بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
میانگین نرخ فروش این شرکت با آنکه افزایش یافته اما این رشد منجر به سودآوری نشده چراکه رشد بهای فروش از محل افزایش هزینه تامین مواد اولیه، خنثی می‌شود.
کد خبر : ۱۸۵۱۷۴

شلیا، ارائه اطلاعات حداقلی و رشد عجیب قیمت سهام شرکت

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ، فعالیت شرکت مواد ویژه لیا در سال 1383 در زمینه تولید تیشوی فایبرگلاس آغاز شده و این شرکت در حال حاضر به عنوان تنها تولید کننده الیاف شیشه شرکت محسوب می شود. 

به بهانه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در تاریخ 28 آذر ماه و رشد نزدیک به 100 درصدی ارزش سهام شرکت در 4 ماه گذشته که به نظر نمی رسد ارتباطی با عملکرد مالی شرکت در ماه های اخیر داشته باشد، نگاهی به وضعیت و عمکلرد مالی این شرکت خواهیم داشت.

نبود صورت‌های مالی تا روز قبل از مجمع

با نگاهی به سامانه کدال، در نگاه نخست نکته عجیبی در خصوص این شرکت خودنمایی می کند. در حالی که بر اساس قوانین و دستورالعامل های سازمان بورس، شرکت ها حداقل می بایست 10 روز قبل از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه خود، صورت های مالی حسابرسی شده را افشا نمایند، در خصوص شرکت مواد ویژه لیا مشاهده می شود تا یک روز قبل از برگزاری مجمع نیز ، اطلاعات و فایل مربوط به صورت های مالی حسابرسی شده در سامانه کدال بارگذاری نشده است.

به همین خاطر با شماره تماس های درج شده در وب سایت شرکت و همچنین شماره تماس امور سهام مندرج در سایت TSETMC در این خصوص تماس داشتیم که متأسفانه هیچ کدام از شماره های ثبت شده پاسخگویی نداشتند.

تشخیص مسئولین برای ورود به مجمع

به ناچار با کارخانه شرکت تماس گرفتیم و شماره جدیدی را از واحد امور سهام شرکت را از کارخانه شرکت دریافت نمودیم. با تماس با واحد امور سهام شرکت نیز نکته قابل تأملی در صحبت های کارشناس امور سهام شرکت قرار داشت. 

کارشناس امور سهام شرکت با اعلام برگزاری مجمع در روز 29 آذر ماه در خصوص علت عدم ارائه صورت های مالی حسابرسی شده در فاصله کمتر از یک روز از برگزاری مجمع این گونه پاسخ دادند که " مسئولین مربوط این گونه تشخیص داده اند که فعلا صورت های مالی حسابرسی شده را ارائه ننمایند." این نوع پاسخ دهی بیش از آنکه ناشی از عدم آشنایی شرکت ها و یا بی توجهی به سهامداران و قوانین مربوطه باشد، به نظر می رسد ناشی از عدم نظارت کافی و مناسب سازمان بورس به شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه می باشد که حتی در فاصله یک روز تا برگزاری مجمع، ضرورتی بر افشای صورت های مالی حسابرسی شده خود احساس نمی نمایند.

بر اساس این گزارش ، عملکرد مالی این شرکت در سال گذشته که در زمینه تولید و فروش تیشوی الیاف فعالیت دارد بر اساس صورت های مالی 12 ماهه حسابرسی نشده منتهی به پایان مرداد ماه سال جاری، منجر به کسب سود خالص 56 میلیارد و 562 میلیون ریالی شده است که نسبت به سال قبل از آن، کاهش 17 درصدی را نشان می دهد.

افزایش بهای تمام شده در مقایسه با رشد فروش شرکت را می توان دلیل اصلی کاهش سودآوری شرکت عنوان کرد.

ظرفیت تولید محصول اصلی شرکت سالیانه 50 میلیون متر مربع است و کاربرد این محصول به عنوان ماده اولیه تولید در صنعت ایزوگام است و با توجه به اینکه روند فروش این محصول وابستگی بالایی به صنعت ساختمان دارد، رکود فعلی در ساخت و ساز می تواند تقاضای محصولات شرکت را با کاهش روبرو سازد و این مورد در گزارش تفسیری شرکت نیز مدنظر قرار گرفته و شرکت برای سال مالی جاری مقادیر فروش برآوردی خود را با 10 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، در حدود 45 میلیون مترمربع در نظر گرفته است.

بررسی میزان فروش

نرخ فروش میانگین هر مترمربع تیشوی شرکت در سال مالی منتهی به 31 مرداد ماه سال 1397، 4.105 ریال بوده است که با توجه به تورم چند ماه اخیر، نرخ فروش هر متر مربع تیشو در آبان ماه سال جاری به بیش از 6.240 ریال رسیده است.

البته این موضوع به معنی رشد سودآوری شرکت نخواهد بود زیرا که بخش عمده ای از رشد بهای فروش از محل افزایش هزینه تامین مواد اولیه خنثی می شود. لازم به ذکر است ترکیب بهای تولید شرکت شامل 60 درصد مواد اولیه، 20 درصد هزینه های پرسنلی و 20 درصد هزینه های سربار است و 30 درصد از مواد اولیه از طریق واردات تأمین می شود. همچنین، شرکت در گزارش تفسیری ارائه شده، سود خالص برآوردی سال مالی منتهی به 31 مرداد ماه سال 1398 را با تنها 2 درصد افزایش نسبت به سال جاری به ازای هر سهم 715 ریال برآورد نموده است.

از دیگر ریسک های شرکت می توان به وارداتی بودن در حدود 30 درصد از مواد اولیه مصرفی شرکت اشاره نمود که تلاطمات ارزی چند ماه گذشته و همچنین تاخیر در تخصیص ارز در سامانه نیما، منجر به رشد هزینه های شرکت در بخش تامین مواد اولیه وارداتی شده است.

حضور رقبای جدید و افزایش ظرفیت تولید رقبای فعلی نیز می تواند منجر به سخت تر شدن حفظ بازار فروش شرکت در ماه ها و سال های آتی گردد. همچنین با توجه به اینکه عمر مفید کوره الیاف شیشه شرکت 6 سال می باشد و کوره فعلی در هفتمین سال فعالیت خود است، نیاز به انجام برخی تعمیرات در سال آتی در کوره الیاف شیشه شرکت وجود دارد که منجر به اورهال شرکت و کاهش تولید و فروش آن خواهد شد .

شرکت طرح افزایش ظرفیت تولید الیاف شیشه از 2 به 15 هزار تن را تصویب نموده است. در صورت اجرایی شدن این طرح، شرکت مواد ویژه لیا سهم بازار 25 درصدی این محصول را در کشور کسب خواهد نمود. با این حال، با توجه به اینکه بخش عمده ای از منابع مالی مورد نیاز جهت اجرایی این طرح، ارزی است، ثبات و کاهش قیمت ارز می تواند توجیه بیشتری را در اجرای این طرح برای شرکت در پی داشته باشد.

لازم به ذکر است که شرکت مواد ویژه لیا در حال حاضر، تنها تولید کننده الیاف شیشه کشور می باشد که این محصول به عنوان محصول نهایی به طور کامل در تولید تیشو به کار گرفته می شود. با توجه به برنامه شرکت در خصوص اجرای طرح توسعه در سال آینده، سیاست شرکت تقسیم سود حداقلی خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
صورت‌های مالی 12ماهه این سرمایه‌گذار ساختمانی حاکی است؛

آجرهایی که روی هم سوار نشد / کاهش 39درصدی سود سهام این شرکت

در دوره 9ماهه اتفاق افتاد؛

سود هر سهم «قشیر» 263ریال

پیشنهاد جالب هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه ارائه شد؛

افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به کام سهامداران

ارسال نظر