بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۹
کارشناس بازار سرمایه گفت: طی هفته‌های اخیر ورود نقدینگی به بازار سهام شدت یافته است؛ به طوری که در روند شاخص و قیمت‌ها این موضوع به خوبی ملموس است.
کد خبر : ۱۸۰۸۳۱

به گزارش بورس نیوز، ولی نادی قمی از ادامه ورود نقدینگی به بازار سهام گفت و افزود: طی هفته‌های اخیر ورود نقدینگی به بازار سهام شدت یافته است؛ به طوری که در روند شاخص و قیمت‌ها این موضوع به خوبی ملموس است.

وی اظهار کرد: بازدهی مناسب بازار سرمایه، موجب شده تا افراد برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های نقد خود، آن را وارد بازارسرمایه کنند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: البته در این شرایط خطر دور شدن تصمیمات از منطق اقتصادی بسیار بیشتر است. بر طبق تئوری‌های اقتصادی وقتی که بی اعتمادی نسبت به آینده (عدم اطمینان) به عموم افراد جامعه سرایت می‌کند، قیمت بازار دارایی‌های مختلف با نوسان همراه شده و تصمیمات به طور سیستماتیک از منطق اقتصادی خود فاصله می‌گیرد.

به گفته نادی قمی، اگرچه گزارش شهریورماه برخی از شرکت‌ها نشان می‌دهد که نرخ فروش محصولاتشان نسبت به میانگین 5 ماه گذشته رشد مناسبی داشته است اما شرکت‌های بسیاری نیز وجود دارند که نرخ فروش محصولات شان تغییری نداشته است. بنابراین سرمایه‌گذاران باید با تحلیل و توجه به مسایل بنیادی اقدام به خرید سهام کنند.

وی افزود: البته در کنار گزارش‌های نسبتا مناسب شهریورماه، افزایش قیمت مواد خام در بازارهای جهانی (از قبیل نفت، مس، اوره، روی و ...) نیز جو خوش بینی بازار سهام را تشدید کرده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که روند روبه رشد بازار تداوم یابد اما نباید ریسک‌های پیش روی بازار را دست کم گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر علاوه بر ریسک‌های سیاسی پیش روی بازار، مهمترین ریسک بازار سهام، به تصمیمات کلان بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: برای مثال تصمیم در خصوص نرخ نهاده‌های انرژی و خوراک پتروشیمی‌ها اثراتی را بر روند سود شرکت‌ها خواهد داشت.

نادی قمی ادامه داد: بنابراین در این اوضاع و احوال، تحلیل‌گران باید ریسک‌های پیش روی بازار را در نظر بگیرند و خود را صرفاً به گروه‌های سفته باز متصل نکنند و نگاه بلندمدت تری داشته باشند.

وی توضیح داد: البته در حال حاضر سه گانه اشتیاق فزاینده افراد برای جبران کاهش ارزش دارایی‌هایشان و ابهام در خصوص شرایط پیش رو و فعالیت‌های سفته بازانه (ترویج عقاید غلط)، شرایطی را به وجود آورده که با توجه به ظرفیت بازار سرمایه کشور باید زیرساخت‌های لازم به منظور جذب حجم عظیم نقدینگی را فراهم کرد.

نادی قمی با اشاره به اینکه این موضوع در کشورهای پیشرفته متفاوت است، اظهار کرد: با مراجعه به تاریخ بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته مثل ژاپن، کره جنوبی، آلمان، فرانسه و در حال حاضر چین می‌توان دریافت که شرکت‌ها از حدود دو دهه پیش شروع به تامین مالی از طریق بازار سرمایه کرده‌اند، البته در آمریکا سابقه بسیار بیشتری وجود دارد.

وی ادامه داد: اگرچه فرهنگ سهامداری در این کشورها رشد کرده و بالغ شده است اما درک چگونگی ارزشگذاری سهام، مانند فرهنگ سهامداری رشد نکرد؛ لذا در طول چند دهه گذشته در کشورهای مختلف شاهد رشد حباب گونه بازار سهام و متعاقباً ترکیدن این حباب‌ها بوده ایم.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در مقایسه با این کشورها، بازار سرمایه ایران نوپا است و فرهنگ سهامداری در حال رشد است. در کنار اینها، بازار سهام کشورمان بسیط است و هنوز جای خالی بسیاری از ابزارهای مالی پیشرفته احساس می‌شود.

وی افزود: ارزشگذاری اوراق بهادار و درک و فهم از ارزش اوراق بهادار باید در میان نهادهای مالی (شرکت‌های سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه‌ها، کارگزاری‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها) تبیین شود.

به گفته نادی قمی، برخی سرمایه‌گذاران حقیقی و تحلیلگران با تشکیل گروه‌های مختلف اقدام به ترویج عقاید و چشم انداز‌های غلط در خصوص عملکرد سهام یک شرکت می‌‌کنند و با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک و شبکه‌های اجتماعی این عقاید به سرعت گسترش می‌یابد. به این ترتیب، گاهی برندگان نهایی رالی قیمت سهام افرادی هستند که در ابتدا وارد سهام شرکتی شده‌اند. حال، ترکیب این شرایط با تورم و جو عدم اطمینان به آینده شرایطی به وجود می‌آورد که باید مراقب بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر