بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
هواوی یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و شبکه‌های اینترنتی در جهان به شمار می‌رود، دستگیری مدیر ارشد مالی این شرکت چینی در کانادا موجب شد تا سهام سایر تولیدکنندگان محصولات نیمه رسانا، نیمه هادی و تراشه‌های مخابراتی در جهان نیز سقوط کند.
کد خبر : ۱۸۴۵۴۵

به گزارش بورس نیوز، مقامات امنیتی و وزارت دادگستری کانادا روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که منگ وانژو، مدیر ارشد مالی شرکت چینی هواوی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در شهر ونکوور کانادا دستگیر شده است. همین خبر کافی بود تا بازارهای جهانی ارز و سهام بار دیگر تحت تاثیر احتمال تشدید تنش‌های سیاسی و تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا بهم بریزد و شاخص‌های آن‌ها با کاهش قابل توجهی مواجه شوند چراکه به باور بسیاری از تحلیلگران این مساله می‌تواند بهانه و جرقه‌ای برای شعله‌ور شدن آتش جنگ تجاری و تنش‌های سیاسی میان این دو کشور باشد این در حالیست که هنوز بیشتر از یک هفته از توافق سران این دو کشور برای آتش بس ۹۰ روزه و موقتی تعرفه‌های گمرکی نگذشته است و حالا سرمایه‌گذاران علاوه بر بالارفتن نرخ بهره در آمریکا و نگرانی در خصوص روند نزولی رشد اقتصاد جهانی بیم آن دارند که مساله اخیر بار دیگر در تصمیمات آتی مقامات این دو کشور برای رسیدن به توافق و پایان جنگ تجاری اختلال ایجاد کند و سرمایه‌گذاری و معاملات آنها را بهم بریزد.

از آنجایی که هواوی یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند و توسعه‌دهنده تجهیزات مخابراتی و شبکه‌های اینترنتی در جهان به شمار می‌رود، دستگیری مدیر ارشد مالی این شرکت چینی در کانادا موجب شد تا سهام سایر تولیدکنندگان محصولات نیمه رسانا، نیمه هادی و تراشه‌های مخابراتی در جهان نیز سقوط کند.

مقامات امنیتی کانادا در تشریح علت دستگیری منگ وانژو، مدیر ارشد مالی هواوی عنوان کرده بودند که وی در فروش و انتقال تجهیزات و محصولات به کشورهای تحت تحریم‌های آمریکا دست داشته و باید تحویل مقامات امنیتی ایالات متحده آمریکا داده شود.

سهام ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ آمریکا در بازار معاملات آسیایی روز پنجشنبه تا ۲ درصد افت کرد. گروه بازرگانی بورس شیکاگو، سی‌ام‌ای در بازار سهام وال استریت آمریکا هم که وضعیت به مراتب وخیم‌تری از بازارهای آسیایی داشت، مجبور شد معاملات را چندین بار به مدت ۱۰ ثانیه متوقف کند تا از سقوط اولیه آن جلوگیری بعمل بیاورد.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، هم امروز ۱.۹ درصد سقوط کرد و نیکی ژاپن هم ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ هم با یک افت شدید ۲.۱ درصدی مواجه شد و سهام شانگهای نیز ۰.۹ درصد پایین آمد.

این خبر علاوه بر بازارهای سهام، بر روی بازارهای جهانی ارز نیز تاثیر قابل توجهی گذاشت به‌گونه‌ای که موجب شد ارزش دلار آمریکا امروز با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۱۲.۷۲ ین برسد. یوآن چین نیز با ۰.۲ درصد کاهش در برابر دلار آمریکا تضعیف شد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر