بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳
عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: قیمت ارز فقط علاوه بر کالاهای واراداتی در صنایع تبدیلی که با مواد خام داخل کشور فعالیت می کنند نیز تاثیر گذار بوده بنابراین نمی توان انتظار داشت که با کاهش قیمت غیر رسمی ارز قیمت کالاها نیز کاهش یابد.
کد خبر : ۱۸۵۰۷۶

به گزارش بورس نیوز، در حال حاضر قیمت کالاهای اساسی به تبع آغاز تنش‌های ارزی با افزایش بی‌سابقه‌ای مواجه شده و بیشتر کالاهای پرمصرف مردم افزایش حداقل 4برابری قیمت را تجربه کرده اند این در حالی است که قشر کارگر و کارمندی که تنها با حقوق ثابت مجبور به گذران زندگی هستند به سختی می‌توانند از پس هزینه‌های غیرمنطقی تحمیلی بر آیند اما از اوایل هفته جاری که قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت این سوال مطرح شد که آیا دولت می‌تواند جلوی تخلفات بازار کالاهای اساسی را هم بگیرد؟

دراین خصوص گفت و گوی حسن فروزان فرد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بورس نیوز را می خوانید.

آیا اعمال تحریم ها برای صنعت غذایی کشور تاثیراتی به همراه داشته است؟

اعمال تحریم ها تاثیر به سزایی را برای صنایع غذایی به همراه ندارد زیرا عمده مواداولیه ای که در صنایع غذایی تبدیلی مورد استفاده قرار می گیرند داخلی هستند اما در مورد محصولاتی همچون روغن که بخشی از مواد آن از طریق دیگر کشورها تامین می شود با دردسرهایی برای تامین مواد مورد نیاز مواجه خواهیم شد.

برخی از کالاهای بسته بندی صنایع غذایی تبدیلی که وارداتی هستند به دلیل افزایش نرخ ارز دچار تغییرات قیمتی شده اند و ورق هایی که برای بسته بندی کنسروجات استفاده می شوند نیز به دلیل افزایش نرخ ارز و مشکلات ناشی از آن کمیاب شده و افزایش قیمت را تجربه کرده است.

پایه صنایع غذایی مبتنی بر مزیت های نسبی بوده و تحت تاثیر تحریم ها قرار نمی گیرد اما دیگر عوامل موجبات افزایش قیمت صنایع غذایی را فراهم کرده اند.

آیا تغییرات نرخ ارز در صنعت غذایی کشور تاثیر گذار بوده است؟

به دلیل افزایش نرخ ارز رب گوجه فرنگی با افزایش قیمت مواجه شده که این امر سبب تغییر قیمت های نسبی این محصول در ایران با دیگر کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان شده است.

آیا وزارت صنعت در راستای کنترل قیمت این محصول اقداماتی انجام داده است؟

تعلل و بی تدبیری وزارت صمت زمینه ای برای افزایش چندین برابری صادرات کالای خام زمینه ایجاد شود که در نتیجه قیمت مصرف کننده در دیگر کشورها کاهش یافته به همین دلیل مشتریان خارجی پول نقد و هزینه حمل و نقل پرداخت می کنند تا کالا را دریافت کنند که این امر موجبات افزایش حدود 5 برابری قیمت کالاهارا فراهم کرده است.

به تبع کم آبی در دشت های مهم تولید کننده و ایجاد مشکل در تامین مواد اولیه در ماه های اخیر شاهد کاهش حجم تولید رب گوجه فرنگی بودیم که این امر موجب شد تولیدکنندگان برای تامین گوجه موردنیاز نسبت به سال قبل نیاز به منابع مالی 5 برابری داشته و همچنین برای تامین سایر مواد بسته بندی نیز با افزایش قیمت 3 برابری مواجه شوند بنابراین حجم تولید آن ها کاهش یافته بنابراین از کل ظرفیت تولید خود استفاده نکرده اند.

آیا به تبع کاهش نرخ ارز قیمت گوجه فرنگی نیز کاهش یافته است؟

تولید کالایی مثل گوجه فرنگی فصلی بوده که اکنون نیز از زمان آن گذشته و دوره جدید کشت آن نیز نزدیک عید خواهد بود بنابراین برای تولیدکنندگانی که ماده اولیه و کالای بسته بندی را با قیمت چند برابری دریافت کرده اند برای یک تولید فصلی شرایط لازم برای تغییر قیمت فراهم نشده است.

قیمت ارز علاوه بر کالاهای واراداتی در صنایع تبدیلی که با مواد خام داخل کشور تولید می شوند نیز تاثیر گذار خواهد بود بنابراین نمی توان انتظار داشت که با کاهش نرخ غیر رسمی ارز قیمت کالاها نیز کاهش یابد.

مسئولین و ائمه جمعه در این زمینه سخنرانی می کنند اما باید اطلاعات صحیح دراین زمینه ارائه شود تا انگشت اتهام به سمت تولیدکنندگان که بزرگترین آسیب دیده این تغییرات محسوب می شوند، قرار نگیرد.

تاکنون صنایع تبدیلی کشور یکی از سخت ترین سال ها را پشت سر گذاشته اند زیرا در سال جاری نه تنها تولیدکنندگان نتوانستند از ظرفیت های خود استفاده کنند بلکه برای استفاده حداقلی از ظرفیت ها نیز باید هزینه های چند برابری را نسبت به سال قبل پرداخت کنند پس نباید انتظار داشته باشیم که با کاهش قیمت ارز غیر رسمی بسیاری از کالاهایی که قبلا تولید شده و در حال حاضر عرضه می شوند نیز کاهش قیمت را تجربه کنند.

آیا خبر افزایش قیمت دوباره محصولات غذایی در ماه های آینده صحت دارد؟

موج های تغییر قیمت در سه مرحله شکل می گیرند که در مرحله اول صرفا قیمت کالاهای خام افزایش می یابد که به تبع آن هزینه خرید برای تولیدکنندگان نیز ازفایش می یابد اما کاهش توان تولیدی و افزایش هزینه های سربار برای تولیدکنندگان محاسبه نمی شود.

در موج اول تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت خود مجبور می شوند که با تغییر حداقلی قیمت به فعالیت ادامه دهند و در موج دوم که کالا برای اولین بار پس از افزایش قیمت به فروش می رسد قیمت عواملی دیگری مانند حمل و نقل و... نیز افزایش می یابد بنابراین تولیدکنندگان مجبور به افزایش دوباره قیمت کالای تولیدی خود خواهند بود

اکنون زمینه برای افزایش قیمت ها در برخی کالاها وجود دارد زیرا افزایش قیمت مواد اولیه که اکنون شاهد آن هستیم صرفا به دلیل تغییرات در قیمت مواد اولیه یا بسته بندی ایجاد شده بنابراین اکنون که قیمت خدماتی مانند حمل و نقل نیز افزایش یافته می توان گفت که زمینه برای افزایش دوباره قیمت محصولات غذایی فراهم بوده که به دلیل وجود موج بزرگ تورمی در اقتصاد کشور، یک یا دوبار دیگر شاهد تغییر قیمت در صنعت غذایی یا دیگر صنایع باشیم.

شاید به دلیل جلوگیری از کاهش تقاضا برخی از تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را افزایش ندهند اما این امر موجبات افزایش زیان این شرکت ها در سال جاری را فراهم می کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر