بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بسیاری از کسانی که مبادله واقعی می کنند می توانند از طریق اوراق ارزی خود را در برابر نوسانات ارزی بیمه کنند.
کد خبر : ۱۸۳۶۶۲

حسین توکلیان عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با بورس نیوز گفت: اوراق بهادار ارزی مانند مشتقات ارزی بوده که در دیگر کشورها نیز در قالب سوآپ ارزی رواج دارد.

وی با بیان اینکه این امر با هدف سوق انگیزه های سفته بازی به سوی اوراق بهادار ارزی انجام می شود، گفت: انتشار این اوراق اثرات مثبتی را به همراه دارد زیرا موجب کاهش انگیزه افراد برای ورود به سرمایه‌گذاری در اسکناس واقعی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه دلار و ارز را کسانی تقاضا می‌کنند که نیاز مبادلاتی دارند، افزود: کسانی که انگیزه سودآوری داشته باشند می‌توانند در این بازار وارد شوند که از این طریق انگیزه سفته‌بازی کاهش یافته و سرمایه‌ها وارد بورس شوند.

توکلیان در پاسخ به این سوال که ورود به این بازار با انگیزه سودآوری باعث هجوم نقدینگی نمی‌شود، گفت: پس از ایجاد نوسانات ارزی اگر کسی انگیزه سودآوری داشته باشد نقدینگی به سمت بازار ارز هدایت خواهد شد پس چه بهتر که نقدینگی به سمت اوراق بهاداری که ارزش دلاری دارند، هدایت شود.

وی بابیان اینکه در فیچر آتی سکه شاید در زمیان تسویه سکه‌ای معامله نمی‌شد، ادامه داد: اوراق بهادار ارزی نیز نیازی به اسکناس و دلار نخواهد داشت.

توکلیان با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که مبادله واقعی می‌کنند می توانند از طریق اوراق ارزی خود را در برابر نوسانات ارزی بیمه کنند، تصریح کرد: این افراد می‌توانند پس از ارائه تعهدات ارزی مانند LC که باید سه ماه بعد تسویه کامل ارزی انجام دهند در صورت افزایش قیمت دلار، اوراق بهادار ارزی را خریده و از این طریق خود را در مقابل ریسک‌ها بیمه کنند بنابراین این اوراق ابزاری بسیار مناسب برای پوشش ریسک مبادلات ارزی خواهد بود.

وی در خصوص تاثیر این ایجاد بازار ارز در بورس نیز گفت: به تبع افزایش نرخ دلار نقدینگی از بورس خارج شده و به سمت بازار ارز هدایت می‌شود بنابراین تقاضا برای خرید اوراق ارزی افزایش می‌یابد بنابراین با وجود اینکه هردوی این بازارها دارایی‌های معادل محسوب می‌شوند اما بازارسرمایه تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بابیان اینکه این امر ساماندهی را در بازار ارز ایجاد می کند، ادامه داد: در دیگر کشورها علاوه بر اوراق بهادار سهام یا بورس کالاها، بورس ارز نیز رواج دارد و بسیاری از صادرکنندگان و وارد کنندگان در راستای پوشش ارزی خود از آن استفاده می کنند.

توکلیان با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز بستگی به عواملی همچون نحوه سیاست گذاری در این بازارها دارد، افزود: نباید به کاهش نرخ ارز زیاد امیدوار بود اما این امر موجب کاهش نوسانات در بازارها می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر