بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
طی دو ماه اخیر افت شدید نرخ ارز در بازار داخلی، افت قیمت کالاهای مهم در بازارهای جهانی و ابهام در خصوص روند شرکت‌ها در شرایط تحریمی باعث شد تا شاهد روند اصلاح قیمتی پرشتابی در بازار سهام باشیم.
کد خبر : ۱۸۶۰۹۵

به گزارش بورس نیوز، روشنک حسین‌زاده نیک، با اشاره به عبور شاخص کل از سطوح حمایتی گذشته بیان کرد: طی دو ماه اخیر افت شدید نرخ ارز در بازار داخلی، افت قیمت کالاهای مهم در بازارهای جهانی و ابهام در خصوص روند شرکت‌ها در شرایط تحریمی باعث شد تا شاهد روند اصلاح قیمتی پرشتابی در بازار سهام باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: پایان دی ماه مصادف با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌هاست. با این وجود انتشار عملکرد مالی شرکت‌ها در آذر ماه نشان داد جای نگرانی چندانی برای مقدار تولید یا فروش بسیاری از شرکت‌ها وجود ندارد.

حسین‌زاده نیک در این خصوص توضیح داد: تاکنون بدبینی‌های بسیاری از عملکرد ماه اخیر شرکت‌ها وجود داشت، به خصوص در مورد گروه‌های معدنی و فلزی نگرانی بسیاری در زمینه صادرات وجود داشت، که به نظر می‌آید این موارد تا حد قابل توجهی مرتفع شده است.

مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان در ادامه با اشاره به رفع سردرگمی‌های گذشته در بازار عنوان کرد: در چند هفته اخیر اخبار مثبت قابل توجهی به سمت بورس مخابره شده است.

وی در این زمینه توضیح داد: در این مدت نرخ دلار ر بازار آزاد به محدوده ۱۰ هزار تومان بازگشته است و شاهد کاهش سفته بازی در روند معاملات این بازار هستیم. به علاوه موضوع سپرده‌های بانکی نیز از اهمیت بسیاری در این مدت برخوردار بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این مدت دیده شد که جذابیت بازار پول برای سرمایه‌گذاری تا حدی زیادی کاسته شده است. اینکه نرخ سود بانکی از حالت روزشمار به ماه شمار تبدیل شود، نقطه مثبتی برای هرچه بیشتر جذابتر شدن بورس برای سرمایه‌گذاری است.

وی همچنین افزود: از دیگر مواردی که افت سطح شاخص کل را به همراه داشت مربوط به کاهش قیمت جهانی نفت بود. موضوعی که دیده شد تداوم چندانی نداشت و بار دیگر نفت برنت در مدار صعود حرکت خود را آغاز کرد.

حسین‌زاده نیک با اشاره به محتویات گزارش‌های ۹ ماهه بیان کرد: با وجود آنکه گزارش‌های پاییزی شرکت‌ها چندان نقطه عطفی برای سهامداران نداشت اما می‌توان این گمانه زنی را مطرح کرد که تا پایان سال شاهد یک روند صعودی متعادل در روند بازار سرمایه باشبم.

وی در ادامه به تحرک مثبت بازیگران حقیقی طی این مدت اشاره کرد و گفت: طی چند ماه اخیر روند معاملات حاکی از ورود مجدد سهامداران به بازار و افزایش تقاضا در نمادهای بانکی و فلزی بود.

مدیرعامل این کارگزاری همچنین در ادامه بیان کرد: اشتیاق سهامداران به خرید در سهام بانکی به چند دلیل رخ داده است. اصلاح ساختار مالی، موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها و بحث تسعیر ارزی از مهمترین دلایل اقبال این گروه میان سهامداران است.

وی افزود: در صنایع دیگری نظیر خودرو نیز موضوع افزایش قیمت خودرو همچنان در محافل اقتصادی بسیار مطرح بوده و این موضوع هیجان خرید سهام این شرکت را تا حد زیادی افزایش داده است.

حسین‌زاده نیک در پایان بیان کرد: با توضیح تمام مولفه‌های فوق، به نظر می‌رسد بازار سرمایه تا پایان سال یک روند متعادل و روبه بالا را تجربه کند. این موضوع بدان معنا نیست که انتظار صعود ۶ ماهه ابتدای سال را داشته باشیم بلکه باید در انتظار صعود در مسیر آرام را در نظر بگیریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر