بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
مهم‌ترین مشکلی که امروز سد راه ورود کشاورزان گندم به این بازار بوده، زیرساخت‌هایی همچون نبود فرهنگ‌سازی بوده و البته ناآشنایی کشاورزان با این بازار است.
کد خبر : ۱۸۶۲۳۴

ارزیابی بازار گندم

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با ارزیابی از روند تولید و فروش گندم اظهار کرد: بازار این محصول کشاورزی از حیث تولید و قیمت طی سال‌های گذشته با نوسانات فراوانی روبه‌رو بوده اما در مرحله نخست یعنی کاشت، کشاورزان تاکنون پشتیبانی نداشته و این ضعف کماکان در این حوزه وجود دارد.

وی ادامه داد: شاید تصور شود که دولت با خرید تضمینی می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین پشتیبان کشاورزان معرفی شود اما در اصل، تأمین اعتبار خریدهای تضمینی دولت نیز طی چند سال گذشته با مشکلاتی مواجه شده است.

نماینده مردم در خانه ملت در خصوص بورس‌کالا و ورود گندم به این بازار تأکید کرد: این بازار ازلحاظ کمی و کیفی می‌تواند در آینده جایگاهی مناسب را برای پاسخگویی به عرضه‌وتقاضا پدید آورد و کشاورزان می‌توانند با اتکا به بورس‌کالا زمینه قطع دست دلالان و البته دریافت مستقیم دسترنج خود بدون واسطه را داشته باشند.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین مشکلی که امروز سد راه ورود کشاورزان گندم به این بازار بوده، زیرساخت‌هایی همچون نبود فرهنگ‌سازی بوده و البته ناآشنایی کشاورزان با این بازار است؛ زمانی که فردی بتواند به‌صورت شفاف و به‌دوراز هرگونه واسطه به حیات خود در بازاری ادامه دهد، طبیعتاً اقبال به این بازار و ماندگاری افزایش پیدا می‌کند.

راضی نوری با اشاره به اینکه بورس‌کالا حتی می‌تواند کیفیت گندم را افزایش دهد، تصریح کرد: با ورود گندم به بورس‌کالا احیاناً درجه‌بندی کیفی محصول در دستور کار قرارگرفته و کشاورز به خاطر رقابت‌پذیری خود اقدام به کشت باکیفیت گندم برای ارزش‌گذاری بیشتر محصول خود در بازار می‌شود.

وی درباره اینکه بورس‌کالا باید ازلحاظ انبارداری و نظارت نیز تقویت شود، اظهار کرد: انبارداری در صنعت گندم در وضعیت کنونی کمی مشکل بوده زیرا حاشیه‌هایی نظیر گندم همراه با شن حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرد بنابراین باید ازنظر وزارت بهداشت، محل نگهداری، حمل‌ونقل و انبارداری خیال بازار آسوده شود.

نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه دولت نیازمند بازار سازی در فضای تحریمی است، گفت: درزمانی که درآمدهای ارزی کشور متمرکز بر نفت بوده و این ماده با مشکلات صادراتی و درآمدزایی روبه‌رو شده، ایجاد بازارهای موازی استراتژیک مانند محصولات کشاورزی دارای افزایش بالا برای درآمدزایی می‌تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی را داشته باشد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

در بازارهای جهانی رقم خورد؛

۱۹۰ دلاری شدن زغال‌سنگ چین

بر پایه گزارش سازمان برنامه و بودجه اعلام شد:

سبک شدن بار مالی دولت از طریق بورس کالا

ارسال نظر