بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
کارشناس صنعت خودرو گفت: انتقال قیمت‌گذاری خودروها از شورای رقابت به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در 2 ماه گذشته یکی از تصمیم‌گیری‌های اشتباه بود.
کد خبر : ۱۸۳۸۲۲

به گزارش بورس‌نیوز، امیرحسن کاکایی افزود: انتقال قیمت‌گذاری خودروها از شورای رقابت به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در 2 ماه گذشته یکی از تصمیم‌گیری‌های اشتباه بود.

وی بیان کرد: اکنون دایره قیمت‌گذاری خودروها که پیشتر مشمول خودروهای سواری کمتر از 45 میلیون تومان بود، به قیمت‌های بالاتر و خودروهای غیرسواری هم رسیده و علاوه بر آن، مسئولان در اعلام قیمت‌ها امروز و فردا می‌کنند.

کاکایی به شایعات متعدد در زمینه قیمت‌گذاری خودروها که این روزها از گوشه و کنار شنیده می‌شود اشاره کرد و گفت: هر یک روز تاخیر در اعلام قیمت‌ها، میلیاردها تومان زیان برای صنعت خودرو و سودهای بادآورده برای دلالان به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار می‌تواند یکی از راهکارها باشد، زیرا بازار خودرو در شرایط بی تعادلی به سر می‌برد که از نقطه اصلی خود فاصله زیادی گرفته است.

کاکایی ادامه داد: وقتی اختلاف قیمت کارخانه ای و بازاری خودرو زیاد باشد، باید با نزدیک شدن به قیمت بازار بتدریج آن را به تعادل بازگردانیم یا باید بر اساس واقعیت‌های موجود تصمیم‌گیری کنیم.

به گفته این استاد دانشگاه، اگر نرخ ارز نیمایی را نیز در نظر بگیریم، افزایش متوسط 50 تا 70 درصدی قیمت خودروها اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد و دستکم در کوتاه مدت می‌تواند جلوی خرابتر شدن اوضاع را بگیرد.

وی یادآور شد: اگر شورای رقابت در ماه‌های گذشته اعداد و ارقام واقعی را به کار می‌برد و قیمت‌ها را به موقع اعلام می‌کرد، آنگاه بسیاری از مشکلات امروز را شاهد نبودیم.

کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: تعیین قیمت در حاشیه بازار بطور قطع نمی تواند به بهبود وضعیت بیانجامد، بلکه از نابودی صنعت خودرو و سایر صنایع مرتبط جلوگیری خواهد کرد و در ادامه باید برنامه‌های متعدد جبرانی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: فراموش نکنیم هنوز مشکلات گمرکی حل نشده، مشکل تحریم‌ها و چگونگی دور زدن آنها و ضعف تحقیق و توسعه خودروسازان پابرجاست و زیان 2 خودروساز بزرگ کشور از ابتدای امسال تاکنون مبلغی بین هشت تا 9 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

کاکایی گفت: با قیمت‌های کنونی بازار، مصرف کننده واقعی خودرو کمتر می‌تواند خرید کند، اما اگر قیمت معقول سازی شود دستکم می‌توان امیدوار بود دلالان از صحنه کنار بروند و خریداران حقیقی به خودروی خود برسند.

** احتمال بروز مشکل زمین‌های صنعتی

وی درباره اینکه که شاید با به‌روز‌رسانی قیمت، مردم بویژه آن دسته ای که در ماه‌های گذشته خودرو پیش خرید کرده بودند توان پرداخت باقی مانده قیمت را نداشته باشند، گفت: این حرف درستی است و اینجانب از ابتدا با بحث پیش‌فروش‌ها مخالف بودم، هرچند دریافت سود همراه با اصل ودیعه به عنوان یک راهکار در قراردادهای پیش‌فروش پیش‌بینی شده است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه کرد: اگر قیمت‌ها به‌روزرسانی شود، شاید چند ده هزار نفری که پیش‌خرید کرده بودند متضرر شوند اما از مشکلات دومینو وار صنعت خودرو و صنایع وابسته جلوگیری می‌شود.

وی یادآور شد: امروز با افت تولید خودروسازان مواجه ایم، همچنین قطعه‌سازان و سایر تامین کنندگان با مشکلات ورشکستگی و تعدیل نیرو مواجه شده‌اند.

کاکایی هشدار داد: اگر خودروسازان ورشکست شوند، قطعه‌سازان نیز به دنبال آنها ورشکسته می‌شوند و پس از آن علاوه بر کاهش اشتغال، مشکل زمین‌های صنعتی نیز می‌تواند به یک بحران تبدیل شود.

وی توضیح داد: امروز اگر قیمت زمین در مناطق صنعتی بالاست، به دلیل تداوم تولید است، اما اگر تولید متوقف شود بحران به زمین و مسکن سرایت خواهد کرد و قیمت زمین در مناطق صنعتی سر به فلک خواهد زد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اکنون زمانی است که دولت باید با تدوین بسته‌ای، گره‌ها را یکی‌یکی باز کند و مرحله نخست آن قیمت‌گذاری خودرو است.

وی ادامه داد: این روزها ارقام متعددی درخصوص تعیین قیمت کارخانه ای خودرو و تفاوت آن از بازار مطرح می‌شود (بطور مثال پنج درصد زیر قیمت بازار)؛ در این زمینه کارشناسان باید نظر بدهند اما تاکید می‌کنم که با در نظر گرفتن ارز نیمایی، افزایش متوسط 50 تا 70 درصدی قیمت‌ها منطقی است.

کاکایی یادآوری کرد: اتفاق‌های کلان اقتصادی در ماه‌های گذشته از جمله افزایش نرخ ارز و سرازیر شدن سرمایه‌های سرگردان به سمت بازارهای ارز، سکه، مسکن، خودرو، سپس قوانین دست و پاگیر گمرکات که منجر به بروز مشکلاتی در تولید شد و در نهایت آغاز دور تازه تحریم‌ها، مشکلات حال حاضر بازار خودرو را رقم زد.

وی ادامه داد: هر فردی با اندک شامه اقتصادی در ماه‌های گذشته به خوبی متوجه می‌شد که قیمت‌گذاری‌های دستوری ارز و افزایش هفت درصدی قیمت خودرو، حاشیه قیمتی در بازار اتومبیل ایجاد می‌کند و این موضوع ربطی به مافیا و دلال نداشت؛ کافی بود در این شرایط چند دلال بزرگ به احتکار اقدام کنند تا شرایط امروز را شاهد باشیم.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: باید اجازه دهیم بازار کار خود را انجام دهد، نه اینکه با برخی مسائل سوسیالیستی و با برخی دیگر کاپیتالیستی برخورد کنیم؛ بطور مثال وقتی قیمت فولاد و آلومینیوم افزایش می‌یابد، اینکه بگوییم قیمت خودرو ثابت بماند تصمیم‌گیری سوسیالیستی است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی، مشکل اصلی، بازار و تعیین قیمت‌ها نیست، بلکه مشکل، تولید و چگونگی گردش کار در آن است که باید اصلاح شود.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:

سامانه جامع تجارت الکترونیک مانع احتکار کالا

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

سامان دادن قیمت کالاها به وسیله ثبات نرخ ارز

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت:

تشکیل کمیته برای قیمت‌گذاری خودرو

ارسال نظر