بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
با گذشت بیش از 8 ماه صورت گرفت؛

ترمز موقت تنش تجاری چین و آمریکا

اصطکاک تجاری چین و آمریکا پس از بیش از هشت ماه، سرانجام در پایان سال میلادی و با استفاده از یک فرصت مهم موقتا متوقف شد.
کد خبر : ۱۸۴۳۱۷
به گزارش بورس نیوز، شی جین‎پینگ رئیس جمهوری خلق چین و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که برای حضور در نشست سران گروه بیست در آرژانتین بودند 10 آذر (اول دسامبر) با هم دیدار کردند. این نخستین بار بود که رهبران دو کشور پس از تنش‎های پیوسته و بروز اصطکاک تجاری از ماه مارس امسال با هم دیدار می‎کردند.

در این دیدار دو طرف پس بحث و گفت‎وگو درخصوص مسائل اقتصادی و تجاری تصمیم گرفتند محدودیت‎های تجاری مانند افزایش تعرفه را متوقف و بی‎درنگ مسائل مورد توجه و موارد نگرانی یکدیگر را حل کنند، همچنین به تیم‎های اقتصادی و تجاری دو کشور دستور داده شد که به طور فشرده گفت‎وگوها را ادامه دهند و برای لغو تمام افزایش‎ تعرفه‎های سال جاری به توافق برسند تا مناسبات اقتصادی و تجاری دوجانبه هر چه زودتر به مسیر عادی بازگشته و همکاری برد-برد میان دو کشور تحقق یابد.

در شرایطی که اصطکاک و تنش اقتصادی و تجاری میان چین و آمریکا در حال افزایش بود، رهبران دو کشور با تدبیر خود این روند را متوقف کردند و از خود عزم لازم برای حرکت در یک جهت و حل مسائل از طریق گفتگو را نشان دادند. در عین حال چین توانست همچنان بر موضع اصولی خود برای حفاظت از منافع کلیدی کشور و منافع اساسی مردم، مذاکره بر مبنای احترام متقابل، برابری و سود متقابل نیز بماند.

شی جین‎پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در نشست اَپک که چندی پیش در پاپوا گینه ‎نو برگزار شد گفت :« جنگ، خواه گرم باشد و یا سرد و یا جنگ تجاری، برنده واقعی نخواهد داشت.» تاثیرات منفی اصطکات تجاری میان چین و آمریکا در طول هشت ماه گذشته، به اندازه کافی توانسته این سخن را ثابت کند؛ نه تنها چین و آمریکا بهای این اصطکاک را پرداختند، بلکه میزان افزایش رشد تجارت جهانی در سال جاری نیز 0.3 درصد کاهش پیدا کرد. صندوق بین‎المللی پول چندی پیش پیش‎بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال جاری و سال آینده را از 3.9 درصد در ماه آوریل به 3.7 درصد کاهش داد. روزنامه نیویورک تایمز نوشت، بازارهای مالی جهان در حال پرداختن بهای جنگ تجاری چین و آمریکا هستند و این وضعیت روز به روز نگران‎کننده‎تر می‎شود.

در نخستین نمایشگاه بین‎المللی واردات چین، حدود 180 موسسه و شرکت آمریکایی حضور داشتند که این رقم تنها برابر با یک‎سوم مؤسسات ژاپنی حاضر در نمایشگاه بود؛ علت اصلی این موضوع هم آن بود که اصطکاک تجاری چین و آمریکا بر صادرات آمریکا به چین تاثیر گذاشته است.

طبق توافق رهبران چین و آمریکا در بوینوس آیرس، چین بر اساس نیاز داخلی واردات خود از آمریکا در زمینه محصولات کشاورزی، انرژی ، تولید و خدمات را افزایش خواهد داد. چین و آمریکا در این ابعاد مکمل یکدیگر هستند و افزایش واردات از آمریکا بر توسعه تجارت دو طرف در مسیر تعادل و سوددهی بیشتر تأثیر خواهد گذاشت؛ برای نمونه در زمینه انرژی میزان تولید نفت و گاز چین در سال 2016 به ترتیب 200 میلیون تن و 138 میلیارد و 390 میلیون متر مکعب بود اما میزان مصرف داخلی در همان سال به 580 میلیارد تن و 210 میلیارد و 340 میلیون متر معکب رسید که نشان می‌دهد فاصله بین عرضه و تقاضا در این زمینه تا چه اندازه جدی است. آمریکا یکی از بزرگ‎ترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی در جهان است و افزایش واردات از آمریکا به نفع چین خواهد بود و بدون شک نتیجه‎ای برد-برد خواهد داشت.

رئیس جمهور شی جین پینگ در نخستین نمایشگاه بین‎المللی واردات چین اعلام کرد، چین بیش از پیش تعرفه خود را کاهش خواهد داد و اقداماتی مانند کاهش محدودیت نسبت سهام برای سرمایه‎گذاران خارجی را در پیش می‎گیرد، پیش‎بینی می‎شود در 15 سال آینده میزان واردات کالا و خدمات چین به ترتیب از 30 تریلیون دلار و 10 تریلیون دلار فراتر برود. چنین اقداماتی برای سرمایه گذاران کشورهای مختلف از جمله آمریکا فرصت‎های بیشتر فراهم خواهد آورد.

طبق توافق رهبران چین و آمریکا، تیم اقتصادی و تجاری دو طرف هرچه زودتر دوره جدید گفت ‎وگوهای خود را از سر خواهند گرفت.

چین همچنان با در نظر داشتن منافع مشترک دو کشور و وضعیت کلی تجارت جهانی راه حلی واقع‎بینانه را مطرح خواهد کرد. در عین حال طرف چینی می‎داند که مسئله اصطکاک اقتصادی و تجاری بین چین و آمریکا بسیار پیچیده است و نباید به امید باشد که با چند دوره گفت‎وگو همه مسائل حل شود، حتی در جریان این گفت‎وگوها ممکن است همه چیز بار دیگر تکرار شود، به همین خاطر چین همچنان طبق آهنگ خود ، امور را به خوبی انجام خواهد داد و با آرامش در برابر باد و باران‎ پیش خواهد رفت.

چین بر این آن باور است که هیچ طوفانی نمی‎تواند دریای اقتصادش را متلاطم کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در شرکت بی پی انگلیس اتفاق افتاد؛

جبران ضعف قیمت نفت با افزایش تولید نفت و گاز

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:

بررسی آخرین وضع تولید نفت ایران در کمیسیون انرژی مجلس

قبل از نشست اوپک اتفاق افتاد؛

افزایش قیمت نفت پس از توافق آمریکا و چین

ارسال نظر