بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
در ماه های آینده بازار مسکن به فاز رکودی خواهد رفت و تا تغییری در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشود این رکود تداوم خواهد داشت و منظور از رکود، کاهش قیمت مسکن نخواهد بود.
کد خبر : ۱۸۱۲۵۵
به گزارش بورس‌نیوز، بازار مسکن پس از یک جهش خیره کننده، از ابتدای مردادماه آرام گرفته و طبق آمارها، حجم معاملات مسکن در ۲ماهه اخیر شیب نزولی داشته که با افت نرخ دلار در بازار آزاد برخی فعالان این بازار از احتمال افت قیمت مسکن سخن می گویند و معتقدند در صورت تثبیت دلار در محدوده ۱۰ تا ۱۱ هزار تومانی، قیمت مسکن جای افت ۲۵ درصدی خواهد داشت. 

باید در نظر داشت در ۴دهه گذشته، شیب افزایش نرخ مسکن بیش از دلار بوده و از سوی دیگر در صورت تصویب و اجرای مقررات FATF شاید روند ورود نقدینگی به این بازار دستخوش تغییر شود.

محمدعلی ربانی رئیس کمیسیون انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر پذیرش مقررات FATF بر وضعیت بازار مسکن بیان کرد: آنچه در نظام بین المللی FATF حائز اهمیت است، شفاف بودن منشا پول و قابلیت ردیابی تراکنش های مالی است. این موضوع به خودی خود مشکلی ندارد ولی به نظر می‌رسد اگر این مقررات اجرایی شود منشا بسیاری از پول های کثیف مشخص شود. در شرع مقدس اسلام بر پول حلال تاکید بسیار شده و مبارزه با پولشویی، کاملا با موازین شرعی مطابقت دارد. 

وی ادامه داد: دغدغه مخالفان، اعمال برخی محدودیت ها به بهانه FATF است؛ اما می‌توان هم از دستاوردهای این مقررات بهره برد و به‌گونه‌ای عمل کرد که بهانه‌ای به دست دشمنان نداد.

ربانی افزود: بازار مسکن، بازاری کاملا شفاف بوده و هیچ پول ناسالمی وارد این بازار نمی شود که با اجرای FATF ، ورود پول به بازار مسکن کاهش یابد.

این فعال بازار مسکن در پاسخ به این سوال که "آیا در صورت کاهش نرخ ارز، قیمت مسکن هم کاهش خواهد داشت" گفت: بازار مسکن تابع قانون عرضه و تقاضا است و با توجه به اینکه تولید مسکن در سال های اخیر کمتر از حجم تقاضای بازار بوده، نرخ رهن و اجاره مسکن شدیدا افزایش داشته است؛ وقتی فاصله بین نرخ رهن و اجاره مسکن با قیمت خرید مسکن کاهش یابد مردم رغبتی به اجاره مسکن نداشته و متمایل به خرید می شوند؛ این افزایش تقاضا در حالی است که تولید متناسب با تقاضا نداشته ایم.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور اعلام کرده‌اند هر زمان دولت بخواهد می‌تواند نرخ ارز را پایین بیاورد ولی نکته حائز اهمیت آن است که وقتی دلار از نرخ تقریبا ۳۸۰۰ تومانی به حدود ۱۸ هزار تومان رسید، قیمت کالاها و خدمات هم افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه افزایش شدید نرخ ارز بر تمامی محولات تاثیر منفی گذاشت، تصریح کرد: بهای تمام شده ساختمان هم رشد چشمگیری داشته، مثلا قیمت لوله پلیکا که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در عرض چند ماه ۳ برابر شده است؛ حتی اگر نرخ ارز کاهش یابد و دلار به محدوده ۱۰ هزار تومانی برسد، باز هم انتظار کاهش قیمت تمام شده ساختمان نمی رود؛ چرا که با توجه به وضعیت تورم احتمالا باز هم مصالح ساختمانی افزایش قیمت خواهند داشت. بنابراین اینکه کاهش نرخ ارز منجر به کاهش قیمت مسکن خواهد شد چندان منطقی نیست.

ربانی کاهش قیمت مسکن را اقدامی شدنی دانست و اظهار داشت: انجمن انبوه سازان برای برون رفت از وضعیت بحرانی بازار، پکیج و بسته جامعی طراحی کرده که برنامه هایی در راستای مسائل مالی و پولی و وضعیت صنعت و شبکه های بانکی و... را در آن لحاظ کرده ایم. اگر مسوولان تمایل داشته باشند حتی قادر هستیم این بسته را در یک مناظره تلویزیونی به بحث بگذاریم؛ گرچه تا کنون مسوولان توجهی به طرح پیشنهادی انجمن نداشته اند.

این کارشناس بازار مسکن در رابطه با پیش بینی وضعیت بازار مسکن در ماه های آینده گفت: در ماه های آینده بازار مسکن به فاز رکودی خواهد رفت و تا تغییری در شرایط اقتصادی کشور ایجاد نشود این رکود تداوم خواهد داشت. منظور از رکود، کاهش قیمت مسکن نخواهد بود، مگر آنکه فروشنده ای از سر اجبار اقدام به فروش ملک خود با قیمت پایین تر کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر