بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

دولت‌مردان در کوچه بن‌بست تدبیر/ تحمیل جو جنگ اقتصادی سرپوشی بر عملکرد پاستورنشینان

مردم تاوان نابخردی تصمیم گیرندگان اقتصادی را می‌دهند.
کد خبر : ۱۷۹۵۸۳
این روزها، اقتصاد حال مساعدی ندارد و هر روز از گوشه ای از بازارها، زمزمه نگرانی به گوش می رسد. یک روز مردم از ترس افزایش قیمت های روز بعد به بازار خودرو هجوم می بزند و روزی دیگر، در صف خرید پوشک و شیر خشک نوزاد می ایستند. این نگرانی‌ها، روزهای خوشی را نوید نمی دهد.

وحید محمودی پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی اقتصاد کشور بیان کرد: شرایط به گونه ای است که به زودی شاهد رکود تورمی سنگینی در اقتصاد خواهیم بود. تولیدکنندگان از فشار تورمی ناشی از افزایش هزینه ها، زیان خواهند دید و با توجه به اینکه هزینه مبادله پول و تامین مالی نیز افزایش خواهد داشت؛ بنگاه های تولیدی به تدریج به سمت تعطیلی خواهند رفت. با این وضعیت، چشم انداز اقتصاد کشور مثبت نیست.
وی در ادامه گفت: در این وضعیت نابسامان اقتصادی، اگر دولتمردان و وزرا، کمتر اظهار نظر کنند اوضاع بهتری خواهیم داشت. مسوولان با یک مصاحبه، نرخ دلار را در بازار آزاد از حدود 10 هزار تومان به بالای 14 هزار تومان رساندند. مهمترین معضل اقتصاد ما، بی اعتمادی به آینده است و در نتیجه همین بی اعتمادی، اقتصاد از پلتفرم خود خارج شده و عرضه و تقاضا، واقعی نیست. موضع گیری مسوولان گاه قابل درک نیست؛ "تدبیر" شعار خوبی بود که متاسفانه در عملکرد مسوولان گم شد.
محمودی در مورد راه حل های خروج از بحران عنوان کرد: ما امروز در شرایط جنگ قرار نداریم و تدابیر جنگی کارساز نیست؛ بنابراین اقتصاد کوپنی توصیه نمی شود. باید آرامش را به فضای اقتصاد بازگرداند و اولین گام در تحقق این امر، اصلاح تیم اقتصادی دولت است؛ هنوز وزیر اقتصاد تعیین نشده و رئیس جدید بانک مرکزی هم به سبب پاره ای ملاحظات، سیاست های خود را تغییر چندانی نداده است. ما با بحران های متعددی همچون بحران کمبود آب، بحران آلودگی محیط زیست ، بحران کسری بودجه، بحران صندوق های بازنشستگی، و... مواجه هستیم؛ ولی برای هیچ یک از بحران های موجود تدبیری اندیشیده نشده است. ضروری است که برنامه های دولت جهت هر یک از موارد به صورت شفاف اعلام شده و اجازه دهند فعالان اقتصادی و علمی کشور برنامه ها را تحلیل و انتقاد کنند. مثلا وقتی می دانیم بیش از 70 درصد از هدررفت آب در بخش کشاورزی اتفاق میفتد، چرا نباید اقدامات لازم صورت گیرد و وزیر کشاورزی در این زمینه پاسخگو باشد؟!
وی در خاتمه تصریح کرد: این روزها مردم تاوان نابخردی سیاست گذاران را می دهند و قشر کثیری از افراد جامعه، دچار فقر شده اند. حوزه اقتصادی و اجتماعی از هم تاثیر می پذیرند و جای بسی تاسف است که بگوئیم در جامعه ای که شعار دینداری و انسانیت سر می دهیم، به دلیل مشکلات اقتصادی به زودی با بحران های اجتماعی روبرو میشویم. تبعات وضعیت اقتصادی امروز، آسیب های اقتصادی و فروپاشی نظام خانواده و... خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر