بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
دبیرکل کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تیری به ذره‌بین تحریم‌ها / پیشنهادی برای ورود دلارهای ارزی

صادرات به کشورهای همجوار خصوصا عراق و افغانستان در این وضعیت، فرصت تلقی می شود و در این شرایط باید از اعمال سیاست های سختگیرانه در رابطه با صادرات اجتناب کرد.
کد خبر : ۱۸۳۸۰۲
به گزارش بورس نیوز با توجه به تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال ارز، اکثر فعالان بخش صادرات معتقدند احتمالا در نیمه دوم سال حجم صادرات کمتر از نیمه نخست سال خواهد بود. 

جمشید نفر دبیر کل کنفدراسیون صادرات در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر تحریم ها بر روند صادرات بیان کرد: در جلساتی که با مسوولان مختلف برگزار شده، این اطمینان خاطر داده می شود که بابت تحریم ها خللی به روند صادرات وارد نخواهد شد؛ اما به نظر می رسد تحریم های این دوره از تحریم های قبلی جدی تر است و به خصوص در زمینه انتقال ارز مشکلاتی خواهیم داشت.

کارشناس صادرات در رابطه با اثر تحریم های کشتیرانی بر روند صادرات اظهار داشت: البته تحریم ها ، حمل محصولات صادراتی را هم دچار محدودیت هایی خواهد کرد؛ ولی اگر اروپایی ها به قول خود پایبند باشند و محدودیت های انتقال ارز برطرف شود، محدودیت های حمل و نقل چندان نگران کننده نخواهد بود. 

بهترین اتفاق ممکن، بازگشایی سوییفت اروپایی است تا صادرکنندگان بتوانند با خاطری آسوده اقدام به صادرات کنند. 

نفر در ادامه با اشاره به راه حل پیشنهادی کنفدراسیون صادرات برای عبور از بحران تحریم ها گفت: کنفدراسیون صادرات جهت کاهش مشکلات صادرات، راه حلی ارائه کرده که هنوز بدان توجه نشده؛ ولی امیدواریم در روزهای آتی راه حل پیشنهادی کنفدراسیون صادرات مورد بررسی قرار گیرد تا شاید با اجرای آن بخشی از مشکلات مرتفع شود. از آنجا که هر چه مسیرهای صادراتی محدودتر باشد، شناسایی و مسدود کردن آنها توسط دشمنان هم راحت تر انجام خواهد شد، پیشنهاد شده صادرکنندگان ۲۰ درصد از درآمدهای ارزی را صرف هزینه های ارزی خود برای واردات تجهیزات و... کنند، ۲۰ درصد دیگر از درآمدهای ارزی هم به نرخ روز به صرافی ها عرضه شود تا از این طریق نیاز ارزی مسافران و دانشجویان و... مرتفع شود و مابقی درآمد ارزی هم با نظارت بانک مرکزی و گمرکات کشور صرف واردات کالاهای مورد نیاز کشور شود. امیدواریم این راه حل بررسی و اجرا شود؛ چرا که این راه حل علاوه بر تسهیل شرایط صادرات، موجب کاهش نرخ ارز هم خواهد شد و در نهایت بازار ارز فقط دو نرخ به خود خواهد دید.

وی افزود: اگر انتقال ارز به کشور به سبب تحریم ها میسر نباشد، می توان با واردات کالا به جای ارز تا حدی این مشکل را پوشش داد و در واقع تحریم ها را دور زد؛ چرا که رصد کردن ورود کالا به مراتب دشوارتر از رصد انتقال ارز خواهد بود. اما تشخیص اینکه چه کالاهایی می توان وارد کرد به عهده دولت بوده و مراجع ذیصلاح حتما باید در این زمینه دقت نظر بیشتری داشته باشند تا در ازای صادرات منابع کشور، کالاهای غیر ضروری وارد نشود. در دوران تحریم های قبلی، بسیاری از کالاهایی که وارد شد ضروری نبود؛ ولی به نظر می رسد این بار دولت دقت نظر بیشتری در این مورد دارد. ضمن اینکه استفاده از تجربیات بخش خصوصی و مشورت با صاحبان صنایع مختلف هم در این مورد الزامی است.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات، با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، برای صادرکنندگان مزیت تلقی می شود، به بورس نیوز گفت: صادرات به کشورهای همجوار خصوصا عراق و افغانستان در این وضعیت، فرصت تلقی می شود و در این شرایط باید از اعمال سیاست های سختگیرانه در رابطه با صادرات اجتناب کرد. اخیرا و پس از مذاکراتی که با دولت عراق انجام شده، مقرر شده وجه صادرات به عراق با دینار عراقی دریافت شود. افغانستان هم شرایط مشابهی دارد. امیدواریم از این فرصت به بهترین نحو ممکن استفاده شود و حضور در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه تقویت شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر