بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران عنوان کرد؛

مزایای راه‌اندازی بازار آتی زعفران

مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران گفت: معاملات قراردادهای آتی زعفران نگین در حالی از خرداد ماه سال جاری در بورس کالای ایران کلید خورد که از هفته جاری انجام این معاملات برای محصول زعفران رشته‌ای نیز امکان‌پذیر شد.
کد خبر : ۱۸۳۰۲۹

به گزارش بورس‌نیوز، علیرضا ناصرپور اظهارکرد: معاملات قراردادهای آتی زعفران نگین در حالی از خرداد ماه سال جاری در بورس کالای ایران کلید خورد که از هفته جاری انجام این معاملات برای محصول زعفران رشته‌ای نیز امکان‌پذیر شد؛ چراکه حجم تولید زعفران رشته‌ای در کشور به مراتب بیشتر از زعفران نگین است و این امر می‌تواند با افزایش حجم معاملات به توسعه بازار قراردادهای آتی زعفران منتهی شود.

ناصرپور استقبال از معاملات قراردادهای آتی زعفران رشته‌ای در نخستین روز معاملاتی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در نخستین روز معاملاتی در حالی بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ قرارداد آتی زعفران رشته‌ای برای تحویل در آذر ماه امسال منعقد شد که حجم مطلوب و شروع فوق‌العاده‌ای برای این معاملات محسوب می‌شود. بطوریکه در زمان راه‌اندازی قراردادهای آتی زعفران نگین در بورس کالا طی اولین روز معاملاتی چنین حجم معاملاتی مشاهده نشده بود و همین امر می‌تواند از موفقیت عرضه زعفران رشته‌ای در قالب قراردادهای آتی و جذابیت بالای آن برای معامله‌گران و همچنین کشاورزان حکایت داشته باشد.

تجربه نخستین روز

وی افزود: در جریان معاملات اولین سررسید قرارداد آتی زعفران رشته‌ای در بازار مشتقه بورس کالای ایران طی نخستین روز، در حالی تعداد ۱۱ هزار و ۹۱۱ قرارداد منعقد شد که ارزش معاملات آن به رقمی بیش از ۱۵۸ میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال رسید.

ناصرپور ادامه داد : در طول مدت زمانی که محصول زعفران در قالب گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است، استقبال زیادی از سوی کشاورزان مشاهده شده و تعداد زیادی از آنها کد معاملاتی در بورس کالا را دریافت کرده و در این بازارهای فعال شده اند.

سه مزیت راه‌اندازی معاملات آتی طلای سرخ

وی به تشریح مزایای عرضه زعفران در قالب معاملات قراردادهای آتی پرداخت و اظهار کرد: مزایای این معاملات را می‌توان در سه حوزه اصلی دسته بندی کرد؛ بطوریکه بازار قراردادهای آتی زعفران بستری برای فروش مستقیم محصول تولیدی در بورس را برای کشاورزان فراهم می‌کند تا با فروش مستقیم محصول منافع ناشی از تولید به جیب تولیدکننده یعنی کشاورز سرازیر شود. این در حالی است که تاکنون سود اصلی عاید عده‌ای واسطه می‌شد. اما به کمک انجام معاملات قراردادهای آتی در بورس، واسطه‌گری در بازار زعفران کاهش خواهد یافت.

وی در بیان دومین مزیت مهم گفت: کشف نرخ متمرکز، واقعی، عادلانه و شفاف مزیت دیگری است که میتواند بورس را به عنوان یک نهاد مرجع قیمتی برای کشاورزان و زعفران‌کاران معرفی کند؛ چراکه در بازار سنتی امکان کشف نرخ متمرکز و شفاف وجود نداشته و زعفران در بازار به قیمت‌های متفاوتی معامله می‌شد که با ورود بورس و به ویژه بازار قراردادهای آتی به معاملات این محصول این امکان به وجود آمده تا قیمت‌ها در بازار متمرکز شده و کشاورزان می‌توانند به کمک آن از قیمت‌های محصول خود مطلع شوند. به این ترتیب، مکانیسم معاملاتی در بورس کالا در نهایت کشف نرخ در صنعت کشاورزی را در پی دارد.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران سومین مزیت این معاملات را در امکان پوشش ریسک‌های ناشی از نوسان قیمت‌ها در بازار دانست و گفت: این مزیت که به عنوان ویژگی ذاتی معاملات قراردادهای آتی است، در حوزه محصولات کشاورزی از جمله زعفران این اطمینان را به کشاورز می‌دهد تا نسبت به قیمت فروش محصول تولیدی خود در آینده اطمینان حاصل کرده و خود را در مقابل نوسانات قیمتی احتمالی در ماه‌های پیش رو بیمه نماید و به عنوان یک ویژگی ذاتی برای معاملات آتی، می‌تواند به حمایت از صنعت کشاورزی و فعالان آن کمک کند.

آماده راه‌اندازی سررسیدهای جدید هستیم

وی در خاتمه سخنان خود پیرامون راه‌اندازی سررسیدهای معاملاتی جدید در بازار قراردادهای آتی زعفران نگین و رشته‌ای تاکید کرد: بورس کالای ایران آمادگی دارد پس از ارزیابی شرایط و بررسی‌های لازم با توجه به کشش بازار، سررسیدهای معاملاتی جدید را برای محصول زعفران نگین و رشته‌ای راه‌اندازی کند. اما هدف از راه‌اندازی سررسید آذر ماه برای قراردادهای آتی زعفران رشته‌ای همگرایی با فصل برداشت محصول بوده تا از این طریق در کشف نرخ عادلانه در این بازه زمانی به کشاورزان کمک کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر