بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
شرکت های خودروساز و قطعه ساز پس از تحریم ها با رشد فزاینده هزینه‎های تولید روبرو شدند و همین عاملی برای کاهش فروش و به دنبال آن افت تولید گردید. در سال جاری نیز اوضاع نامساعدتر از سال گذشته است. بررسی آمار تولید و فروش «خکاوه» به خوبی بر این موضوع صحه می گذارد.
کد خبر : ۱۸۵۱۹۲

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «سایپا دیزل» در 8 ماه گذشته از سال 97 بالغ بر 2653 دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال 96 حدود 42 درصد رشد نشان می دهد. مقدار فروش نیز بیش از 2 برابر شده است.

زمستان بهاری «خکاوه» تکرار می شود؟ / این خودروساز در مسیری متفاوت

این نکته را نیز باید اضافه کرد که در آخرین روزهای تابستان، خبر مشارکت این شرکت در طرح نوسازي ناوگان تجاري فرسوده منتشر شد که بر اساس برآوردهای شرکت، سود هر سهم طي دو سال مالي مبلغ 1996 ريال تغيير می يابد كه 50 درصد آن در سال 97 به واقعیت بدل می شود.

نگاهی به آمار ماهانه تولید و فروش «خکاوه» حاکی از شرایط مناسب در ماه های ابتدای است اما این روند تداوم نیافته است.

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید بهار این شرکت پربار بوده و روند تولید رو به رشد و بیش از مدت مشابه سال قبل بود. در ماه های تیر و مرداد نیز توانسته رکورد تولید تیر و مرداد 96 را بشکند اما با شدت گرفتن مشکلات خودروسازان، تولیدات ماهانه این شرکت نیز تحت تاثیر قرار گرفت و اندکی افت کرد.

یکی از معضلات و چالش های مهم خودروسازان افزایش هزینه ها و بهای تمام شده تولید است. چنانچه وعده‌ها جهت اصلاح قیمت خودرو عملیاتی شود، تاثیر مثبت این موضوع بر درآمد تمام شرکت های خودروساز و قطعه ساز به مراتب پررنگ تر از اثر منفی افزایش بهای تمام شده خواهد بود.

یکی از سرچشمه های افت تولید، کاهش ارزش پول ملی است؛ چرا که سرمایه در گردش شرکت‌ها ریالی بوده و با نقدینگی به میزان سال قبل، توان خرید مواد اولیه تقلیل یافت. برای آنکه حجم تولید مجدد در کانال صعود قرار گیرد، یا باید قیمت مواد اولیه کاهش و یا سرمایه در گردش شرکت‌ها افزایش یابد.

زمستان بهاری «خکاوه» تکرار می شود؟ / این خودروساز در مسیری متفاوت

در بحث مقدار فروش نیز تا مرداد ماه در کانال صعود قرار داشته و در همه ماه ها بیش از سال گذشته فروش انجام داده است. در 8 ماهه سال جاری 2490 دستگاه خودرو تولید شده که 106 درصد 8 ماهه سال قبل است. در آبان ماه سال 97 مقدار فروش نسبت به ماه های قبل افت فاحشی را نشان می دهد.

زمستان بهاری «خکاوه» تکرار می شود؟ / این خودروساز در مسیری متفاوت

بر اساس بررسی انجام شده نرخ فروش محصولات «خکاوه» در سال جاری یک روند رو به رشد را پیمونده و در سه ماه اخیر در یک سطح ثابت مانده است. این در حالی است که میانگین نرخ فروش محصولات در سال قبل با نوسان همراه بود و کمتر از ارقام سال جاری است.

زمستان بهاری «خکاوه» تکرار می شود؟ / این خودروساز در مسیری متفاوت

آیا همانند زمستان سال 96، 3 ماهه آخر سال 97 نیز روند فروش «سایپا دیزل» اوج می گیرد؟! باید منتظر ماند تا ابتدا تکلیف نرخ جدید خودرو مشخص شود که می تواند بر روی عملکرد این شرکت نیز اثر بگذارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر