بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

۲۲ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد

عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با حمایت از تصمیمات بانک مرکزی برای مقابله با سوداگران بازار ارز گفت: تلاطم‌های ارزی ماه های پیش نتیجه کم کاری بعضی از معاونین سابق بانک مرکزی بود که در پی آن ۲۲ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد.
کد خبر : ۱۸۶۰۳۲
به گزارش بورس نیوز، طی دو ماه گذشته بانک مرکزی گام مهمی در راستای مبارزه با سوداگران بازار ارز و شفافیت ابزارهای پرداخت برداشت. بانک مرکزی حساب‌های متصل به کارت را به کد ملی متصل نمود و سقف تراکنش خرید کارتی برای هر کد ملی در 24 ساعت حداکثر 100 میلیون تومان تعیین و سقف تراکنش خرید کارتی برای هر فقره کارت در 24 ساعت مبلغ 500 میلیون ریال اعلام کرد. همچنین بانک مرکزی در اقدامی مهم قابلیت ظهر نویسی چک‌های تضمینی را فاقد اعتبار دانست و اعلام کرد این چک‌ها صرفاً باید در وجه گیرنده (ذینفع) صادر ‌شود.

هر اقدامی که نظارت بر بازار پول را بیشتر بکند مورد حمایت ماست

اقدامات بانک مرکزی تأثیر بسزایی در بازارها به خصوص بازار ارز گذاشت به نحوی که موجب کاهش قیمت ارز پس از این اقدامات، به پایین‌ترین حد خود پس از بی‌ثباتی‌های اخیر رسید. در همین راستا محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مصوبه بانک مرکزی برای تعیین سقف تراکنش‌های مالی روزانه به تسنیم گفت: «هر گونه اقدامی که بتواند نظارت را بر عملیات بازار پول بیشتر بکند و باعث اقتدار عمل بیشتر بانک مرکزی شود، مورد حمایت ماست.»

وی افزود: «عملکرد بانک مرکزی در زمینه حذف چک‌های تضمینی، بررسی تراکنش‌ها و تبدیل سودهای روزشمار به ماه شمار در مدیریت بازار نقدینگی موثر است.»

خجسته: بانک مرکزی با قاطعیت اقدامات خود را ادامه دهد

در همین رابطه امیر خجسته، عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس درباره آثار مثبت اعمال سقف تراکنش‌های مالی بر بازار ارز به تسنیم گفت: «اقدام بانک مرکزی، کار خوب و پسندیده‌ای است و به نظر من باید تراکنش‌های مالی کنترل شود. این کار نیاز به مصوبه هم نداشت زیرا جزء وظایف ذاتی بانک مرکزی محسوب می‌شود. البته افرادی که در مافیای این برنامه‌ها حضور دارند راهکار دور زدنش را می‌دانند، لذا بانک مرکزی باید با قاطعیت اقدامات خود را ادامه دهد.»

در تمام دنیا بی‌نظمی در زمینه پولی وجود ندارد

نماینده مردم همدان با اشاره به استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان برای جابه‌جایی‌های کلان پول اظهار داشت:  «کجای دنیا این‌طور هرج و مرج وجود دارد؟ ما مسئولین راه‌ها را باز کرده‌ایم تا یک عده که با ما در ارتباط هستند این اقدامات را انجام دهند، بانک مرکزی از ابتدا باید این راه را مسدود می‌کرد. تلاطم‌های اخیر ارزی نتیجه کم کاری بعضی از معاونین سابق بانک مرکزی بود که حالا یک عده از آن‌ها دفاع می‌کنند. هزاران میلیارد تومان در کشور جابجا شد که در نتیجه این روند 22 میلیارد دلار به خارج از کشور رفت. این مسائل کار باندهایی بود که به قدرت و ثروت وصل بودند.»

اقدامات بانک مرکزی قابل تقدیر است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس درباره رویکرد جدید بانک مرکزی در خصوص چک‌های تضمینی بیان کرد: «من از آقای همتی تشکر می‌کنم که این کار را آغاز کرده است. اما سوال این است که چرا  این اقدامات تا حالا انجام نشده بود در حالی که در دنیا همین روال وجود دارد. چرا دلارها ما از کشور خارج شد در حالی که سیف این مسائل و راه‌حل‌ها را می‌دانست.»

ضرورت استفاده از تجربه‌های موجود در راستای ساماندهی تراکنش‌های بانکی

در نهایت باید افزود اقدامات مهم و تأثیرگذار بانک مرکزی که ثمره آن در کاهش نرخ ارز قابل مشاهده است به شرطی در بلندمدت ماندگار است که از تجربیات موجود در زمینه ساماندهی تراکنش‌های بانکی استفاده شود به عنوان مثال در کشورهای دنیا به‌دقت ورودی و خروجی حساب‌ها را بررسی می‌کنند و اگر حجم تراکنش‌ها از یک حد مشخصی فراتر رود باید علت و نوع معامله مشخص گردد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس:

بانک مرکزی باید لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر کند

با رشد چشمگیر در هر سه ابزار اصلی پذیرش؛

«سپ» رو به رشدترین PSP کشور در آذرماه شد

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس خبر داد:

تعیین‌تکلیف وضعیت خریداران بلاتکلیف خودرو

ارسال نظر