بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
برخلاف ادعای آمریکایی‌ها،

"غذا" و "دارو" نیز عملا تحریم شده است

در حالی‌که مقامات آمریکایی می‌گویند که غذا و دارو مشمول تحریم‌های آن‌ها بر ضد ایران نیست، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، با تاکید بر این‌که ایران روش‌های خود را برای تامین محصولات غذایی دارد و و دچار مشکل نمی‌شود، خاطرنشان می‌کند که " تنها کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده و تحریم‌های بانکی، کشتیرانی و بیمه باعث بروز مشکلاتی می‌شود که به تبع آن‌ها واردات این کالاها همچون شرایط عادی گذشته انجام نمی‌شود.
کد خبر : ۱۸۳۱۴۱
به گزارش بورس نیوز، از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی بر ضد مردم ایران، ‌مقامات این کشور بارها اعلام کرده‌اند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نمی‌شود و در نتیجه هدف تحریم‌ها، مردم ایران نیستند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که تحریم‌های بانکی فرایند واردات همه کالاها از جمله غذا و دارو را تحت تاثیر قرار داده و دچار مشکل می‌کند. درواقع اگرچه روی کاغذ کلمه "غذا" و "دارو" تحریم نشده، اما در عمل فروشندگان خارجی این کالاها نمی‌توانند پول خود را از واردکنندگان ایرانی دریافت کنند و این مسئله می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در واردات این محصولات شود.

در این رابطه مسعود بصیری - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی - با بیان این‌که تحریم‌های مربوط به سازمان کشتیرانی، بیمه و انتقال پول باعث بروز مشکلاتی در روند واردات مواد غذایی شده، اظهار کرد: سخنان و مواضع مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که واردات دارو و مواد غذایی تحریم نیست با واقعیت نخوانده و نادرست است چرا که واردات محصولات خارجی نسبت به گذشته دشوارتر شده و در شرایط عادی و نرمال انجام‌ نمی‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد که البته ایران روش‌های خود را برای تامین محصولات غذایی دارد و و در این رابطه دچار مشکل نخواهد شد.

بصیری با بیان این‌که اتفاقا هدف تحریم‌های آمریکا غذا و دارو است، ‌اظهار کرد:‌ مقامات آمریکایی مدام در بوق و کرنا می‌کنند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیست، اما از طرف دیگر از روش‌هایی استفاده می‌کنند که واردات کالا از جمله محصولات غذایی و دارویی را برای ایران دشوار می‌کند.

به گفته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، آمریکا تنها کلمه "غذا" و "دارو" را تحریم نکرده، اما در عمل برای واردات این کالاها مانع‌تراشی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال به شرکت‌های اروپایی اعلام می‌شود در صورت معامله با ایران از نقل و انتقالات پولی با آمریکا محروم می‌شوند، یا در مواردی کانتینر گوشت برزیلی در بین راه متوقف شده و واردکنندگان مجبور شده‌اند راه‌های دیگری را امتحان کنند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر