بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
به طور کلی ابزار مشتقه یکی از پرکاربردترین ابزارهای بازار سرمایه به شمار می‌رود که نقش ویژه‌ای در نقدشوندگی و تعمیق این بازار دارد.
کد خبر : ۱۸۴۸۶۹

به گزارش بورس‌نیوز، حسن قالیباف اصل، در خصوص معاملات آتی سهام اظهار کرد: از اقدامات مهمی که طی سال‌های گذشته انجام شد، دریافت تایید کمیته فقهی درباره فروش استقراضی سهام بود که با اجرایی شدن آن انتظار می‌رود توسعه بازار مشتقات نیز با سرعت بیشتری صورت گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: طی سال‌های اخیر نقش ابزارهای مشتقه در تامین نیازهای سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی کارایی و توسعه یافتگی بازار را نشان می‌دهد.

مدیرعامل پیشین شرکت بورس تهران در ادامه با اشاره به اهمیت و کارایی این ابزار بیان کرد: کارایی ابزارهای مشتقه در پوشش ریسک، متنوع سازی سبد سرمایه‌گذاری و بهبود فرآیند کشف قیمت دارایی‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، به نحوی که حجم معاملات آن در تمام دنیا بسیار بیشتر از بازارهای نقدی گزارش می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: قرارداد آتی سبد سهام یک ابزار پوشش ریسک است و طبق آمار WFE جزء چهار ابزار برتر دارای محبوبیت جهانی است.

قالیباف همچنین چشم انداز استقبال از این ابزارها را خوب بیان کرد و گفت: مزایای قرارداد آتی سبد خیلی بیش تر از قرارداد آتی تک سهم است و پیش بینی می‌شود از این ابزار در بازار استقبال خوبی صورت گیرد.

مدیرعامل سابق بورس تهران در ادامه در خصوص افزایش نقدشوندگی بازار با قرارداد آتی سهام این چنین گفت: با توجه به اینکه در این نوع معامله، سرمایه کم تری نیاز است، نقدشوندگی سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه بازده و ریسک در سطح دلخواهی قابل تعدیل است، معامله گران بیشتری جذب این بازار می‌شوند. به عبارت دیگر معاملات در این بازارها به عنوان جایگزین یا مکمل بازارهای نقدی سهام، راحت تر و جذاب تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در بخش دیگری از اظهاراتش به مزایای معاملات الگوریتم اشاره کرد. وی در این زمینه توضیح داد: معاملات الگوریتم مزایای بسیاری برای بازار سرمایه ایران دارد. با توجه به اینکه طی روزهای آتی مسابقات معاملات الگوریتمی در کشور برگزار می‌شود، انتظار می‌رود شاهد ارتقای سواد مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری در این زمینه باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: معاملات الگوریتم در بازارهای سرمایه بزرگ دنیا محبوبیت زیادی دارد. به طور متوسط در بازارهای سرمایه بزرگ دنیا 70 تا 80 درصد معاملات بر اساس الگوریتم صورت می‌گیرد.

قالیباف اصل همچنین گفت: در حال حاضر در بازار سرمایه ایران در بحث بازارگردانی و اوراق بدهی این معاملات انجام می‌گیرد. مطمئنا با آموزش‌های بیشتر در این زمینه می‌توانیم شاهد افزایش حجم معاملات در بورس تهران و افزایش سرعت تصمیم‌گیری سهامداران باشیم.

وی در پایان بیان کرد: تنوع در روش‌های مختلف معاملاتی بی‌شک می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را به بازار سرمایه جذب کند. با توجه به چنین مزیت‌هایی که بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها دارد، می‌توان شاهد رونق این بازار در آینده باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

سهام اجاره‌ای تاییدشده مبنای انتشار اورق اجاره برای تامین مالی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری جسورانه فناوری‌های نوین مالی گفت:

متحول شدن بازار سرمایه با معاملات الگوریتمی

ارسال نظر