بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
معاون اول رییس جمهور گفت:در راستای مبارزه با فساد باید دقت کنیم که تن بخش خصوصی نلرزد و از این بخش حمایت شود چراکه اقتصاد کشور راهی جز حمایت از بخش خصوصی ندارد بنابراین باید شرایطی فراهم کنیم که این بخش تنها نباشد.
کد خبر : ۱۷۹۷۷۰

به گزارش بورس نیوز اسحاق جهانگیری با بیان اینکه شرایط کنونی کشور خطیر و دشوار است گفت: معنای شرایط خطیر این نیست که همه عوامل فهمیدند و ما در مقابل مجموعه‌ای از تهدیدها قرار داریم، شرایط دشوار است اما بن‌بست نیست.

وی با بیان اینکه از دل شرایط سخت فرصت پیش می‌آید و تحقق بزرگ اتفاق می‌افتد، ادامه داد: مهم این است که عزم و اراده براین باشد که شرایط دشوار در زمان کوتاه سپری شود.

جهانگیری افزود: آمریکا در نهایت بی‌قانونی و بی‌توجهی به مقررات بین‌المللی بعد از روی کار آمدن ترامپ به توافقی که ما کرده بودیم و شرایط خوبی که برای توسعه کشور ایجاد شده بود پشت کرد و به بهانه واهی تحریم‌هایی علیه ایران وضع کردند.

معاون اول رئیس‌جمهور،گفت: آمریکا با تجربیات گذشته خود و اعمال فشار جدی سعی می‌کند که خواسته‌های غیرمنطقی خود را عملی کند و ملت ایران را تحت فشار بگذارد تا به خواسته‌های آنها تن بدهند اما امیدواریم که با همت مردم و میدان‌داری فعالان اقتصادی و دولت از این شرایط با کمترین هزینه عبور کنیم و به آمریکا نشان دهیم که راهی که می‌رود به شکست می‌انجامد و تنها راه احترام، گفت‌وگو و منطق تحت شرایط مناسب با ملت ایران است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیر زیادی در کشورداشته است، گفت: آمریکا اقتصادی، رسانه‌ای و سیاسی علیه ایران را آغاز کرده است.

جهانگیری ادامه داد: ما در جاهایی ضعف داشته‌ایم باید آنها را به مردم بگوییم و اصلاح کنیم. در این شرایط مدیریت جدی قادر است کشور را به نحو خوبی اداره کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مدیران کم‌انگیزه فقط پست اشغال می‌کنند و اهل ریسک و تصمیم گیری نیستند و فقط نق‌زنی می‌کنندو به نفع خود بهره‌برداری سیاسی و شخصی دارند افراد این دوره نیستند، خاطرنشان کرد: در این دوره مدیران باید از آبرو و توان خود برای کشورهزینه کنند. در شرایطی که مردم در فشار هستند اینکه برخی مدیران دنبال کسب پول بیشتر و رانت باشند خیانتی بزرگ محسوب می شود.

وی افزود: باید فشارها را بر مردم کم کنیم و به جای بهره‌برداری سیاسی مشکلات مردم را حل کنیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه مردم ایران آگاه و متمدن هستند،ادامه داد: کسانی که به فکر ثروت‌اندوزی هستند باید بدانند که دنیا ماندگار نیست. در این شرایط انسان‌ها باید خودشان را نشان دهند همانگونه که در زمان جنگ شاهد بودیم کودک ۱۳ ساله خود را جلوی تانک انداخت به طوری که امام او را رهبر نامید.

وی در تشریح چالش‌های دیگر کشورعلاوه برتحریم، گفت: آب یکی از ابرچالش‌های پیش روی کشور است. آب مهمترین مساله و منشأ حیات است که مولفه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز دارد و نبود آن حیات کشو ررا به مخاطره می‌اندازد بنابراین باید با دقت بیشتری به آن پرداخته شود و به عنوان مساله اجتماعی به آن توجه شود تا عزم و اراده ملی برای حل آن به کار گرفته شود چراکه که دولت به تنهایی نمی‌تواند از این چالش عبور کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه علاوه بر دولت و وزارت نیرو تمامی قوا باید کمک کنند تا در موضوع آب به سازوکار خوبی برسیم،گفت: درسال آبی جاری و تابستان امسال ازنظر آب جزو بدترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از استان‌ها با شرایط سخت آبی مواجه بوده‌اند،تصریح کرد: مثلا در سیستان و بلوچستان غیرقابل باور بود که ۷۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت داشته باشیم. هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان و خراسان جنوبی نیز شرایط بدی داشتند. جهانگیری با اشاره به اینکه در بقیه نقاط کشورنیز ۳۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم، افزود: نیروگاه‌های برق‌آبی امکان استفاده در تابستان را نداشتند زیرا مهم تامین آب شرب مردم بود. کشاورزان سیستان و بلوچستان و اصفهان شرایط زندگی سختی داشتند اما با صبوری مردم مشکل کم آبی و برق با حداقل فشار سپری شد که باید قدردان آن باشیم.

