بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
کارشناس بازار ارز در گفت و گو با بورس نیوز؛

دلیل برای راه اندازی بازار حواله های ارزی وجود ندارد

کارشناس بازار ارز گفت: کشف قیمت اولین و مهم ترین هدف از ایجاد هر بازاری محسوب می شود اما در حال حاضر قیمت ارز مشخص بوده پس دلیلی برای راه اندازی بازار حواله های ارزی وجود ندارد.
کد خبر : ۱۸۳۸۰۰

به گزارش بورس نیوز، چند روز پیش رئیس‌کل بانک مرکزی از راه‌اندازی بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی در آینده نزدیک خبر داد که به گفته برخی کارشناسان در این صورت معامله اسناد مالی یا کالاها با شفافیت بیشتری انجام شده و در بازار معاملات آتی کالاها در آینده نیز تحویل داده می‌شوند و همچنین به موجب راه اندازی بازار حواله های ارزی نیز تحولاتی در بازار ارز ایجاد می شود اما ایجاد چنین بازارهایی به دلیل جذب نقدینگی تاثیراتی برای بورس نیز به همراه خواهد داشت.

در این خصوص میثم رادپور کارشناس بازار ارز به بورس نیوز گفت: بازارهای مالی از لحاظ تمرکز، تشکل، رسمیت و سازمان یافتگی به دو دسته بورس و فرابورس تقسیم می شوند .

وی با بیان اینکه هرچه بازار سازمان یافته تر و رسمی تر باشد بیشتر به بورس نزدیک است، تصریح کرد: اگر این شاخص های در بازاری کمتر یافت شود می توان آن را فرابورس دانست.

رادپور با اشاره به اینکه در بازاری مانند بورس اوراق بهادار تهران سفارش ها و خریدوفروش به طور متمرکز انجام می شود، افزود: در راستای ایجاد شفافیت هیچ معامله ای خارج از آن این بازار انجام نخواهد شد و فرآیند سفارش گیری، سفارش‌دهی و کار با کارگزاری ها در اتاق پایاپای به طور متمرکز صورت می پذیرد.

کارشناس بازار ارز با تاکید براینکه بورس نسبت به دیگر بازارها متشکل تر، نظارت پذیرتر و متمرکزتر است، ادامه داد: در این بازار قوانین و مقررات تعیین می شود بعنوان مثال برای هر سهمی دامنه نوسان تعیین می شود که این امر سقفی برای افزایش قیمت آن ها محسوب می شود.

رادپور با اشاره به اینکه در مقابل بازار بورس، فرابورس قرار دارد، گفت: فرابورس بازاری چندتکه و پراکنده محسوب می شود زیرا اتاق پایاپای مرکزی ندارد و برخی از پرداخت ها نیز در خارج از کشور انجام می شود .

وی با بیان اینکه فرابورس ذاتا بازاری غیرمتمرکز است، ادامه داد: بیش از 95درصد حجم معاملات بازار جهانی ارز در OTC و حجم بسیار کمی از این معاملات در بورس انجام می شود.

کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه معاملاتی که در بورس انجام می شود به صورت متمرکز خواهند بود، تصریح کرد: یعنی این معاملات مانند بازار آتی ارز در تابلو قرار می گیرند اما در بازار نقدی و حواله ارز اینگونه نخواهد بود.

وی با بیان اینکه بازار آتی ارز در آمریکا و هند نیز وجود دارد،ادامه داد: حجم این معاملات هم در مقایسه با حجم معاملات جهانی ارز بسیار کم است.

رادپور با اشاره به اینکه بازاری مانند حواله ارزی مانند بورس متشکل نخواهد بود زیرا اتاق پایاپای در آن وجود ندارد، گفت: برخی از تسویه وجوه این بازار در خارج از کشور انجام می شود مانند کاری که صراف ها انجام می دهند.

وی ادامه داد: باید دید که بازارحواله های ارزی دارای چه کارکردی است که در فرابورس و OTC یافت نمی شود.

رادپور با بیان اینکه کشف قیمت اصلی ترین هدف راه اندازی بازارها محسوب می شود، ادامه داد: اما در حال حاضر نیز قیمت اصلی ارز کاملا مشخص بوده و شفافیت لازم در این زمینه وجود دارد صراف‌ها نمی توانند معاملاتی را خارج از نرخ تعیین شده انجام دهند.

وی با بیان اینکه یک شبکه متشکل از صراف‌ها، دلال‌ها و بانک‌ها در دوحه و اماراتی قراردارند که واسطه گر بازار ارز ایران بازار ارز ایران محسوب می شوند.

رادپور با اشاره به اینکه بازار حواله متمرکز نمی شود، افزود: در دیگر کشورها نیز بازار نقدی ارز و بورس حواله وجود ندارد .

وی خاطرنشان کرد: نظام اقتصادی کشور و ساختار بازار ارز از مهم ترین مشکلات بازار ارز ایران محسوب می شوند.

رادپور با تاکید براینکه در حال حاضر نیز قیمت ارز مشخص بوده پس دلیلی برای راه اندازی بازار حواله های ارزی وجود ندارد، ادامه داد: در حال حاضر بین قیمت خرید و فروش پوند انگلیس و ین ژاپن نیزاختلافات جزئی وجود دارد.

کارشناس بازار ارز با بیان اینکه هدف از راه اندازی بازار حواله‌های ارزی ایجاد فضایی شبیه به بورس است، گفت: برخی از افراد مقصران اصلی نوسانات ارزی را دلالان می دانند اما به عقیده من دلالان به بازار کمک می کنند.

وی با بیان اینکه باید برای صراف ها یا معامله کنندگان ارز قانون پولی و مالیاتی دقیقی را تدوین کنند، گفت: به دلیل عدم وجود اتاق پایاپای در این بازار نمی توان معاملات آن را پیگیری کرد به همین دلیل بازار جهانی ارز غیرمتمرکز است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر