بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
مدیرعامل بورس تهران گفت: اوراق اختیار فروش تبعی با تسهیل فرآیند تامین مالی در بورس، میزان گرایش شرکت‌‌ها به بورس برای تامین مالی با بهره‌گیری از این روش را افزایش داده است.
کد خبر : ۱۸۵۷۴۶

به گزارش بورس نیوز، علی صحرایی، اظهار کرد: شرکت‌‌های فعال در بازار سرمایه می‌توانند با بهره‌گیری از ابزار اختیار فروش تبعی روند تأمین مالی خود را در مدت زمان کوتاهی به سرانجام برسانند. با بهره‌گیری از این ابزار، تامین مالی بنگاه‌‌های اقتصادی با هزینه کمتر و در اسرع وقت امکان‌پذیر شده است و نویددهنده ارتقاء تامین مالی در سطح بازار سرمایه هم از نظر نرخ و هم از نظر سرعت دسترسی به منابع مالی است.

وی ادامه داد: اوراق اختیار فروش تبعی با تسهیل فرآیند تامین مالی در بورس، میزان گرایش شرکت‌‌ها به بورس برای تامین مالی با بهره‌گیری از این روش را افزایش داده است.

صحرایی از تامین مالی بیش از 20 شرکت به واسطه این ابزار در بورس تهران خبر داد و یادآور شد: استقبال شرکت‌‌ها برای تامین مالی از طریق بازار اختیار فروش تبعی به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته است.

مدیر عامل شرکت بورس تهران به تامین مالی 295 هزار میلیارد ریالی انواع ابزار معاملاتی در بورس تهران طی سال 97 اشاره کرد و در ادامه گفت: امروزه به تناسب رشد بازارهای مالی و بین ­المللی شدن آن، طراحی و توسعه ابزارهای نوین متناسب با نیازهای سرمایه­ گذاران مختلف، نقش قابل ‌توجهی در توسعه بورس‌ها داشته ­است، بازارهای مالی پیشرفته به ارائه ابزارهای مالی سنتی بسنده نکرده و در تلاش برای ارائه ابزارهای مالی جدیدی هستند. بورس اوراق بهادار تهران نیز همواره درصدد مطالعه و راه اندازی ابزارهای نوین معاملاتی متناسب با نیازهای بازار سرمایه ایران بوده و در طی سال‌های اخیر با معرفی ابزارهای همچون قراردادهای آتی تک سهم و سبد سهام، قراردادهای اختیارمعامله و اوراق اختیار فروش تبعی گام‌های اساسی در این زمینه برداشته است.

صحرایی به بیان تعریفی از اوراق اختیار فروش تبعی، پرداخت و گفت: این اوراق، اختیار فروش تعداد مشخصی از دارایی پایه به «قیمت اعمال» تعیین شده در «اطلاعیه عرضه» در تاریخ سررسید را به خریدار آن می‌دهد و مهمترین ویژگی آن، این است که خریدار اوراق اختیار فروش تبعی باید سهام پایه اوراق را به طور همزمان در اختیار داشته باشد، این بدان معنی است که در صورت تأمین مالی یک شرکت یا بنگاه اقتصادی به عنوان عرضه‌کننده اوراق اختیار فروش تبعی، سرمایه‌گذار سهام پایه را نیز از عرضه‌کننده خریداری می‌کند.

وی یادآور شد: هر روز به صورت سیستمی، تعداد اوراق تبعی تحت مالکیت سرمایه‌گذار با مانده سهام شخص مقایسه می‌شود. مجموع تعداد اوراق اختیار فروش تبعی تحت مالکیت هر خریدار در پایان هر روز معاملاتی، حداکثر باید به تعداد کل دارایی پایه متعلق به وی با رعایت محدودیت‌های معاملاتی باشد. در غیر این صورت، اوراق اختیار فروش‌ تبعی مازاد، فاقد اعتبار بوده و مبلغ پرداختی توسط خریدار پس از کسر هزینه‌های مربوطه، به عنوان خسارت به عرضه‌کننده تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل بورس تهران هدف اولیه از انتشار اوراق تبعی را حمایت از سهام توسط ناشران و سهامداران عمده شرکت­‌ها دانست و تصریح کرد: این روش در مقایسه با بازارگردانی سهام در بازار نقد از یک سو جذاب‌تر و کم‌هزینه‌تر است و از سوی دیگر بازدهی تضمین شده برای سرمایه‌گذاران به همراه دارد. همچنین امروز کارکردهای دیگری از جمله تأمین مالی نیز برای آن تعریف شده است.

وی به بیان مزایای اوراق اختیار فروش تبعی پرداخت و گفت: این اوراق از کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین فرآیند انتشار در مقایسه با سایر روش‌‌های تأمین مالی برخوردار است. مزیت دیگر این اوراق عدم خروج پول از بازار سهام و کمک به افزایش نقدشوندگی سهام پایه است ضمن اینکه تضمین حداقل بازدهی برای سرمایه‌گذاران و نیز حمایت از سهام پایه و جلوگیری از فشار فروش از دیگر مزایای این اوراق به حساب می‌آید.

صحرایی افزود: اوراق اختیار فروش تبعی برای اولین بار در 25 مرداد 1391 و بر روی سهام شرکت پتروشیمی کرمانشاه منتشر و به بازار معرفی شد. در سه ماهه پایانی سال 1392 و در شروع سال 1393 بازار شاهد افت بی‌سابقه قیمت‌ها و به موازات آن کاهش حجم معاملات در بخش سهام بوده است، لذا در تیرماه 1393 به صورت همزمان بر روی 29 سهم پایه فعال در بورس اوراق بهادار تهران، اوراق اختیار فروش تبعی تعریف و به بازار عرضه شد تا بتواند در جلوگیری از فشار فروش موثر واقع شود که در این میان، 26 نماد اوراق اختیار فروش تبعی در سررسید مطابق با دستورالعمل قبلی (دستورالعمل عرضۀ اوراق اختیار فروش تبعی برای سهام شرکت‌‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)، قابلیت اعمال داشته و توسط عرضه‌‌کنندگان اوراق تبعی تسویه شد.

وی ادامه داد: تا پیش از سال 1395، دلیل اصلی عرضه اوراق اختیار فروش تبعی از سوی عرضه‌‌کنندگان، حمایت از سهام در بازار به منظور جلوگیری از فشار فروش بوده است، اما با تغییر روند بازار و سهولت استفاده از این ابزار در مقایسه با سایر روش‌های تأمین مالی، تأمین مالی کوتاه‌مدت دلیل اصلی انتشار اوراق فوق مطرح گردید. اولین انتشار با هدف تامین مالی بر روی سهام شرکت پتروشیمی جم صورت گرفت و به سرعت با استقبال روبرو شد، زیرا در مقایسه با سایر روش‌های تأمین مالی مانند انتشار اوراق بدهی، اخذ وام و ... با سرعت بیشتر و هزینه کمتری قابل اجرا بوده ­است. ناشر اوراق تبعی از طریق عرضه سهام در بازار نقد، اقدام به تأمین مالی کرده و تضمینی در قالب اوراق اختیار فروش تبعی به سهامدار می ­دهد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران به تأیید کمیته فقهی اشاره کرد و افزود: از آنجایی که در بسیاری از موارد، حجم سهام پایه اوراق تبعی که به فروش می‌رود، درصد قابل توجهی از سرمایه شرکت بوده و ریسک از دست دادن جایگاه مدیریتی را برای ناشر تبعی به همراه دارد، طرح تأمین مالی پیشنهادی بورس با تأیید کمیته محترم فقهی، با عنوان «تأمین مالی شرکت‌‌ها با استفاده از خرید سهام توسط سرمایه­ گذاران همراه با حق اختیار فروش تبعی و خرید حق اختیار خرید توسط ناشر یا دارنده سهام» برای اولین بار بر روی سهام پایه شرکت مخابرات ایران در سال 1395صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: ارزش تأمین مالی صورت گرفته در بازار اوراق اختیار فروش تبعی در سال 1396 به بیش از 2300میلیارد تومان رسید که نسبت به سال 1395 با رشد قابل توجهی همراه بوده است. همچنین در 6 ماهه اول سال 1397 نیز، مبلغ 2643 میلیارد ریال از این محل تامین مالی شده است.

اوراق اختیار فروش تبعی توانست در سال گذشته، بیش از 18 درصد از سهم کل تأمین مالی انجام شده در بورس که شامل تامین مالی از محل انتشار اوراق بدهی و افزایش سرمایه (از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران) نیز بوده است را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه افزود: در اواخر سال 1396، انتشار اوراق تبعی با محدودیت‌هایی همراه شد که دلیل آن وجود ابهاماتی در دستورالعمل مربوطه بود. لذا با توجه به اهمیت این ابزار برای بورس تهران، بازنگری دستورالعمل در دستور کار قرار گرفت. همچنین به دلیل برخی ابهامات مطرح شده، طرح انتشار اوراق تبعی با هدف تأمین مالی، مجدداً در کمیته محترم فقهی سبا مطرح شد که مورد تأیید قرار گرفت و دستورالعمل نهایی پس از بررسی در کمیته تدوین مقررات با حضور ارکان بازار، در تاریخ 14 شهریور 97 به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

وی به تصویب دستورالعمل جدید اشاره کرد و گفت: تصویب دستورالعمل جدید با عنوان »دستورالعمل معاملات اوراق اختیار فروش تبعی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» با تسهیل فرایندهای اجرائی همانند توثیق خودکار سهام خریداری شده بدون نیاز به انجام تشریفات اضافی و سهولت در واگذاری اختیار خرید تبعی توسط سرمایه‌گذار گام مهمی در راستای توسعه این ابزار بوده است.

صحرایی به مزایای دیگر دستورالعمل جدید پرداخت و افزود: از جمله مزایای دیگر دستورالعمل جدید می‌توان به فراهم‌سازی امکان اعمال اوراق اختیار فروش تبعی توسط سرمایه­ گذار در هر شرایطی (در سود، در زیان، بی‌تفاوت)، پیش‌بینی وجود معاملات ثانویه، پیش‌بینی دقیق جرایم و خسارت‌ها و... اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت بورس تهران ارتقای تامین مالی را از رسالت‌های اصلی بورس تهران عنوان کرد و گفت: بورس تهران در راستای رفع مشکلات احتمالی و توسعه بازار اوراق اختیار فروش تبعی حداکثر تلاش خود را به کار خواهد گرفت، تا فعالان بازار بتوانند از مزایای این ابزار به نحو احسن بهره‌مند گردند، چرا که تسهیل فرایندهای تأمین مالی و افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی از رسالت‌های اصلی این شرکت است.

علی صحرایی در پایان با اشاره به اولین تأمین مالی انجام شده مطابق دستورالعمل جدید برای شرکت سرمایه‌گذاری صباتأمین در حدود 2000 میلیارد ریال، ابراز امیدواری کرد: با تغییرات انجام شده و اصلاح دستورالعمل شاهد استقبال هرچه بیشتر شرکت ­ها و بنگاه­‌های اقتصادی از این ابزار در راستای تأمین مالی و بهره‌مندی از سایر کارکردهای آن باشیم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

سهام اجاره‌ای تاییدشده مبنای انتشار اورق اجاره برای تامین مالی

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران:

لایحه بودجه آتی «انقباضی» است

بورس اوراق بهادار تهران برگزار کرد؛

برگزاری دوره آموزشی تخصصی قراردادهای آتی سبد سهام

در بازار سهام آمریکا اتفاق می افتد؛

راه‌اندازی بازاری برای جذب سهامداران حقیقی بیشتر

ارسال نظر