وی یادآور شد: در کشورهای کوچک‌تر در تابستان گذشته با توجه به درجه حرارت هوا شرایط سخت‌تر از ما بود به طوری که شبکه برق به طور کامل از مدار خارج شد اما ما با حداقل هزینه این شرایط را سپری کردیم.

جهانگیری ادامه داد: در حال حاضر باید از هم‌اکنون برای سال آبی و پیک برق برنامه ریزی کنیم تا فشار روی مردم کمتر باشد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بخش خصوصی موتور محرک اقتصاد ایران محسوب می شود، افزود: آینده اقتصاد در دست بخش خصوصی است و در شرایط کنونی قوانین کشور باید به نحوی باشد که بخش خصوصی میدان‌دار اقتصاد باشد.

وی با اشاره عواملی که بخش خصوصی را تهدید می‌کنند، گفت: یکی از موضوعات سابقه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی افراد است. مثلا تا کسی پولدار می‌شود با او مبارزه می‌شود در حالی که باید بخش خصوصی میدان دار اقتصاد باشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: تا یک نفر دربخش خصوصی جان می‌گیرد این سوال مطرح می‌شود که پول خود را از کجا آورده است اما در کشورهای دیگر اینگونه نیست و کسانی که پولدار می‌شوند جشن گرفته و آن را اعلام عمومی می‌کنند البته در فرهنگ ایران این موضوع پذیرفته نیست ولی باید از نظر فرهنگی و اجتماعی بخش خصوصی را باور کنیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران دولتی است،گفت: عده‌ای در این بین با عنوان بخش خصوصی دنبال رانت‌خواری هستند که باید حساب آنها را از بخش خصوصی واقعی جدا کنیم بنابراین مبارزه با فساد اگر واقعی بوده و تسویه حساب واقعی در کار نباشد تضمین کننده فعالیت بخش خصوصی خواهد بود. در این شرایط عده‌ای نیز هستند که با عنوان بخش خصوصی خلاف می کنند.

وی ادامه داد: در شرایطی که کشور درتحریم به سر می برد عده ای ارز رسمی را برای واردات کالا دریافت می‌کنند اما کالایی وارد نمی کنند این افراد باید مجازات شده و پاسخگو باشند.

جهانگیری تاکید کرد: در راستای مبارزه با فساد باید دقت کنیم که تن بخش خصوصی نلرزد و از این بخش حمایت شود چراکه اقتصاد کشور راهی جز حمایت از بخش خصوصی ندارد بنابراین باید شرایطی فراهم کنیم که این بخش تنها نباشد.

وی با بیان اینکه گستره دولت مانعی برای توسعه کشور محسوب می شود،گفت: دولت باید موتور توسعه کشور باشد و آنچه به عنوان درآمد جذب می‌کند هزینه کند اما هر چه ما نفت می‌فروشیم دوباره وارد دولت می شود و چیزی از آن خارج نمی‌شود بنابراین روزبه‌روز باید فعالیت دولت در بخش‌های توسعه‌ای کاهش یابد و بودجه به سمت بخش خصوصی هدایت شود.

جهانگیری افزود:برای طرح‌های عمرانی نیمه تمام ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن سال هاست که در دستور کار دولت قراردارد اما به دلیل وجود محدودیت ها تاکنون اعمال نشده است.

وی ادامه داد: در این شرایط دولت نباید تصدی‌گری کند و باید کارها را به بخش خصوصی واگذار کند تا مردم سریع‌تر از برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

جهانگیری با بیان اینکه امسال یک عزم جدی برای معرفی طرح‌ها به مردم و فعال تر کردن بخش خصوصی شکل گرفته،گفت: در این رابطه همه نهادهای عمومی مکلفند شرکت‌های خود را در بازار سرمایه عرضه کنند و نهادی که این اقدام را انجام ندهد به مردم جفا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی مصوبه‌ای داریم که براساس آن طرح‌ها باید اقتصادی شده و توجیه داشته باشند.درمورد طرح‌های نیمه تمام نیز باید کاربری اصلی تغییرنکند و معافیت مالیاتی ۱۰ ساله در نظر گرفته شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مدیری که اهل ریسک نباشد نباید در مجموعه دولت حضور داشته باشد،گفت: تا به حال مدیری به خاطر تصمیم‌گیری درست در مورد واگذاری‌ها مواخذه نشده بنابراین نباید در این مسیر تعلل صورت گیرد و دستگاه‌ها نیز مکلفند با تمام قدرت پیگیر این موضوع باشند وصداوسیما نیز باید اطلاع‌رسانی دقیق انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در قانون بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت باید تقاضا شود یعنی پیمانکاری که از دولت طلبکار و به بانک بدهکار است دستگاه‌ها موظفند آن را تسویه کنند.

جهانگیری با تاکید براینکه باید چرخ اقتصاد بچرخد و به واحدهای تولیدی توجه ویژه شود، افزود: در جلسه شورای اقتصاد مقرر شده که یک میلیارد دلار تبدیل به ریال شود تا در سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال هزینه شود که امیدواریم با این اقدامات ایجاد انگیزه شده و بتوانیم کشور را بهتر اداره کنیم..


اشتراک گذاری :
ارسال نظر