بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
حضور بازار سرمایه در نهادهای مختلف بین‌المللی می‌تواند دریچه ای برای تعاملات اقتصادی با کشورهای خارجی باش و این موضوع که توانسته‌ایم در یک سازمان بین‌المللی همچون آیسکو پذیرش شویم ارزش فراوانی برای اقتصاد ایران دارد.
کد خبر : ۱۸۴۸۲۱

به گزارش بورس نیوز، دهم آذر ماه شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از ارتقای جایگاه نهاد ناظر ایران در آیسکو خبر داد و گفت ارتقای عضویت در این نهاد بین‌المللی نمایانگر رشد و تکامل جهانی بازار سرمایه ایران است و برای دست یابی به این جایگاه، تمامی قوانین و استانداردهای موجود در بازار سرمایه ایران با استانداردهای موجود در آیسکو منطبق شد. اکنون صاحبنظران و مدیران بازار سرمایه از اهمیت این خبر و دستاورد‌های ارزنده ارتقای جایگاه نهاد ناظر ایران در آیسکو می‌گویند.

سید مصطفی رضوی، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: عضویت در نهادهای بین‌المللی مسیر انتقال تجربه به کشور است و حاکی از استاندارد‌های منطبق با شاخص‌های جهانی است. معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارتقای جایگاه سازمان در آیسکو به معنای نظارت بین‌المللی به استانداردهای بازار سرمایه است و همین موضوع نیز عامل افزایش اعتبار ما در عرصه جهانی است. این ارتقا یک پیام به طرف‌های خارجی ارسال می‌کند مبنی بر اینکه ما از ساز و کارهای اطمینان بخش در فضای کاری بازار سرمایه برخورداریم.

وی افزود: حضور ما در آیسکو نشان می‌دهد بازارسرمایه ما همگام با بازار سرمایه کشور‌های پیشرفته است. سید مصطفی رضوی، به مزیت مهم ارتقای جایگاه سازمان بورس در آیسکو اشاره کرد و افزود: ابزارهای مالی در دنیا پی در پی به‌وزرسانی و متنوع‌تر می‌شود و ما از این پس با سرعت بسیار، از تغییرات جهانی بازار سرمایه مطلع می‌شویم و این موضوع فاکتور ارزنده حضور در آیسکو است.

یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: یکی از پیش‌شرط‌های عضویت در آیسکو ارتقای دستور العمل‌ها و قوانین بود و جایگاه ایران در این نهاد نشان می‌دهد اکنون استانداردها، قوانین و رویه‌های ما منطبق با فضای بین‌المللی است. به عنوان نمونه اصلاح دستورالعمل مربوط به حاکمیت شرکتی نیز یکی از مواردی بود که بر اساس ضرورت‌های جهانی صورت گرفت.

فلاح، افزود: این تطبیق استاندارد‌ها با افزایش اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی و نهادهای مالی همراه است و از طرف دیگر نیز در ارتقای جایگاه بورس تهران، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی در عرصه جهانی موثر است.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار، ادامه داد: قطعا با ارتقای جایگاه ایران در آیسکو همکاری سازمان با نهادهای ناظر در دنیا افزایش خواهد داشت.

بهادر بیژنی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل، تاکید کرد مهمترین محصول ارتقای جایگاه ایران در آیسکو بهبود استانداردهای بازار سرمایه کشور است و افزود: هدف اول از اهداف سه‌گانه آیسکو حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است و در نتیجه صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران از این پس بیش از گذشته در دستور کار سازمان بورس قرار دارد.

مشاور رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل ادامه داد: اکنون اعتبار بازار سرمایه ایران در عرصه بین‌المللی قابل توجه است و با این جایگاه، نهاد ناظر ایران در تصمیم‌های جهانی آیسکو مشارکت می‌کند.

علی سعیدی، مدرس دانشگاه و عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه عضویت در نهادهای بین‌المللی مسیر دسترسی ما به استانداردهای روز دنیا را هموار می‌کند، افزود: ارتقای جایگاه سازمان در آیسکو فرصتی برای بهره‌برداری از تجربه بورس‌های پیشرفته دنیا است.

سعیدی با اشاره به اینکه بسیاری از اطلاعات و برخی از روش‌های مدیریت بازار سرمایه نه در کتاب‌ها منتشر شده و نه در دانشگاه‌ها قابل تحصیل است، ادامه داد: ارتقای عضویت در نهادهای بین‌المللی از جمله آیسکو این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا از تجربه بورس‌ها در مقابل مشکلات استفاده کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر عضویت بازار سرمایه ایران در یک نهاد بین‌المللی شرط لازم جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

به گفته علیرضا عسگری مارانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، حضور سازمان بورس در عرصه‌های بین‌المللی از جهات مختلف با اهمیت است و این موضوع که توانسته‌ایم در یک سازمان بین‌المللی همچون آیسکو پذیرش شویم ارزش فراوانی برای اقتصاد ایران دارد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: در شرایطی که بازارهای پول و بیمه تاکنون نتوانسته اند به این جایگاه برسند، حضور بازار سرمایه در نهادهای مختلف بین‌المللی می‌تواند دریچه‌ای برای تعاملات اقتصادی با کشورهای خارجی باشد. بر این اساس لازم است مدیران بازار سرمایه برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام دهند تا بتوانند فعالیت‌های سازمان در آیسکو را ارتقا دهند.

وی افزود: از سوی دیگر جایگاه به وجود آمده ایجاب می‌کند گزارش‌های تفصیلی حضور در آیسکو به دولت ارائه شود و دولت در زمینه ارتقای جایگاه بورس ایران در فضای بین‌المللی تلاش کند.

ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی لوتوس پارسیان با تاکید بر اینکه ارتقای جایگاه ما در آیسکو رویداد بسیار خوبی برای بازار سرمایه به شمار می‌رود و نتیجه آن توسعه ارتباطات بین‌المللی بورس‌ها است، گفت: رشد اقتصادی کشور تا حد زیادی به ارتباطات بین‌المللی گره خورده است و ارتقای عضویت ما در آیسکو نشان می‌دهد بازار سرمایه با استاندارد‌های بین‌المللی منطبق شده و در نتیجه نگاه سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران همراه با اطمینان بیشتری است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: ارتقای عضویت در این نهاد تخصصی فرصت مغتنمی است تا سازمان بورس و اوراق بهادار بتواند همگام با سایر نهاد‌های ناظر و مطابق با استاندارد‌های روز بین‌المللی حرکت کند.

غلامرضا خلیل ارجمندی، مدیرعامل گروه مالی سامان، ضمن قدردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار برای تلاش‌های صورت گرفته در مسیر ارتقای جایگاه بازار سرمایه در عرصه بین‌المللی گفت: پیشتر که عضو هیات مدیره شرکت بورس بودم، وقتی می‌خواستیم با بورس‌های دنیا تفاهمنامه‌ای امضا کنیم، اعتماد چندانی به ما نداشتند و می‌گفتند بازار شما کوچک است.

عضو هیات مدیره بانک سامان افزود: اما اکنون این اعتماد را برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کردیم و توانسته‌ایم استانداردهای لازم را در این زمینه اخذ کنیم. زمانی که در یک نهاد بین‌المللی لیست می‌شویم به این معنا است که از وزن کیفی، کمی، اعتبار و شفافیت بالا برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: عضویت در سازمان‌های حرفه‌ای جایگاه امن و قابل اعتمادی را برای ما به همراه دارد. البته نباید تنها به عضویت بسنده کرد و باید در کمیته‌های مختلف نیز نقش موثری ایفا کنیم.

علی امین تفرشی، عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران عنوان کرد: تمامی اخبار مثبت بازار سرمایه همچون یک زنجیره عمل می‌کنند و به رشد و توسعه بازار سرمایه منتهی می‌شوند. ارتقای جایگاه ایران در آیسکو نیز یکی از اخبار مثبتی است که می‌تواند در شرایط فعلی به رشد بازار سرمایه ما کمک کند.

عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران با تاکید بر اینکه ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین‌الملل الهام بخش توسعه بازار است، افزود: با ارتقای جایگاه ایران در آیسکو می‌توانیم شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه کشور باشیم و سرعت رشد و توسعه­ بازارسرمایه را افزایش دهیم.

سیدرضا علوی، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، تاکید کرد ارتقا جایگاه سازمان بورس در آیسکو اتفاق مبارک بازار سرمایه بود و قطعا برای تحقق آن زحمات بسیاری کشیده شد.

وی با بیان اینکه به هر اندازه ارتباطات ما در عرصه بین‌الملل افزایش داشته باشد، بورس پویاتر و بهتری خواهیم داشت، ادامه داد: جایگاه فعلی ما در آیسکو کمک می‌کند بتوانیم از امکانات روز دنیا بهره‌برداری کنیم.

به گفته مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات، این رویداد یکی از فاکتور‌های افزایش جذب سرمایه‌گذاران خارجی است. با این حال جذب سرمایه‌گذاری خارجی متغیرهای زیادی دارد و باید سعی کنیم سرمایه‌های داخلی به خارج از کشور نرود.

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان عنوان کرد: حضور در نهاد‌های بین‌المللی به ویژه آیسکو نتایج بسیار مثبتی برای بازار سرمایه ما به همراه دارد و آشنایی جهان با بورس ایران مهمترین محصول آن است. اکنون همه دنیا می‌دانند بورس ایران در کجای رنکینگ جهانی بورس‌ها قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد شرکت‌ها نیز از این فضای ایجاد شده توسط سازمان بورس و اوراق بهدار بهره‌برداری کنند و گفت: ارتقای جایگاه ایران در آیسکو نه تنها عاملی برای توسعه بازار سرمایه است بلکه کل اقتصاد از آن منتفع می‌شود.

علیرضا تاج‌بر، مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین، عنوان کرد: ارتقای جایگاه ایران در آیسکو اقدام موثری برای افزایش اعتبار بازار سرمایه کشور در عرصه بین‌المللی بود و اکنون می‌توانیم به راحتی از دانش، تجربه و امکانات بورس‌های عضو آیسکو بهره‌برداری کنیم.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود: کانون هم درصدد است از تجربه‌های داخلی و خارجی استفاده کند. برخی از بورس‌های بین‌المللی قدمت بیشتری دارند و کانون کارگزاران با مطالعه تطبیقی و انعقاد تفاهمنامه با نهاد‌های بین‌الملل و عضویت در این نهاد‌ها سعی می‌کند از تجربیات آنها استفاده کند.

فردین آقا بزرگی، مدیر عامل کارگزاری بانک دی، عنوان کرد: اتصال ارکان‌های بازار سرمایه و به خصوص نهاد ناظر به مراجع بین‌المللی نتایج بسیار مثبتی به همراه دارد و ما از این پس شاهد بهبود سطح کیفی فرایند‌ها در بازار سرمایه خواهیم بود.

وی ادامه داد: با این ارتقا مسیر دسترسی ما به بازارهای جهانی و دسترسی سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه هموار شده و امیدوارم این حرکتی که سازمان بورس آغاز کرده فزاینده و مستمر باشد.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی با بیان اینکه پیش از این بازار سرمایه ما در عرصه بین‌المللی جایگاه خود را از دست داده بود، افزود: اقدام انجام شده ارزشمند، ضروری و شایسته بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون سابق نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس تاکید کرد:

حجم زیاد نقدینگی باید کانالیزه شود

در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب «سواد مالی شخصی»

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران:

هدف بانک توسعه صادرات خدمت به تولید است

ارسال نظر