بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
طلا تا محدوده ۱۳۶۰ دلار بالا رفت؛

افزایش بی‎ثباتی و تقاضای جهانی برای فلز زرد

طلا سال ۲۰۱۸ را با رشد آغاز کرد و تا محدوده ۱۳۶۰ دلار هم بالا رفت اما در تابستان با افت قیمت روبه رو شد و در ماه آگوست، رقم ۱۱۸۰ دلار برای هر اونس هم به ثبت رسید. در هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۸ نیز طلا در محدوده بالای ۱۲۰۰ دلار نوسان کرد، هرچند برخی این وضعیت را برای سال میلادی جدید موقت می‌دانند.
کد خبر : ۱۸۵۶۷۶
به گزارش بورس نیوز، نوسان‌ها و تغییرات قیمت فلز زرد در سال ۲۰۱۸ چه پیامی برای معامله گران دارد و چگونه می‌توان از روند حرکت طلا در سال‌های گذشته برای پیش بینی قیمت آن در سال ۲۰۱۹ استفاده کرد؟ در این نوشتار به ارائه آخرین پیش بینی‌ها درباره قیمت این فلز گرانبها در سال ۲۰۱۹ می‌پردازیم.

 پیش بینی قیمت طلا به دلیل وجود و اثرگذاری متغیرهای متعدد که هر یک در شرایط مختلف تاثیر متفاوتی بر روند حرکت قیمت‌ها می‌گذارند، کاری پرچالش است. شاید به همین علت است که اغلب با پیش بینی‌های متفاوت و گاه متناقض درباره قیمت طلا مواجه می‌شویم. با این حال، به طور معمول طلا تحت تاثیر برخی عوامل همیشه واکنش یکسانی داشته است. نرخ بهره یکی از آن عوامل است. به عنوان مثال، در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ افزایش قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر کاهش نرخ‌های بهره و رشد نرخ واقعی تورم رخ داد. در دهه ۹۰ میلادی هم ثابت ماندن نرخ بهره یکی از عوامل رشد نکردن قیمت طلا بود. عوامل موثر بر قیمت طلا را باید به دو دسته بنیادی (بلندمدت) و غیربنیادی (کوتاه مدت) تقسیم کرد. تفاوت قائل نشدن بین این دو برای بسیاری از سرمایه گذاران چیزی جز ضرر و زیان به بار نیاورده است.  دو پیش بینی اصلی برای قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ وجود دارد که در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرند. تفاوت قیمت بین این دو پیش بینی نزدیک به ۳۰۰ دلار است.

سایت Investing Haven در گزارشی، سه عامل اصلی موثر بر قیمت طلا در سال آینده را معرفی کرد. این سه عامل عبارتند از نرخ‌های واقعی بهره، سود و تورم، گزارش COT کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا و یورو.

نرخ‌های واقعی

یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت طلا، نرخ‌های واقعی بهره، سود (اوراق) و تورم است. پس از وقوع بحران مالی سال ۲۰۰۸، فدرال رزرو با کاهش نرخ بهره به سطح صفر و اجرای طرح تسهیل پولی تلاش کرد تا تحرک را به اقتصاد آمریکا بازگرداند. این کار به قیمت کاهش ارزش دلار و افزایش چشمگیر بدهی دولتی تمام شد. در حال حاضر نرخ بهره در آمریکا معادل ۰.۵ درصد است و فدرال رزرو قصد دارد این رقم را به تدریج افزایش دهد که نتیجه آن، رشد ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر است. به دلیل وجود رابطه معکوس، با رشد دلار، قیمت کالاها کاهش می‌یابد. اما با توجه به سیاست‌های کلی دولت آمریکا، انتظار نمی‌رود در سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش قابل توجه نرخ بهره باشیم.

از سویی، بررسی روند کلی بازده اوراق خزانه داری آمریکا در ۲۰ سال گذشته نشان دهنده افت و خیز چشمگیر از سال ۲۰۱۲ به بعد است. نرخ این اوراق (۱۰ ساله) در حال حاضر بالای سه درصد است. بر همین اساس انتظار می‌رود، نرخ تورم نیز با افزایش مواجه شود. در پیش بینی آینده قیمت ها، توجه به روند حرکت این دو نرخ اهمیت زیادی دارد. (نمودار ۱)

 گزارش COT

گزارش هفتگی کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، دارایی معامله گران در بازارهای آتی (سهام، کالا و...) را اندازه‌گیری و اعلام می‌کند. این گزارش برای درک روند حرکت بازارها و نیروهای اثرگذار بر آنها منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود. بررسی این گزارش‌ها نشان می‌دهد که روند نزولی قیمت طلا به شدت محدود است. به بیان دیگر، احتمال افزایش قیمت طلا (دست کم تا اواسط سال ۲۰۱۹) زیاد است. کارشناسان معتقدند، این گزارش‌ها در کنار افزایش بی ثباتی در روابط سیاسی و تجاری قدرت‌های بزرگ (مهمتر از همه آمریکا، چین، روسیه) و تنش در بازار انرژی جهان، همچنین نگرانی درباره احتمال وقوع رکود اقتصادی (که منشا آن باز هم آمریکاست)، نشان دهنده آغاز دور تازه‌ای از رشد قیمت طلا هستند. ممکن است این اتفاق در سال ۲۰۱۹ رخ ندهد اما زمینه‌های آن فراهم شده است. بنابراین، احتمال جهش طلا در آغاز دهه بعدی وجود دارد.

