بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تبدیل سپرده‌های روزشمار به ماه شمار بی تاثیر در حجم نقدینگی بانک‌ها

با تبدیل معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه شمار نقدینگی زیادی از بانک ها خارج نمی شود زیرا در پایان هرماه سود سپرده ها پرداخت شده و مبالغ زیادی نیز بابت وجوه در گردش به طور روزانه پرداخت می شود.
کد خبر : ۱۸۵۳۸۵

به گزارش بورس نیوز، براساس مصوبه ای که روز گذشته از سوی شورای پول و اعتبار منتشر شد از این پس معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه شمار تغییر می‌یابد و حداکثر نرخ سود علی‌الحساب برای سپرده‌های کوتاه مدت عادی نیز 10 درصد سالانه محسوب می شود.

در این خصوص سید کمال سیدعلی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران به بورس نیوز گفت: براساس آمار، تعداد سپرده کوتاه مدت بانک ها بیش از 10 برابر سپرده های بلندمدت است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده پول برای بانک ها زیاد است، افزود: به دلیل پرداخت سود به طور روزانه ترازنامه بانک‌ها با مشکل روبه رو می‌شود بنابراین شورای پول و اعتبار ابلاغیه‌ای درخصوص تبدیل سودهای روزشمار به ماه شمار منتشر کرد.

سیدعلی با اشاره به اینکه در دیگر کشورها نیز مدت کوتاهی را برای نگه داری سپرده‌ها در نظر می گیرند، ادامه داد: سود سپرده‌های بلندمدت باید با بیشتر باشد اما متاسفانه در ایران سود سپرده‌های کوتاه مدت تفاوت زیادی با سپرده‌های بلندمدت نخواهد داشت به همین دلیل مردم متقاضی سرمایه‌گذاری در سپرده‌های کوتاه مدت خواهند بود.

وی با بیان اینکه رقابت بانک‌ها برای پرداخت سود بیشتر یکی از مشکلات سود بانکی منتشر می‌شود، افزود: این امر کاهش نقدینگی و در نهایت ورشکستگی بانک‌ها را به همراه خواهند داشت.

سیدعلی با بیان اینکه براساس روش‌های بین‌المللی تصمیم شورای پول و اعتبار درست است، ادامه داد: پس از ایجاد سپرده‌گذاری بلندمدت بانک‌ها نیز برنامه‌ریزی بلندمدت برای ارائه تسهیلات بلندمدت را در نظر می‌گیرند اما در کوتاه مدت شاید متقاضیان سپرده‌های خود را مطالبه کنند.

کارشناس بازار پولی وبانکی با بیان اینکه پس از اجرای تصمیم شورای پول و اعتبار نقدینگی زیادی از بانک‌ها خارج نمی شود،ادامه داد: در پایان هرماه سود سپرده‌ها پرداخت می‌شود و مبالغ زیادی نیز بابت وجوه در گردش به طور روزانه پرداخت می شود بنابراین نقدینگی زیادی از بانک‌ها خارج نمی شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت:

کاسته شدن جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها

معاون وزیر اقتصاد خبر داد:

رعایت نرخ سودهای مصوب توسط سه بانک

مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات در گفتگو با بورس نیوز:‏

حذف پرداخت سود روزشمار به نفع سیستم بانکی است

با همراهی و اعتماد مشتریان؛

اعتماد مردم به بانک ملی به بار نشست

ارسال نظر