بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
رادیو سراسری آمریکا(ان پی ار)به نقل ازتحلیلگران آمریکایی اعلام کرد، تحریم هایی که دولت 'دونالد ترامپ' به امید فلج کردن اقتصاد ایران علیه این کشور اعمال کرده است، شاید موثر باشند اما، راههایی برای برون رفت از آنها وجود دارد.
کد خبر : ۱۸۳۲۲۹
به گزارش بورس نیوز، 'دان واگر'، کارشناس تحریم در موسسه 'لکسیز نکسیز ریسک سولوشنز'، با اشاره به تحریم هایی که دولت ترامپ علیه صنایع نفت، بانکداری و کشتیرانی اعمال کرد، گفت: طبق روالی که از دیرباز وجود دارد، همیشه راه های آشکار و پنهانی برای اجتناب از تحریم ها و دور زدن آنها وجود دارد.

رادیو سراسری آمریکا در ادامه از لغو تحریم های چندساله ایران با امضای توافقنامه هسته ای ایران موسوم به برجام و خروج یکجانبه ترامپ از این توافقنامه درماه مه و بازگشت تحریم های ایران گفت و به نقل از واگر افزود: شبکه عریض و طویل از افرادی که در خارج زندگی می کنند، به کمپانی فروش قطعات هواپیما و موتور آن مراجعه می کنند، این قطعات را خریداری می کنند و وانمود می کنند که می خواهند این کالاها را برای کسی و کشوری بفرستند که مجاز به انجام این کار است. زمانی که این کالاها به این کشور برسند، از آنجا به ایران منتقل می شوند.

'پیتر هارل'، عضو اندیشکده مرکز امنیت آمریکای نو معتقد است که فایق آمدن برتحریم های نفتی مهارت می خواهد زیرا نفت خام باید با تانکرهای بزرگ در آب های آزاد جابجا شود. با این حال، ایران در دوره تحریم های گذشته راه هایی برای حل این مساله یافته بود.

هارل گفت:شاهد بودیم که ایران سیستم ردیابی نفتکش های خود را خاموش کرده و نفتکش ها مسیرهای سخت و دشوار دریایی طی می کردند. آنها پرچم و نام خود را عوض می کنند.تاکتیک هایی که کشتی می تواند مبدا خود را پنهان کند.

به گفته او، با کمک ماهواره ها، ردیابی نفتکش ها راحت تر شده است.

هارل خاطرنشان کرد، ریسک کردن کشورهایی مانند چین که به وارد کردن نفت از ایران نیاز دارند، ممکن است دسترسی آنها به بازارهای آمریکا را کاهش دهد و در نتیجه، می توانند از شرکت ها و یا بانک های کوچک برای انجام معامله استفاده کنند.

'الیزابت روزنبرگ'، از دست اندرکاران سابق تحریم ها در وزارت خزانه داری آمریکا گفت، دولت آمریکا به منظور پی بردن به معاملات نفتی ایران، تعاملات مالی در سراسر دنیا را زیرنظر می گیرد. این کار کمک می کند تا هر کمپانی یا هر کشوری که با ایرانی ها داد و ستد دارد، شناسایی و جریمه شود. این شامل پالایشگاه ها، شرکت های حمل و نقل دریایی، خطوط کشتیرانی هم می شود.

به گزارش رادیو سراسری آمریکا، هدف دولت ترامپ از اعمال تحریم های نفتی، به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

کارشناسان و ناظران منطقه ای و بین المللی تاکید دارند که آمریکا هرگز قادر نیست خرید نفت از ایران را با اعمال تحریم ها به صفر برساند و حتی وزیر نفت سعودی اعتراف کرده که عربستان قادر نیست با افزایش صادرات خود مانع افزایش بهای نفت در بازار جهانی شود.

در راستای مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت ازفعالیت شرکت های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی برای ادامه تجارت شرکت های خارجی با ایران و همچینن فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می کند.

بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد، روندی که بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریکا دیده می شود.

«جان بولتون» مشاور رئیس جمهوری آمریکا با لحنی که حاکی از ناکامی آمریکا در تحریم ایران است، به همراهی نکردن شرکای تجاری مهم تهران در تحریم‌های یکجانبه کاخ سفید علیه ایران اعتراف کرد.

وی که سخنانش در موسسه آمریکایی «همیلتون» بیانگر عقب نشینی آمریکا از راهبرد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، برای توجیه این عقب نشینی و عدم همراهی کشورها گفت که قصد نداریم به دوستان و هم‌پیمانان خود آسیبی بزنیم.

شبکه رسانه ای بلومبرگ در گزارشی با اشاره به مخالفت کشورها با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران یا آشکارا تحریم های آمریکایی را نقض می کنند و یا خواستارمعافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا هستند.

آمریکا تاکنون مجبور شده دست کم 8 کشور را از تحریم نفتی علیه ایران معاف کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مطرح شد؛

راهکارهای مقابله با تحریم‌های نفتی

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:

فرسودگی ناوگان هوایی از 50 درصد گذشت

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت:

آغاز اجرای پروژه فرودگاه جدید چابهار

بانک آمریکایی اعلام کرد:

60 دلار، قیمت شاخص نفت خام برنت

ارسال نظر