یورو

بررسی نمودارهای موجود نشان می‌دهند که تا سال ۲۰۱۳ ارتباط ضعیفی بین یورو و طلا وجود داشت. اما افت قیمت طلا در این سال به یک نقطه عطف تبدیل شد و از آن زمان، ارتباط قوی بین این دو دارایی ایجاد شده به طوری که افت و خیز یورو، با کاهش یا افزایش قیمت طلا دنبال شده است. از این رو در سال ۲۰۱۹ باید مسیر حرکت یورو را به دقت زیر نظر داشت چرا که در فاصله زمانی کوتاهی، بازار طلا به آن واکنش نشان خواهد داد.  از مجموع آنچه گفته شد، کارشناسان Investing Haven نتیجه می‌گیرند، گزارش COT نشان می‌دهد که قیمت طلا به کف رسیده و به کمتر از ۱۲۰۰ دلار کاهش نخواهد یافت. بنابراین پیش بینی می‌شود قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ به محدوده ۱۳۰۰ دلار برسد. نمودارهای تحلیلی هم نشان می‌دهند که در سال آینده، قیمت طلا بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۷۵ دلار خواهد بود. هرچند با توجه به اطلاعات موجود، انتظار داریم قیمت این کالا در محدوده بالای ۱۳۰۰ دلار برای هر اونس نوسان داشته باشد.

جهش دوباره


شمارش معکوس برای جهش دوباره قیمت طلا آغاز شده است. «تاد هورویتس» در گزارشی که سایت کیتکو منتشر کرده است، با اشاره به این موضوع می‌گوید: الگوهای موجود تنها یک واقعیت را آشکار می‌کنند؛ تغییر بزرگی در راه است. همه می‌دانیم که تغییرات بزرگ می‌توانند در دو مسیر رخ دهند، اما نشانه‌ها می‌گویند این تغییر در مسیر صعودی رخ خواهد داد. امروز پیش بینی‌های عجیب و غریبی از سقوط قیمت طلا به سطح ۱۰۰۰ دلار یا رسیدن به مرز ۱۰ هزار دلار مطرح می‌شود که هیچ‌ یک عقلانی و منطقی نیستند. در حال حاضر، سطح حمایت و مقاومت قیمت طلا به ترتیب ۱۲۰۰ و ۱۲۴۰ دلار است. اما نشانه‌ها از رشد قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ حکایت می‌کنند. هرچند ما همچنان منتظر بروز نشانه‌های بیشتر برای تایید این روند هستیم.

کاهش قیمت، شاید

برخلاف آنچه گفته شد، برخی کارشناسان معتقدند که قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ رشد چندانی نخواهد داشت و حتی ممکن با کاهش نیز مواجه شود. این دسته از کارشناسان به عواملی همچون رشد ارزش دلار، افزایش ذخایر طلا، کاهش تقاضای بخش‌های مختلف و افت معاملات بازار این فلز اشاره می‌کنند و می‌گویند: سیاست‌های فدرال رزرو در چند سال گذشته از تلاش برای تقویت دلار حکایت دارد. انتظار می‌رود در سال آینده، ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر با رشد (هرچند محدود و اندک) مواجه شود. از سویی، آمارهای موجود نشان دهنده افزایش عرضه طلا در سال ۲۰۱۸ است و به گفته یکی از کارشناسان، میزان تولید طلا به بالاترین رقم در سال‌های اخیر رسیده است. همچنین بررسی آمار تقاضای بخش‌های مختلف از سال ۲۰۱۰ تا سپتامبر ۲۰۱۸ (نمودار تقاضا) و مسیر حرکت قیمت طلا حکایت از آن دارد که تقاضای تازه‌ای برای طلا در سال ۲۰۱۹ وجود نخواهد داشت. روند تغییرات میزان تقاضای بخش‌های مختلف (صنعت جواهرسازی، فناوری، سرمایه گذاری، بانک‌های مرکزی) به نقل از سایت gold.org در نمودار ۲ نشان داده شده است.

  داده‌های سایت longforecast نیز نشان می‌دهند که این فلز گرانبها، سال ۲۰۱۹ را با رشد آغاز و با کاهش قیمت به پایان خواهد برد. این سایت، بیشترین و کمترین قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ را به ترتیب ۱۳۰۸ و ۱۰۵۹ دلار برای هر اونس پیش بینی کرده است. جدول ۱، روند تغییر قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد.

از مجموعه برآوردها و پیش بینی‌هایی که طی ماه‌های اخیر منتشر شده‌اند، می‌توان چنین نتیجه گرفت که بیشتر تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ با افزایش مواجه شود. اگرچه با توجه به تاثیر عوامل مختلف بر روند حرکت طلا، نمی‌توان درباره آینده آن به قطعیت نظر داد (واقعیتی که برای همه کالاها صادق است) اما بررسی آمارها نشان می‌دهد که سال آینده برای معامله گران طلا فرصت‌های مناسبی برای سودآوری فراهم خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
امروز در بازارهای جهانی؛

قیمت طلا ۸ دلار افزایش یافت

مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات در گفتگو با بورس نیوز:‏

حذف پرداخت سود روزشمار به نفع سیستم بانکی است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر:

حباب سکه کاهش می‌یابد

ارسال نظر