بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
کارشناس صنعت غذایی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بی‌رنگی رُب از مدیریت کلان/ کمبود موادغذایی همسایگان از جیب ایرانی‌‌ها رفت

دلیل افزایش قیمت محصولات غذایی تنها به افزایش نرخ ارز ختم نمی‌شود که با کاهش آن، قیمت محصولات غذایی بلافاصله با کاهش روبه‌رو شود.
کد خبر : ۱۸۰۷۴۴

به گزارش بورس‌نیوز، با افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات غذایی هم دستخوش تغییر شد و در این چند ماه کمتر روزی است که خبری از افزایش قیمت یکی از اقلام غذایی مطرح نشود. 
روزی لبنیات گران شده و روزی دیگر، روغن نباتی؛ کار به جایی رسیده که قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی بیش از 120 درصد افزایش داشته و بسیاری نگران گرانی گوجه فرنگی و سیب زمینی (مواد غذایی که اقشار ضعیف بیشتر از سایرین مصرف دارند) شده‌اند. 
با این حال هیجان بازار ارز دیروز به سایر بازارها هم سرایت کرد. در روز منفی بازار ارز و سکه و خودرو و... تقاضای خرید محصولات غذایی بسیار کاهش یافت و ظاهرا مصرف کنندگان انتظار کاهش قیمت مواد غذایی را دارند.

شاهرخ ظهیری مشاور کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازرگانی استان تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: وضعیت اقتصادی کشور ثبات ندارد و علت افت نرخ ارز هر چه که بوده، فعلا تضمینی بر تداوم روند نزولی نرخ ارز نیست، ضمن آنکه دلیل افزایش قیمت محصولات غذایی، فقط افزایش نرخ ارز نبوده که با کاهش نرخ ارز، قیمت محصولات غذایی هم بلافاصله کاهش یابد. 

وی افزود: مهم‌ترین مشکل بازار محصولات غذایی، معضل نیازهای وارداتی این صنعت است چراکه صادرات بی‌رویه به مشکلات دامن زد؛ مثلا در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قیمت شدید و کاهش عرضه رب گوجه‌فرنگی در بازار بودیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تشریح علل این اتفاق اظهارکرد: نخست آنکه به دلیل آفت‌زدگی محصول گوجه‌فرنگی در ترکیه و برخی کشورهای همسایه، صادرات گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی رشد چشمگیری داشته و البته جهت ممنوعیت صادرات اقدام شد، ولی تا این مورد توسط مسئولان مورد بررسی قرار گرفته و ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی اجرایی شود؛ حجم زیادی از محصول صادر شده بود و در حال حاضر بسیاری از کارخانجات برای تولید رب به گوجه‌فرنگی با قیمت مناسب دسترسی ندارند. 

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، با توجه به محدودیت‌های واردات، کارخانجات تولیدی برای بسته‌بندی رب گوجه‌فرنگی قوطی کافی در اختیار نداشتند بنابراین شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی در بازار بودیم. 

ظهیری تصریح کرد: سیب‌زمینی هم سرنوشتی مشابه گوجه داشته و صادرات سیب‌زمینی با پیگیری‌های به عمل آمده اخیرا ممنوع شده یا مثلا با وجود ذخیره گندم کافی در کشور، با کمبود کیسه برای بسته‌بندی آرد و ارسال به نانوایی‌ها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که بازار مواد غذایی را دچار مشکل کرده، اعتصاب کامیون‌داران است؛ کارخانجات هم برای تامین مواد غذایی مورد نیاز خود و هم برای عرضه محصول در بازار و رساندن محصولات به دست مشتریان، نیاز مداوم به کامیون برای حمل دارند و با اعتصاب‌های اخیر، روند حمل مواد اولیه و محصولات تولیدی کارخانجات و صنایع غذایی مختل شده است.

ظهیری گفت: با در نظر گرفتن این مشکلات، بازگشت بازار محصولات و مواد غذایی در گرو رفع مشکلات و محدودیت ها خواهد بود.

این فعال صنعت غذایی ضمن اشاره به اثر جو روانی بر تقاضای بازار افزود: محصولات غذایی حساس‌ترین کالای اقتصادی کشور هستند و به محض احساس کمبود یا احتمال افزایش قیمت تقاضا شدت می‌گیرد و همین رشد تقاضا منجر به تلاطم بازار می‌شود؛ اینکه با کاهش نرخ ارز تقاضای محصولات غذایی کاهش یافته نویدبخش اتفاقات خوبی است و می توان به آرامش بازار امیدوار بود، البته مردم باید در نظر داشته باشند که با وجود مشکلات ایجاد شده، نظارت بر صادرات محصولات غذایی شدت گرفته و کارخانجات هم با تمام ظرفیت خود مشغول تولید هستند تا کمبودی در بازار ایجاد نشود. 

وی درپایان خاطرنشان کرد: اگر التهاب بازارها کم شده و تقاضای هیجانی کنترل شود، بازار با ثبات تری پیش رو خواهیم داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر