بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
80 میلیون دلار برای واردات کالا به مناطق آزاد اختصاص یافت

خروج واردات 3200 قلم کالا در مناطق آزاد

دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: حدود 70 تا 80 میلیون دلار تخصیص داده شد، اما تقاضا 2.400 میلیارد دلار بود که برای کالاهای اولیه و تولید، ماشین الات است.رقم 300 میلیون دلار برای کالای همراه مسافر بود که اصلا تخصیص داده نشد.
کد خبر : ۱۸۵۹۲۱
به گزارش بورس نیوز، مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز در نشست خبری با اشاره به وضعیت این مناطق گفت: در سال 97 متاثر از شرایط عمومی با سیاست های ارزی و مبادلاتی روبرو بود که ما هم متاثر بودیم.

مشاور رئیس جمهور بیان کرد: مهمترین تمصمیات دولت برای کنترل تقاضای ارز ثبت سفارش مطرح شد که در مورد مناطق ازاد نیز درگیر شدند البته طبق قانون این مناطق تابع مقررات خاص خود هستند و در مورد ثبت سفارش و ورود کالا و تجارت از مقررات عمومی معاف هستند.

وی یادآور شد: شرایط پیش امده بعد از خروج امریکا از برجام در کشور اعلام شد. مصوبه اخیر دولت مناطق ازاد، ویژه را مثل هم دیده و برای ورود کالا ثبت سفارش شود.

بانک با بیان اینکه طی 25 سال اخیر مناطق تحت مقررات خاص خود بود، گفت:‌ ثبت سفارش در سرزمین اصلی تابع مقررات گسترده است و باتوجه به اینکه مناطق مشمول نمی شد ثبت سفارش به طور ویژه توسط مناطق ازاد انجام شده که با تعامل وزارت صمت بانک مرکزی بود و دو تا سه ماه وقت صرف شده تا ایین نامه مربوطه تهیه و اجرا شود و 4 ماه گذشته میزان ثبت سفارش مناطق ازاد انلاین تا دبیرخانه و انعکاس در وزارت صمت متوسط زیر 60 ساعت انجام می شود و مرحله اخر بانک مرکزی باید ارز را تخصیص دهد که با توجه به منابع خودش بود فکر می‌کنیم حدود 70 تا 80 میلیون دلار تخصیص داده شد، اما تقاضا 2.4 میلیارد دلار بود که برای کالاهای اولیه و تولید، ماشین الات است. رقم 300 میلیون دلار برای کالای همراه مسافر بود که اصلا تخصیص داده نشد. رایزنی کردیم تا سهمیه برای 4 ماه اخر سال در نظر گرفته شود که 300 میلیون دلار است تا برای فعالان کار تسهیل شود و نیازها تامین شود.

وی با بیان اینکه تغییر در رویه‌ها و مقررات تاثیر منفی در مناطق آزاد دارد و نگرانی فعالان را به همراه دارد، بیان داشت: خروج امریکا در اقتصاد کشور تاثیر داشته و محدودیت ایجاد کرده است. شدت تحریم بالا است و در جهان کم نظیر است.  اقدام دیگری که انجام شد ورود طلا و ارز به کشور بود که کاملا ازاد شد. بخشی از ارزهای خارج باز کشور به داخل آمد. اقدام دیگر مربوط به ارزهای سرگردان بود که می توانست به صورت کالا به کشور بیاید.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد افزود: ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد بدون محدودیت شد که عمدتا کالاهای مواد اولیه تولید و واسطه‌ای هستند که به رونق مناطق کمک می کند. لیست این کالاها منتشر شده و توسط گمرک امروز ابلاغ شد.

بانک افزود: بخشی از کالاهایی که اطراف ما دپو می‌شود می‌تواند در مناطق ازاد انبار شود که در صورت نیاز به داخل کشور بیاید. یعنی کالا که در امارات و مناطق همجوار دپو می‌شود بتواند از این به بعد در مناطق ازاد دپو شود که البته بستگی به فعالان و تجار دارد. اکنون 3200 قلم کالا از ثبت سفارش معاف شدند.این لیست کالاها همه گروه‌های کالایی را شامل می‌شود که مواد اولیه و قطعات است و کالای مصرفی وجود ندارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به با تفاهم صورت گرفته در مورد صادرات کالاهای موجود در مناطق آزاد و ویژه، گفت: در گذشته محدودیت هایی وجود داشت. با هماهنگی‌های صورت گرفته هر نوع کالایی که مواد اولیه آن در مناطق باشد، یا از خارج تامین شده و با آن محصول تولید شود، محدودیتی برای صادرات ندارد، اما اگر بخشی از مواد اولیه کالای تولید شده در مناطق مربوط به داخل کشور باشد، به همان نسبت مواد به کار گرفته شده قابلیت صادرات دارد.

وی ادامه داد: برای کالاهای اساسی که تخصیص ارز آن از سوی وزارت صمت، بهداشت و کشاورزی صورت می گیرد، اگر جز اقلام دارویی و اساسی است کالای آن با هماهنگی وزارت بهداشت وارد سرزمین اصلی شده یا در مناطق مصرف شود. این کالاها ارز 4200 می گیرند که باید با هماهنگی این دو دستگاه‌ باشد.

بانک با بیان اینکه در گذشته ثبت سفارش در مناطق آزاد نداشتیم، گفت: بر این اساس نمی‌توان قیاس آماری در مورد ثبت سفارش کالا میان سال جاری و سال‌های گذشته انجام داد. به دلیل نوسان ارزی تقاضا نیز بیشتر شد که البته برای بخشی از آن تامین ارز صورت نگرفت و اساسا در گروه کالایی لحاظ نشدند.

این مقام مسئول ادامه داد: 350 میلیون دلار سهمیه به مناطق اختصاص یافت که در یک ماه اخیر بود و این میزان حتی کمتر از ارز تامین شده توسط فعالان مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه 530 واحد صنعتی تولیدی و بیش از 400 واحد خدماتی با 176 هزار نفر اشتغال در مناطق آزاد فعال هستند، گفت:‌ این آمار از سال 92 تا شش ماهه 97 ثبت شده است.

مشاور رئیس جمهور در مورد سرمایه گذاری در این مناطق بیان داشت: در این مدت سرمایه گذاری 26 هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه شد. 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری با تامین منابع داخلی صورت گرفت. سرمایه گذاری خارجی نیز یک میلیون و 273 هزار دلار بود.

بانک با اعلام این خبر که واردات ما در مناطق ویژه در 5 سال اخیر 28 میلیارد دلار است و 99 میلیارد دلار صادرات انجام شد، تصریح کرد: مجموع درآمد مناطق حدود 10 هزار میلیارد تومان و مصارف 8 هزار 300 میلیارد تومان است و مابه التفاوت ان در بخش‌های سرمایه‌ای رفته است.

دبیر شورای عالی مناطق ازاد در مورد بیکاری مناطق ازاد بیان داشت: در قشم بیکاری 6.5 درصد و در ارس 8.5 درصد است . بیکاری مناطق ازاد از متوسط کشور پایین تر است.

به گفته وی، میزان صادرات از مناطق ازاد از 92 تا الان 3 میلیارد و 60 میلیون دلار است و میزان تولید مناطق و صادرات آن به داخل کشور 3 میلیارد و 123 میلیون دلار است. همچنین واردات بالغ بر 8.7 میلیارد دلار است. از میزان واردات حدود 35 درصد مواد اولیه و ماشین الات و 30 درصد برای مصرف داخلی مناطق آزاد و 30 درصد نیز برای کالای همراه مسافر بوده است.

بانک با بیان اینکه روند صادرات امسال مشابه سال قبل خواهد بود، اظهار داشت: در 5 سال اخیر 51 میلیون گردشگر به مناطق آزاد  داشتیم. اگر برای هر مسافر 80 دلار مجوز دارد می‌شود که بیش از 4 میلیارد دلار می‌شود، اما ایا این میزان قاچاق شده است. بحث قاچاق مسئله انحرافی برای کسانی بود که می‌خواستند قاچاق کنند.

وی با تاکید بر اینکه کالای همراه مسافر اصلا قاچاق نیست، عنوان کرد: اصلا از مناطق ازاد قاچاق امکان ندارد  300 کیلومتر مرز دست ما است، در حالی که نیروی انتظامی و گمرک نیز حضور دارند.  از مرزهایی که ازاد است قاچاق می آید. از سمت سیستان و بلوچستان و افغانستان می آید. بخشی از مرزهای ما در مناطق ازاد محصور نیست و ممکن است از انجا هم باشد، اما ارقامی که گفته می‌شود، نیست.

بانک با بیان اینکه برای راه اندازی سامانه گمرک تفاهم شد، عنوان کرد: سامانه گمرک در 4 منطقه آزاد مستقر شدند و بقیه مناطق در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه امسال دو تا سه پروژه‌ داریم که کلنگ زنی خواهد شد، گفت: رقم سرمایه‌گذاری مستقیم آن از این سال‌ها بیشتر خواهد بود. در آینده نزدیک اطلاع رسانی می شود. ادامه روند شرایط کشور تاثیر منفی در صادرات و تولید مناطق ازاد خواهد داشت.

این مقام مسئول در مورد حضور شرکت‌های خارجی در مناطق ازاد بیان داشت: اگر شرایط کنونی پیش نمی‌آمد، اکنون اوضاع مناطق بهتر از گذشته می‌شد. سرمایه در گردش در مناطق به دلیل تغییر نرخ ارز در تولید و صادرات اثر می‌گذارد که اثرات آن سال بعد خود را نشان خواهد داد.

بانک در مورد برنامه رونق کسب و کار در مناطق ازاد گفت: برنامه‌ای تهیه شده تا ظرفیت جدید ایجاد شود . یکی از این اقدامات تشکیل صندوق حمایت و ضمانت است که در منطقه آزاد نداشتیم. این بحث نهایی شده و با سرمایه اولیه 50 میلیارد تومان شروع به کار می کند. سرمایه توسط منطقه ازاد تامین شده و پس از آن فعالان نیز می توانند مشارکت کنند.

دبیرشورای عالی مناطق ازاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: سامانه اعتبارسنجی فعالان منطقه ازاد در دستور کار است که برای حمایت پولی و مالی انجام می‌شود و اعتبار افراد و شرکت‌ها براساس استانداردهایی تعیین خواهد شد. این کار از چند جهت ارزشمند است. سرمایه گذار با ورود به منطقه درخواست های زیادی دارد که با ارزیابی توسط اطلاعات سامانه که از محل بانک‌های اطلاعاتی بانک ها و دیگر دستگاه ها اعتبار سنجی می‌شود، تا بتوان از فعالان در سطوح مختلف پشتیبانی کرد.

وی افزود: بهادادن به اوراق مانند برات، از دیگر کارها است که در گذشته وجود داشت که اکنون الکترونیکی خواهد شد. سامانه یکپارچه فعالان اقتصادی برای ارائه مجوز، زمین و دیگر موارد به صورت کاملا الکترونیک متمرکز و یکپارچه عمل می‌کند. با این اقدام سرعت کار را بالا می برد و متقاضی را از سرگردانی خارج می‌کند.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه 500 تا 600 میلیون دلار اعتبار برای فرودگاه کیش برنامه ریزی شده است، اظهار داشت: برای شهرک فرودگاهی قشم را با یک کشور خارجی صحبت شده که 2 میلیارد دلار منابع نیاز دارد .بخشی به صورت فایناس و بخشی مشارکتی خواهد بود. همچنین طرح جامع نیز نهایی شده که نیاز به سرمایه گذار دارد. برخی کشورها منتظر اس پی وی یا کانال ارتباطی اروپا هستند. اگر نشد خود کشورها مانند ترکیه و روسیه براساس مسیر مالی خودشان عمل می‌کنند.

بانک با اعلام اینکه حدود14 تا 15 میلیون نفر پیش بینی می شود که امسال گردشگر داشته باشیم، گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم بتوانیم رونق به مناطق ببخشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر