بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد سهم دلار از ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان به پایین‌ترین سطح پنج سال اخیر رسیده است.
کد خبر : ۱۸۵۷۰۱
به گزارش بورس نیوز، سهم دلار از ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی جهان تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ میلادی به پایین‌ترین سطح پنج سال اخیر رسیده است در حالی که سهم یورو از این ذخایر به بالاترین سطح چهار سال اخیر رسیده است. به گفته صندوق بین‌المللی پول، سهم یوان از ذخایر ارزی نیز کاهش یافته است اما سهم ین ژاپن در بالاترین سطح ۱۶ سال اخیر خود قرار دارد.

ذخایر جهانی، بخشی از دارایی بانک‌های مرکزی جهان است که برحسب ارزهای مختلف و به منظور بازپرداخت بدهی‌های خارجی نگهداری می‌شود. بانک‌های مرکزی گاهی از ذخایر ارزی خود برای حمایت از واحد پول ملی کشور خود نیز استفاده می‌کنند.

تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸، کشورها ۱۰.۷۱ تریلیون دلار ذخایر ارزی داشته اند که ۶۱.۹۴ درصد معادل ۶.۶۳ تریلیون دلار از این ذخایر بر حسب دلار بوده است. این کمترین سهم دلار از ذخایر ارزی جهان از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۳ بدین سو محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی جهان در متنوع‌سازی ذخایر ارزی خود مصمم هستند و جنگ تجاری آمریکا و چین و عملکرد دولت ترامپ این روند را تشدید کرده است.

ذخایر ارزی بر حسب یوان نیز از ۱.۸۴ درصد سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ به ۱.۸۰ درصد در سه ماهه سوم کاهش یافته است. ارزش یوان در برابر دلار طی این مدت به دلیل تشدید جنگ تجاری با آمریکا شاهد افت ۳.۸ درصدی بوده است.

با این حال در شرایطی که سهم یوان و دلار از ذخایر ارزی جهانی کاهش یافته است، یورو و ین فصل خوبی را پشت سر گذاشته‌اند به‌گونه ای که سهم یورو به ۲۰.۴۸ درصد رسیده است که بالاترین رقم از سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود. هم‌چنین سهم ین ژاپن نیز به ۴.۹۸ درصد رسیده است که از سه ماهه سوم سال ۲۰۰۲ بی‌سابقه است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون مدیرعامل بانک تجارت تاکید کرد:

بانک تجارت پاسخگوی مشتریان بانکی

در راستای سهولت کار مشتریان انجام می‌شود؛

١٣٥ شعبه ارزی آماده خرید ارزهای مردمی

مدیر عامل بانک ایران زمین خبر داد:

آگاهی، ملاک اصلی تصمیم‌گیری در عصر دیجیتال

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

روند صعودی نرخ ارز موتور محرک افزایش صادرات پتروشیمی‌ها

ارسال نظر