بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

احقاق حقوق سهامداران، مهم‌ترین وظیفه مدیران سازمان بورس

اگر بین وضعیت سپرد‌ه‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز و سهامداران بازار سرمایه که کاملا قانونی بوده مقایسهای داشته باشیم، دولت زیان سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز را جبران کرد؛ ولی هیچ کس به فکر حقوق تضییع شده سهامداران نبود.
کد خبر : ۱۸۶۰۰۲
احقاق حقوق سهامداران، مهمترین وظیفه مدیران سازمان بورس
علی قدرتی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری بصیر کوثر در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: شخصیت و جایگاه مدیران سازمان بورس در چند سال اخیر کاملا با این شائبه که روسای سازمان بورس و اوراق بهادار در رشد یا عدم رشد گروهی خاص نقش داشته اند در تضاد است و با شناختی که از مدیران سازمان داشته ام بعید می دانم که نظر شخصی شان را به بازار سرمایه تحمیل کرده باشند. صنایع بورسی در این سال ها بیشتر تحت تاثیر عوامل بیرونی بودند. صنعت خودرو در سال ۱۳۹۴ به دلیل اتفاقات بیرونی رشد کرد و در حال حاضر هم مهمترین مولفه اثرگذار بر صنعت خودرو، بحث قیمت گذاری خودروها و نرخ ارز خواهد بود. ضمن اینکه با وجود حضور آقای محمدی در سمت ریاست سازمان بورس، سهام صنایع صادرات محور تا سال گذشته، رشدی نکرده بود و رشد این گروه در یک سال اخیر عمدتا ناشی از تحولات ارزی بوده است.

وی افزود: تغییر و تحول در هر جا یک امر بدیهی است و تغییر مدیران سازمان را در روند صنعتی خاص موثر نمی دانم. اما به هر حال اگر عملکرد مدیران سازمان بورس، عملکرد مناسبی باشد کل بازار سرمایه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و بالعکس. چنانچه تغییرات مدیریتی در سازمان بورس موثر باشد، حتما به صورت کوتاه مدت تحولاتی در قیمت بعضی گروه ها مشاهده خواهیم کرد؛ ولی روند کلی هر صنعت بیشتر از عواملی در خارج از سازمان بورس اثر می پذیرد. بازار سرمایه هم بازاری هوشمند است و تفکرات عوامانه و هیجانی اثر پایداری نخواهد داشت.

این فعال بازار سرمایه اظهار داشت: هر چند مدیران سازمان بورس را در تعیین روند گروهی خاص موثر نمی دانم؛ ولی نکته مهمی هم وجود دارد که نباید از آن غافل شد. وظیفه اصلی مدیران سازمان بورس، ایفای نقش موثر در حفاظت و حراست از حقوق سهامداران و شفافیت در جریان اطلاع رسانی و جلوگیری از سواستفاده است. در حال حاضر قیمت گذاری خودرو موجب شده رانت ایجاد شود و فقط دلالان از افزایش قیمت خودرو بهره ببرند. قطعا مدیران سازمان بورس به عنوان حافظ حقوق سهامداران باید در این رابطه واکنش جدی تری داشته باشند و از حقوق و منافع سهامداران دفاع کنند. سهامداران گروه بانکی هم در این مدت زیان قابل توجهی به سهامداران خود تحمیل کرد. اگر تغییرات مدیریتی در سازمان بورس جدی باشد، ضمن آرزوی موفقیت برای تیم قبلی امیدوارم تیم مدیریتی جدید با نگاهی واقع بینانه به بازار سرمایه و حساسیت بیشتر نسبت به احقاق حقوق سهامداران عمل کند. در این سال ها سهامداران به دفعات متعدد بابت تصمیمات بیرونی متضرر شدند و توجهی به وضعیت سهامداران نشد. اگر بین وضعیت سپرده گذاران موسسات مالی غیر مجاز و سهامداران بازار سرمایه که کاملا قانونی بوده مقایسه ای داشته باشیم، دولت زیان سپرده گذاران موسسات مالی غیرمجاز را جبران کرد؛ ولی هیچ کس به فکر حقوق تضییع شده سهامداران نبود. نماد برخی بانک ها با وجود توقف تقریبا ۲ ساله هنوز بازگشایی نشده و سهامداران این بانک ها دچار مشکلات جدی شده اند. رانتی که در نیمه نخست امسال به واسطه قیمت گذاری های تکلیفی در بورس کالا ایجاد شد نیز نمونه ای از همین بی توجهی به حقوق سهامداران بود.  مهمترین خواسته و انتظار سهامداران از مدیران سازمان بورس، احقاق حقوق آنها است که امیدوارم این مهم دغدغه جدی مدیران سازمان هم باشد. مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار باید صدای رسای سهامداران باشد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر