بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

سهم ۸۸ درصدی ایران در تولید زعفران جهان

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ایران با تولید بیش از ۸۸درصد زعفران دنیا مقام اول تولید زعفران جهان را در اختیار دارد و سهم زعفران صادراتی ایران نیز ۹۶ درصد از بازارهای جهانی زعفران کل دنیا در سال گذشته بوده است.
کد خبر : ۱۸۲۷۹۹

به گزارش بورس نیوز، حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: زعفران سوپر نگین ایرانی، که هیچ قسمت زرد یا سفید رنگ در آن وجود ندارد و فقط از کلاله تشکیل شده است، با میزان سافرانال زیر یک درصد، همچنان بهترین نوع زعفران صادراتی در جهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کشت زعفران ایران عمدتا در بهترین ارتفاعی که برای کشت زعفران مناسب است در حدود۱۳۵۰ تا ۲۲۰۰ متر از سطح دریا صورت می‌گیرد بنابراین قیمت گذاری این محصول باید به‌گونه‌ای باشد که هم حفظ بازارهای خارجی را مد نظر داشته و هم درآمد اقتصادی کشاورزان و تولید کنندگان داخلی را تامین نماید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکهایران با تولید بیش از ۸۸درصد زعفران دنیا مقام اول تولید زعفران جهان را در اختیار دارد ،گفت: سهم زعفران صادراتی ایران نیز ۹۶ درصد از بازارهای جهانی زعفران کل دنیا در سال گذشته بوده است.

شیرزاد با اشاره به اینکه زعفران ایرانی، کالایی صادرات محور است، گفت: این محصول نیاز به بازار مدرن و محصول استاندارد دارد بنابراین اگر قیمت زعفران از حد متعارف و منصافه پایین‌تر باشد تولید کنندگان داخل کشور دچار زیان شده و تولید این محصول را رها می‌کنند و اگر قیمت بالا باشد تجار و مصرف کنندگان خارجی به خرید زعفران از کشورهای دیگر روی می‌آورند و این امر باعث توسعه کشت این محصول در سایر کشورها می شود و درآینده کشورهایی مانند افغانستان و هند رقیب ایران در تولید زعفران خواهند شد لذا قیمت گذاری زعفران فرآیندی بسیار حساس است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال زراعی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ سعی کرده تا با مدرن کردن بازار زعفران(بازار فیزیکی، گواهی سپرده کالایی و بازار بورس آتی) و استاندارد سازی محصول کمک شایانی به صادرات طلای سرخ کند بگونه‌ای که بر اساس گمانه‌زنی‌های دفتر بازرگانی سازمان تعاون، بیش از۲۵۰ تن زعفران به ارزش تخمینی بیش از ۳۵۲ میلیون دلار زعفران از کشور به بازارهای بین المللی با متوسط قیمت کیلویی حداقل ۹۷۰ دلار و حداکثر ۱۳۰۰دلار صادر شده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۶قیمت زعفران به شدت کاهش یافت و به کمتر از کیلویی ۳ میلیون تومان رسید تا جایی که سازمان مرکزی تعاون روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی با هدف حمایت از تولیدکنندگان ناچار به خرید حمایتی زعفران شد و قریب به۶۷ تن زعفران درگریدهای نگین، شبه نگین، پوشال مرغوب و پوشال معمولی را خریداری کرد.

وی ادامه داد: دراین سال، رصد قیمت بازارهای جهانی و ارزش ذاتی محصول زعفران در مقایسه با سایر محصولات مبنای قیمت‌گذاری زعفران‌های خریداری شده گردیده و کل زعفران به صورت شفاف در تابلوی بورس کالا برای مصارف داخلی و صادرات عرضه شد و در مراحل پایانی عرضه زعفران، سطح قیمت به‌گونه‌ای تنظیم شد که مبنای درستی برای محصول جدید کشاورزان باشد.

شیرزاد افزود: رصد قیمت‌ها در بازار حکایت از آن دارد که قیمت این محصول به دلیل توان ذخیره سازی، آهنگ ملایم عرضه زعفران نو توسط کشاورزان و نیز استمرار عطش بازار، در ادامه قیمت‌های عرضه شده زعفران در سال قبل بوده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در بازدید وزیر کشاورزی از کارخانه زعفران؛

حضور وزیر جهاد کشاورزی در کارخانه تروند زعفران قائنات

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران عنوان کرد؛

مزایای راه‌اندازی بازار آتی زعفران

افزایش انگیزه زعفران‌کاران برای کشت سال‌های بعد؛

عیار واقعی طلای سرخ ایران در بورس کالا مشخص می‌شود

ارسال نظر