بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
فعال صنعت کشتیرانی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تهدیدها، فرصتی برای کشتیرانی/ تدبیر به جای فرافکنی

فعلا مشکلی جهت سرویسگیری در بنادر اروپایی نداریم و هنوز بندری به روی ما بسته نشده است.
کد خبر : ۱۸۱۳۵۰
هرچند تحریم ها برای بسیاری از صنایع کشور مشکل ساز خواهد بود، ولی به اعتقاد برخی کارشناسان، صنعت کشتیرانی می تواند از تحریم ها به عنوان فرصت بهره برد؛ چرا که به سبب تحریم ها احتمالا تردد کشتی های خارجی در بنادر کشور کاهش یافته و تقاضای کشتی های داخلی افزایش خواهد یافت.
 

حسن تیمورتاش دبیر انجمن مالکان کشتی ایران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر تحریم ها بر عملکرد کشتیرانی داخلی بیان کرد: تحریم ها می تواند فرصتی برای صنعت کشتیرانی کشور باشد، مشروط بر آنکه با تدبیر و برنامه ریزی عمل شود.
ما در سال های قبل نیز تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم. در شرایط فعلی احتمالا تحریم ها فقط از جانب امریکا بوده و در ارتباط با اروپا مشکلات کمتری خواهیم داشت.  به هر حال ترفندهایی برای تداوم فعالیت حمل و نقل دریایی در نظر گرفته شده که امیدواریم موثر واقع شود.
وی افزود: بخش عمده صادرات کشور از طریق دریا حمل می شود و تقریبا ۸۰ درصد از صادرات دریایی توسط کشتی های ایرانی انجام می شود. اگر کشتی های خارجی بنادر ما را ترک کنند، احتمالا حجم فعالیت کشتیرانی داخلی افزایش خواهد یافت و ظرفیت افزایش فعالیت را داریم.
این فعال صنعت حمل دریایی تصریح کرد: فعلا مشکلی جهت سرویس گیری در بنادر اروپایی نداریم و هنوز بندری به روی ما بسته نشده است. مشکلاتی در زمینه بیمه کشتی ها و محموله های صادراتی وجود دارد؛ ولی این مشکل در دوران تحریم های قبلی از طریق P&I کلوب کیش و قشم و با پشتوانه کنسرسیومی از بیمه های داخلی انجام می شد و این بار هم می توان با تکیه بر ظرفیت های صنعت بیمه کشور اقدام به بیمه کشتی ها کرد.
وی در رابطه با تاثیر نرخ ارز بر سودآوری صنعت کشتیرانی اظهار داشت: تعرفه های حمل و نقل بر اساس شرایط متغیر است، ولی وقتی یک کشتی یا نفتکش محموله ای به بنادر خارجی حمل می کند، تعرفه را به شکل ارزی دریافت می کند. بنابراین بخشی از درآمدهای کشتیرانی، ارزی است. البته معمولا هر کشور ارز خود را پرداخت می کند و مثلا در زمان تحویل بار در چین، یوآن دریافت می شود. همچنین مشکلاتی مثل محدودیت های بانکی نقل و انتقال ارز وجود دارد، و ضمنا برخی هزینه ها نیز ارزی است. 
تیمورتاش در خاتمه تاکید کرد: مشکلات را کتمان نمی کنیم؛ اما با همدلی و تدبیر و تکیه بر خرد جمعی می توان از فشار مشکلات کاست و از این بحران گذر کرد. با بهانه تراشی و فرافکنی و ذکر مکرر مشکلات، کاری از پیش نمی رود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر