجان را به بازار تزریق می‌کند؛ بورس در اواخر سال 91 و 92 درست در هنگام سه برابر شدن نرخ ارز این هیجانات را تجربه کرده بود اما شرکت‌های بورسی از این حادثه هیچ راهکاری برای بهره‌ور شدن خود طی سال‌های آینده نکردند.

این فعال بازار تاکید کرد: بورس ایران دیگر بازار قوی و کارآمدی نبوده زیرا بر اساس معیارهای بورس چهانی گام بر نمی‌دارد و لذا بهتر است نام بورس اوراق بهادار به بورس ارزی تغییر پیدا کند زیرا مدیران آن به واسطه نرخ ارز تنها تبدیل دارایی‌های ریالی را به‌عنوان سود به سهامدار واریز کردند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر