بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
این شرکت کاشی‌ساز در روزگاری نزدیک، حاشیه سود مناسبی را به نمایش می‌گذاشت اما در دوره‌های اخیر با تشدید رکود اقتصادی، کم‌فروغ ظاهر شد با این حال روند فروش شرکت در مدت گذشته از سال جاری امیدها را بار دیگر زنده کرده است.
کد خبر : ۱۸۰۴۳۰

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آّبسیم) بورس‌نیوز، شرکت صنايع کاشي و سراميک «سينا» روند رو به رشدی را درزمینهٔ فروش طی می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که میانگین نرخ به همراه مبلغ فروش محصولات از ابتدای سال جاری تاکنون در مدار صعود قرار دارد.

این شرکت سال 97 را با میانگین نرخ فروش حدود 100 هزار ریالی آغاز کرد و بر اساس گزارش شهریورماه، این نرخ به 190 هزار ریال رسیده است.

بازگشت «کساوه» به روزهای اوج / حاشیه باریک کاشی های «کساوه»

ازآنجاکه فرآیند تولید شرکت در فروردین‌ماه تعطیل بود، مبلغ فروش در رقم بسیار نازل 7 میلیارد ريال قرار گرفت اما با اخذ مجوز افزایش نرخ محصولات، به 187 میلیارد ريال فروش در پایان ششمین ماه سال دست‌یافت.

بازگشت «کساوه» به روزهای اوج / حاشیه باریک کاشی های «کساوه»

درمجموع 6 ماهه نخست سال جاری، «کساوه» 690 میلیارد ريال درآمد فروش کسب کرده که حدود 20 درصد بیش از مبلغ فروش در مدت مشابه سال گذشته بوده و قوت قلب برای سهامداران شرکت است.

«کساوه» در 6 ماهه سال 96 با ثبت فروش 574 میلیارد ريالی، به سود 136 ريالی به ازای هر سهم رسید؛ بنابراین انتظار می‌رود با فروش به‌مراتب بالاتر در دوره جاری، شاهد ثبت ارقام بسیار بالاتر در مقابل سود هر سهم در گزارش 6 ماهه سال 97 باشیم.

بر اساس بررسی‌های آبسیم، هزینه‌های بالای شرکت، اجازه ثبت سود بالا را نمی‌دهد. هرچند که حاشیه سود ناخالص در آخرین گزارش منتشرشده در حدود 18 درصد است و رقم نسبتاً مناسبی ارزیابی می‌شود؛ هرچند که درزمانی نه‌چندان دور حاشیه سود 43 درصدی را تجربه کرده بود. ولی هزینه‌های بالای فروش، اداری و عمومی در کنار هزینه مالی، حاشیه سود خالص را به 4.5 درصد تقلیل داده‌اند.

بازگشت «کساوه» به روزهای اوج / حاشیه باریک کاشی های «کساوه»

71 درصد از هزینه‌های فروش، اداری و عمومی از آن هزینه حقوق و دستمزد است. بنابراین برای بهبود حاشیه سود باید در این بخش مدیریت بهتری صورت گیرد.

البته «کساوه» جهت کاهش بهای تمام‌شده، پروژه بهسازی و نوسازی خطوط تولید را در دست اجرا دارد و علاوه بر این، در حال بررسی و مطالعه پروژه تولید كاشی پرسلانی سایز بزرگ است.

پیش‌بینی می‌شود در صورت تحقق پروژه‌های نوسازی و بهسازی خطوط تولید و اصلاح ساختار هزینه‌های حقوق و دستمزد، سودآوری شرکت به‌روزهای اوج خود بازگردد و به‌عنوان اولین برداشت، سال 97 با شرایط مطلوبی به پایان برسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر