بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
وزارت اقتصاد اعلام کرد؛

معرفی صنایع بورسی دارای اولویت

معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد در گزارشی با استفاده از چند روش اقدام به شناسایی اولویت‌های صنعتی و معدنی کرد.
کد خبر : ۱۸۲۵۲۶

به گزارش بورس نیوز، معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد در گزارشی با استفاده از چند روش اقدام به شناسایی اولویت‌های صنعتی و معدنی کرد.

طبق این گزارش، بر اساس رویکرد سنتی، 12 صنعت پوشاک و منسوجات، محصولات چوبی و کاغذی و چاپ و انتشار، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، لاستیک و پلاستیک، سایر محصولات کانی غیرفلزی، فلزات اساسی، وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر و سایر تجهیزات حمل‌ونقل، ماشین‌آلات و تجهیزات و لوازم خانگی، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، ابزار پزشکی، اپتیکی و ابزار دقیق به عنوان بخش‌های پیشرو و دارای اولویت بوده و نیازمند حمایت و توسعه هستند.

با این حال بر مبنای رویکرد نوین، بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری و مرغداری و پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل و شکار، ساخت محصولات غذایی، ساخت فرآورده‌های نفتی و مواد و محصولات شیمیایی و لاستیک و پلاستیک، ساخت فلزات اساسی، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات و لوازم خانگی، آب و برق و گاز، ساختمان، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و تعمیر وسایل نقلیه و کالاها، حمل‌ونقل و انبارداری و ارتباطات و خدمات واحدهای مسکونی و فعالیت‌‌های کسب و کار در اولویت توسعه قرار گرفته‌اند.

بر اساس نظر کارشناسان، با توجه به اینکه در رویکرد نوین، نقاط ضعفی که در رویکرد سنتی وجود دارد برطرف شده، مناسب تر آن است که نتایج رویکرد نوین مبنای سیاستگذاری قرار گیرد.

با این همه، وقتی به نیازهای جدی و اولیه این بخش‌ها توجه می‌شود، لزوم تغییراتی در بخش‌های دارای اولویت احساس می‌شود. با توجه به وابستگی جدی بخش فلزات اساسی به کانی‌‌های فلزی، بخش استخراج کانی‌‌های فلزی (شامل کانی‌های آهنی و غیرآهنی) نیز باید جزو اولویت‌های معدنی باشد.

در رویکرد نوین دو زیر بخش کشاورزی یعنی زراعت و باغداری و دامداری و مرغداری و پرورش کرم ابریشم و زنبور عسل و شکار جزو بخش‌های پیشرو شناسایی شده‌اند اما بخش کشاورزی، آب‌بری مستقیم و غیرمستقیم بالایی داشته و به تبع آن توسعه زیربخش‌های کشاورزی در راستای تشدید بحران کم‌آبی باید مورد توجه باشد.

همچنین زیربخش‌های صنایع وابسته به کشاورزی نیز با توجه به وابستگی زیاد به کشاورزی، آب‌بری غیرمستقیم بسیار بالایی داشته که توسعه این بخش‌ها بدون لحاظ این موضوع می‌تواند به تشدید بحران کم آبی بیفزاید. لذا در اعمال سیاست‌های توسعه زیربخش‌های کشاورزی و صنایع وابسته به کشاورزی باید حساسیت بیشتری اعمال شود.

درمجموع با توجه به اینکه در ماده 46 قانون برنامه ششم به صراحت به اولویت‌های صنعتی و معدنی اشاره شده و زیربخش‌های کشاورزی و خدمات در این ماده مدنظر نیست، 9 صنعت استخراج کانی‌های فلزی، فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، لاستیک و پلاستیک، فلزات اساسی، ماشین‌آلات و تجهیزات، لوازم خانگی، آب و برق و گاز و ساختمان می ‌توانند به عنوان بخش‌های دارای اولویت معرفی شوند.

اما در معرفی بخش محصولات غذایی به دلیل تاثیرات قابل توجه بر بحران آب باید با احتیاط زیادی تصمیم گیری کرد ضمن آنکه اگر اقتصاد به چهار بخش اصلی کشاورزی، معدن، صنعت و خدمات تقسیم شود، آنگاه بخش‌های آب، برق و گاز و ساختمان جزو زیربخش‌های صنعت قرار می‌گیرند.

همچنین اگر به اقتصاد ایران در قالب 6 بخش اصلی یعنی کشاورزی، معدن، صنعت، آب، برق و گاز، ساختمان و خدمات نگاه شود، آنگاه بخش‌های آب، برق و گاز و ساختمان جزو اولویت‌های صنعتی و معدنی مدنظر در ماده 46 قانون برنامه ششم توسعه نخواهند بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر