بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

کنج عزلت‌نشینی صادرکنندگان فعال/ صادرات غیرنفتی بخش‌خصوصی نباید شامل پیمان‌ارزی شود

بخش عمده صادرات کشور توسط دولت یا شرکت‌های خصولتی انجام می شود و بخش‌خصوصی واقعی تنها به میزان 6 میلیارد دلار در این زمینه سهم دارد و فعالان این بخش چاره ای به جز برگرداندن ارز حاصل ازصادرات نخواهند داشت اما سازوکار تعیین شده در خصوص بازگشت ارز به کشور غیرمنطقی است.
کد خبر : ۱۸۵۹۴۴

به گزارش بورس نیوز ، روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران در سخنانی آمار ارائه شده از حجم ارزی صادرات را غیر واقعی دانست و گفت معاون اول رئیس جمهور در قالب نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی دستور حل مشکلات ناشی از بازگرداندن ارز به کشور توسط بخشی خصوصی را صادر کرد که این سخنان شائبه هایی را نسبت به آمار صادرات محصولات توسط گمرک در اذهان عمومی ایجاد کرد.

در این خصوص سید رضی حاجی آقا میری عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران به بورس نیوز گفت: آمار صادرات محصولات توسط گمرک و بدون احتساب میزان قاچاق اعلام می شود.

وی با بیان اینکه سخنان آقای لاریجانی در خصوص غیرواقعی بودن حجم ارزی صادرات به مفهوم عدم بازگشت ارز به کشور توسط برخی از صادرکنندگان است، افزود: این سخنان نشان دهنده درماندگی دولت در زمینه تامین ارز بوده و مستنداتی در این خصوص وجود ندارد.

حاجی آقامیری با بیان اینکه بازگشت ارز حاصل از صادرات از طریق بانک ها انجام می شود،ادامه داد: در شرایط تحریم که بانک ها مجاز به این کار نخواهند بود بازگشت ارز به داخل کشور از طریق صرافی ها انجام می شود بنابراین آمار دقیقی در این خصوص به دست نخواهد آمد.

وی با تاکید براینکه دولتی به علت ناتوانی در حل مشکلات اقتصادی کشور بهانه هایی همچون افزایش نرخ ارز، کاهش فروش نفت و عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات را مطرح می کند، خاطرنشان کرد: بخش عمده صادرات کشور توسط دولت یا شرکت های خصولتی انجام می شود و بخش خصوصی واقعی تنها به میزان 6 میلیارد دلار در این زمینه فعالیت انجام می دهد و فعالان این بخش چاره ای به جز برگرداندن ارز حاصل ازصادرات نخواهند داشت.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه سازوکار تعیین شده در خصوص بازگشت ارز به کشور غیرمنطقی است، افزود: براین اساس باید ارز در سامانه نیما و بخشی از سامانه سنا به فروش برسد در صورتی که نرخ آن در سامانه نیما بسیار کمتر از بازار آزاد خواهد بود که این امر اختلالات زیادی را در بازار ارز ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه دولت از طریق اعمال فشار و تهدید درصدد رفع این اختلالات است، ادامه داد: که در نهایت این امر منجر به کاهش میزان صادرات کشور خواهد شد.

حاجی آقامیری خاطرنشان کرد: به دلیل به کارگیری سیاست های غلط دولت در زمینه صادرات اکنون برخی از صادرکنندگان فعال بیکار هستند زیرا نمی توانند پاسخگوی روش های تعیین شده توسط دولت باشند.

وی با اشاره به اینکه اعضای اتاق بازرگانی پیشنهادات خودرا در زمینه رفع این مشکلات به بانک مرکزی ارائه داده اند، افزود: صادرات 6 میلیارد دلاری بخش خصوصی واقعی نباید شامل پیمان ارزی نشود بلکه باید ارز حاصل از صادرات این بخش در بازار آزاد به فروش برسد اما متاسفانه با این پیشنهاد موافقت نشد بلکه فقط اجازه دادند که درصورت انجام صادرات تاسقف یک میلیارد دلار در سال معاملات در سامانه سنا انجام شود.

حاجی آقامیری با بیان اینکه در سامانه سنا نیز واردکنندگان با نرخ این سامانه قادر به خرید ارز نخواهند بود بنابراین صبرمی کنند تا به سامانه نیما برود،افزود: در سامانه سنا صادرکنندگان بلاتکلیف می مانند و نمی دانند چطور باید ارز خود را بفروش برسانند .

وی با بیان اینکه دولت به بخش خصوصی اتهام عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور را می‌زند، گفت: این امر نشان‌دهنده نگاه منفی و به دور از واقعیت دولت نسبت به بخش خصوصی بوده که تبعات منفی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر