بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
کارشناسان اقتصادی:ناگزیر به اجرای حذف صفرها از پول ملی هستیم اما اکنون به دلیل نوسانات تورمی وقت انجام آن نیست.
کد خبر : ۱۸۶۱۹۵
به گزارش بورس‌نیوز، تیمور رحمانی کارشناس مسائل اقتصادی با حضور در تیتر امشب گفت: مسئله حذف صفر از پول ملی از مدت‌هاست که مطرح است و از سال 87 که برنامه تحول اقتصادی در جنبه‌های مختلف مثل مالیات و غیره مورد بحث قرار گرفت مسئله حذف صفر از پول ملی نیز یکی از اجزای آن بود اما در سال 92 به دلیل جهش‌های ارزی شرایط مناسب نبود که این کار اتفاق بیفتد اما در سالهای بعد باز پیگیری شد و بانک مرکزی درباره حذف صفر از پول ملی مظالعاتی انجام داده و تجربیات دیگر کشورها را نیز دیده است.

وی درباره ضرورت حذف صفر از پول ملی گفت: پول جدید را می‌توان با «ریال جدید» یا واحد پولی جدید با اسم جدید معرفی کرد. بانک مرکزی در این باره در سال‌های قبل نظرسنجی هم کرده است اما در کل واحد پول ملی را «تومان» تعریف کردند. 

واحد پولی که در عمل موضوعیت دارد فعلا انهایی است که بالای 4 صفر است. اسکناس‌ها با تغییر واحد پولی نیاز به جایگزین دارد.  یکی از پیشنهادات این بوده که واحد «تومان» که بیشتر در بین مردم مطرح است باشد.

رحمانی در ادامه گفت: ایران تورم بین 15 تا 20 درصدی در یک دوره طولانی نزدیک به 50 ساله داشته پس حذف صفر یک مسئله اجتناب‌ناپذیر شده است. هزینه انتشار اسکناس سرسام‌آور است و با حذف صفرها می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. از نظر تهیه صورت‌های مالی نیز بهتر است واحد پول ملی به گونه‌ای باشد که صفر کمتری داشته باشد. 
هدف بانک مرکزی ثبات بخشی به اقتصاد است اما ارائه لایحه برای گرفتن مجوز قانونی این کار است ولی تا زمان اجرا زمان‌بر است. 
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: از نظر اجرا باید مطمئن باشیم که ثبات بخشی به اقتصاد در حال شکل گیری است ولی در زمان فعلی ضرورتی بر این کار نیست.

وی افزود: در اروپا نه تنها عدد یورو بلکه یک صدم یورو و سنت نیز استفاده می‌شود و ارزش دارد اما در کشور ما عدد ریال استفاده نمی‌شود و حتی ریال در محاسبات و معاملات ما نیز استفاده نمی‌شود پس مسئله گردکردن پول برای ما زیاد مشکل نیست بنابراین درست است که کشور ما ابر تورم نداشته است اما تورم 20 درصدی نیز مهم است پس در مجموع حذف صفر ضرورت دارد. 
رحمانی گفت: اقدامات بانک مرکزی سعی در کنترل بازار ارز، رسیدگی به وضعیت نظام بانکی و کنترل نرخ‌های سود بوده تا به یک ثبات برسد بعد اجرای این کار را انجام خواهد داد بنابراین اگر بی انضباطی بانکی وجود داشته باشد تورم تغییر نخواهد کرد و حذف صفر نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت. اگربرای سیاست‌گذار پولی به دنبال اعتبار هستیم باید مطمئن باشیم که ثبات بخشی اتفاق افتاده است.

تیرداد احمدی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: شاید در یک قرن اخیر آلمان غربی بعد از جام جهانی بعد از چندین سال ابر تورم، بعد از آن هلند بعد از اکتشافات گازی و ادبیات بیماری هلندی و بعد از آن برزیل است که در واقع پیش قراول تاکنون 18 صفر از پول ملی کشورش حذف کرده است. موزامبیک و ترکیه نیز از جمله کشورهایی هستند که صفر را از پول ملی کشورشان حذف کرده‌اند. ترکیه در این کشورهایی که این اتفاقات افتاد، موفق بوده است؛ زیمبابوه 5 صفر در شرایطی که تورم درحال افزایش بود حذف صفر از پول ملی اتفاق افتاد پس باید گفت صرف حذف صفر از پول ملی مشکل را حل نمی‌کند بلکه حذف صفر از پول ملی اگر تورم را افزایش ندهد تورم را کم هم نمی‌کند.

موضوع حذف صفر باید از جنبه اقتصاد رفتاری بررسی شود، در بازار سرمایه کشور دو سهم 100 تومان و 10 هزار تومان داریم که مردم سهم 100تومان را راحت‌تر می‌خرند اما در خرید چیزهای دیگر مثل نان و ... شاید مشکل باشد و نتوان به سرعت این واحد جدید را بین مردم جا انداخت.
کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اگر از این نگاه که برای مدیران گفتن صفرها سخت است اما برای مردم عادی در حذف صفرها مشکلی ندارند به فکر انجام این کار هستیم باید گفت از این کار مهم تر هم در اقتصاد کشور وجود دارد پس باید گفت بعد از تثبیت نرخ‌های کلیدی اقتصاد این پروژه در زمان خود می‌تواندانجام شود و انجام این پروژه در زمان فعلی ضروری به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: ناگزیر به اجرای حذف صفرها از پول ملی هستیم اما اکنون که به دلیل نوسانات تورمی بانک مرکزی نرخ تورم اعلام نمی‌کند، وقت انجام حذف صفر نیست.  مکانیزم پرداخت الکترونیکی بانک مرکزی با سامانه شاپرک موجب شده که ما دیگر درگیر شمارش صفرها نباشیم حتی پرداخت تاکسی‌ها نیز به صورت الکترونیکی و موبایلی پیش رفته بنابراین حیف است سرمایه اجتماعی با ارزش بانک مرکزی برای موضوع کوچکی مثل حذف 4 صفر پول کند بلکه باید این سرمایه در جهت ساختار بانکی کشور هزینه شود.
کشورهایی که حذف صفر از پول ملی داشتند، تورم صددرصدی و میلیون درصدی داشته‌اند اما ما فقط در دوره‌ای فقط تورم 15 تا 20 درصدی را تجربه کرده‌ایم.

وی گفت: فنر تورمی انباشته و خلق بی‌مهابای نقدینگی ترکیبی به علت ایرادات ساختاری در نظام بانکی کشور اتفاق افتاد که بخشی بعلت نظارت و تخلف بود بخشی بعلت تصمیمات غلط تصمیم گیران ارشد کشور بود. بخش بزرگی از تورم 10 درصدی، حبس پول در حساب‌های سپرده با نرخ سود 20 درصدی بود.  
کشورهایی که به سمت صفر پول رسیدند در متغیرهای پولی به ثبات رسیدند و انضباط پولی را رعایت کردند بعد به این سمت رفتند اما در کشور ما انضباط پولی و مالی دیده نمی‌شود. در انضباط پولی قرار بود جلوی رشد پولی و خلق نقدینگی گرفته شود اما بانک‌ها مجبور به خلق نقدینگی شدند بنابراین باید انضباط پولی و مالی رعایت شود.

در سال 1394 براورد از اجرای این طرح 3 هزار میلیارد تومان بود اما امروز هزینه خیلی بیش از این است. ما باید در شاخص‌های کلیدی اقتصاد به ثبات برسیم بعد در اجرای این کار قدم برداریم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر