بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
بعد از اعلام اسامی بانکهای دارای بدهی و فاقد بدهی به بانک مرکزی در پروژه اوراق اسناد خزانه، اکنون بانکها می‌گویند دلیل بدهکاری‌شان، برداشت شبانه و فاقد مجوز بانک مرکزی در سال ۹۰ بوده است.
کد خبر : ۱۸۴۰۸۲
به گزارش بورس نیوز، وزارت امور اقتصادی و دارایی دیروز در اطلاعیه‌ای، اسامی بانکهای دارای بدهی و فاقد بدهی به بانک مرکزی مشمول تسویه با صدور اوراق تسویه خزانه را اعلام کرد. انتشار این فهرست که برای اولین بار انجام شد، واکنش‌های زیادی را از سوی بانکها در پی داشت. خزانه دار کل کشور در اطلاعیه خود اعلام کرده بود: وزارت اقتصاد در اجرای آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و با توجه به نامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص افزایش سقف مجاز تسویه بدهی بانکها و موسسات اعتباری غیر بانکی به بانک مرکزی تا پایان سال ۱۳۹۵ از طریق صدور اوراق تسویه خزانه نوع دوم، بانکهای مجاز مشمول ملی ایران، سپه، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه تعاون، توسعه صادرات، تجارت، رفاه کارگران، صادرات ایران، ملت، قوامین، انصار، آینده، گردشگری، پارسیان، سرمایه، پاسارگاد و موسسه اعتباری ملل اعلام می شود. بانکهای اقتصاد نوین، سامان و کارآفرین فاقد بدهی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و مستثنی از تسویه بدهی از طریق صدور اوراق تسویه خزانه نوع دوم‌ شده است.

در واکنش به این اطلاعیه، بانکها می‌گویند که دلیل این بدهی ، برداشت‌های شبانه و بدون مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است. در اطلاعیه بانک پاسارگاد در این زمینه آمده است:

پیرو درج خبری تحت‌عنوان «اعلام اسامی بانک‌های دارای بدهی و فاقد بدهی به بانک مرکزی مشمول تسویه با صدور اوراق تسویه خزانه» در رسانه‌های مختلف، به آگاهی می‌رساند در خصوص بدهی این بانک‌  به بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مبلغ مذکور بابت برداشت‌های شبانه و بدون مجوز توسط بانک مرکزی ج. ا.ا از حساب بانک‌ها، تحت‌عنوان ما به‌التفاوت نرخ ارز در تاریخ ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۰ است.

بانکها بر این باورند که این اقدام از هیچگونه وجاهت قانونی و پشتوانه مقرراتی برخودار نبوده و این بانک‌ مراتب اعتراض خود را به‌کرات و کتباً در خصوص عودت مبلغ ذکر شده، به بانک مرکزی ج. ا.ا اعلام کرده‌است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیر انجمن انبوه‌سازان تاکید کرد:

بی‌تاثیر بودن افزایش تسهیلات مسکن در بازار فعلی

تحلیل قیمت مسکن در ماه‌های آتی؛

طرح جامعی در حوزه مسکن تدوین نشده است

افزایش قیمت 200 تومانی نسبت به روز گذشته؛

بانک‌ها دلار را گران‌تر از بازار آزاد می‌خرند

ارسال نظر