بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
معاون وزیر اقتصاد خبر داد:

رعایت نرخ سودهای مصوب توسط سه بانک

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد اعلام کرد: «مسکن، سپه و کشاورزی» سه بانکی هستند که طبق آمارهای بانک مرکزی، نرخ سود سپرده گذاری را رعایت کرده اند.
کد خبر : ۱۸۵۴۶۱
به گزارش بورس نیوز، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود سپرده گذاری بلندمدت یکساله در شبکه بانکی 15 درصد و سپرده گذاری کوتاه مدت 10 درصد است؛ همچنین بانک ها باید حداقل یک ماه را برای پرداخت سود سپرده کوتاه مدت درنظر گرفته و از پرداخت سود روزشمار بپرهیزند.

بنا بر اعلام روز دوشنبه بانک مسکن، عباس معمارنژاد که در مجمع عمومی بانک مسکن سخن می گفت، افزود: بانک مسکن تخصصی است؛ باید توجه داشت که بانک های توسعه ای و تخصصی الزام های خاصی دارند که یکی از آنها منابع مورد نیاز آنهاست.

وی افزود: منابع مورد نیاز بانک توسعه ای نباید از محل منابعی با هزینه بالا و قیمت تمام شده بالا، تامین مالی شود؛ بنابراین اگر بانک مسکن توسعه ای است، دولت یا بانک مرکزی باید منابع مورد نیاز را تامین کنند.

معمارنژاد به این نکته اشاره کرد که در قوانین موجود، تعریفی به عنوان بانک توسعه ای وجود ندارد اما در دو لایحه بانکی که به مجلس ارسال شده (لایحه قانون بانکداری ایران و لایحه بانک مرکزی) این تعریف گنجانده شده است.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی به کاهش نسبت کفایت سرمایه بانک مسکن اشاره کرد و گفت: کاهش نسبت کفایت سرمایه یکی از شاخص هایی است که توان وام دهی را کاهش می دهد بنابراین باید با استفاده از افزایش سرمایه و حذف تکالیف جدید برای بانک مسکن این نسبت را بهبود داد.

معمارنژاد تعیین تکلیف بدهی های دولت را یکی از مواردی برشمرد که در دستور کار وزیر اقتصاد قرار دارد و در لایحه بودجه سال آینده نیز یک بند برای آن در نظرگرفته شده است.

نماینده وزیر اقتصاد در هیات مدیره بانک مسکن گفت: باید تلاش کنیم قیمت تمام شده پول که قرار است برای قشر متوسط به پایین جامعه تامین مالی مسکن را داشته باشد، کاهش یابد که می توان بخشی از آن را از خطوط اعتباری بانک مرکزی تامین کرد.

در مجمع عمومی بانک مسکن، صورت های مالی این بانک دولتی در سال مالی منتهی به 29 اسفند 96 به تصویب رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر