بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
کارشناس حوزه نفت گفت: براساس قیمت، میزان تولید و صادرات تعیین شده برای نفت در بودجه سال آینده می‌توان پیش بینی کرد که میزان درآمدهای نفتی کشور در سال 98 متعادل خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۵۵۳۸
به گزارش بورس نیوز، امروز پس از آن که بودجه سال آینده کشور تقدیم مجلس شورای‌اسلامی شد بازهم به رسم هرسال نظرات و شایعات مختلفی پیرامون آن شکل گرفت اما نوع بودجه 98 با بودجه سال‌های گذشته کمی متفاوت بود زیرا برای درآمدهای نفتی کشور سقف بندی در نظر گرفته شده و منابع درآمدی حاصل از فروش نفت سقف اول ۱۴۵ هزار میلیارد تومان و سقف دوم ۱۶۹ هزار میلیارد تومان برآورد شد که درآمد نفتی کشور نیز از یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز و هر بشکه 54 دلار و هر دلار 5 هزار و 800 تومان حاصل می شود.

در این خصوص حسن مرادی کارشناس حوزه نفت به بورس نیوز گفت: براساس قیمت و میزان تولید تعیین شده در بودجه سال آینده می‌توان گفت که میزان درآمدهای نفتی کشور در سال 98 متعادل خواهد بود.

وی با بیان اینکه میزان درآمدهای نفتی کشور در سال آینده کاهش یا افزایش زیادی را تجربه نمی‌کند، افزود: سقف تعیین شده با میزان تولید همخوانی دارد البته دولت باید تلاش کند که تولید بیش از 1.5 میلیون تنی نفت نیز تحقق یابد.

مرادی با اشاره به اینکه قیمت در نظر گرفته شده برای فروش نفت در سال آینده نیز متعادل است، افزود: دولت نمی‌تواند نفت را برمبنای 4200 تومان به فروش برساند زیرا این امر ضرر را به همراه خواهد داشت و نرخ بازار آزاد نیز موجب کاهش فروش و صادرات می شود پس با تعیین نرخ 5800 تومان شاید بسیاری از مشکلات مالی کشور برطرف شود.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه توان تولید 1.5 میلیون بشکه ای نفت به طور روزانه در کشور وجود دارد، ادامه داد: اما به دلیل اعمال تحریم‌ها میزان صادرات نفت کاهش یافت که عرضه نفت در بورس انرژی می‌تواند راهکاری برای رفع این مشکل باشد.

وی افزود: مشتریان سنتی و جدید نفت ایران نیز می‌توانند با خرید خود به تولید روزانه 1.5 میلیون بشکه‌ای نفت ایران کمک کنند.

مرادی با اشاره به اینکه نرخ دلار 4200 تومانی برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: اما دولت می تواند برخی از این دلارها را در بازار عرضه کند و باتوجه به درآمد حاصل از عرضه آزاد دلار می‌تواند بخشی از آن را تبدیل کند .

وی با بیان اینکه روش دولت برای تبدیل دلار فیزیکی و در بازار نیست، ادامه داد: بنابراین نه تنها تورم ایجاد نمی شود بلکه از طریق تخصیص دلار برای برخی از کالاهای غیرضروری درآمد زیادی برای کشور حاصل می شود.

کارشناس نفتی ابراز امیدواری کرد: باتوجه به متعادل بودن بودجه 98 امیدواریم که نمایندگان مجلس پس از اعمال نظرات خود بر آن صحه بگذارند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:

بودجه پژوهش نفت در دنیا 150برابر ایران

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت:

نوپا بودن عرضه نفت در بورس انرژی کشور

نایب رییس کمیسیون تلفیق گفت:

عرضه 5 میلیون بشکه نفت در بورس انرژی

ارسال نظر