بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
معاون اول رئیس جمهور گفت: مهم‌ترین اولویت دولت با توجه به تغییرات نرخ ارز، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و تلاش می‌کنیم نقدینگی واحدهای تولیدی کشور را تامین کنیم.
کد خبر : ۱۸۶۳۱۴

به گزارش بورس نیوز، اسحاق جهانگیری اظهار کرد: مهم‌ترین اولویت دولت با توجه به تغییرات نرخ ارز، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است و تلاش می‌کنیم نقدینگی واحدهای تولیدی کشور را تامین کنیم.

جهانگیری ادامه داد: باید در کنار یکدیگر، به دولت و بخش خصوصی کمک کنیم تا کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور در اختیار مردم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نیازهای ارزی کشور باید برطرف شود و باید صادرات خود را احیا کنیم. ما به ارز صادرات نیاز داریم و به همین دلیل آمریکا نفت، پتروشیمی و فولاد را تحریم کرده است.

جهانگیری گفت: کارآفرینی می‌تواند کشور را از شرایط و موانعی که با آن مواجه هستیم، عبور دهد؛ حتی اگر با تحریم و محدودیت روبرو نبودیم، بازهم باید با خلاقیت و حمایت از کارآفرینان افق‌های جدید برای آینده کشور و جوانان ایجاد کنیم.

معاون اول رییس جمهور برخی از راهکارها و پیشنهادات گذشته را برای حل مشکلات کشور ناکارآمد دانست و گفت: نیازمند نوآوری و خلاقیت برای حل مشکلات هستیم؛ باید کارآفرینی را به سمت استفاده از فناوری‌های نو و براساس تغییرات و تحولات اجتماعی و اقتصادی ببریم و زمینه را برای حضور زنان و جوانان در عرصه‌های مختلف فراهم کنیم.

وی افزود: تغییرات زیادی در کارآفرینی جهان در حال وقوع است؛ عده ای در حال افول و گروه‌های دیگری در حال ظهور هستند؛ بسیاری از بنگاه‌ها دیگر وجود ندارند و باید از این فرازها و فرودها رمزگشایی شود و افول و ظهورها را باید بررسی و مطالعه شود.

معاون اول رییس جمهوری گفت: بنگاه‌هایی موفق بوده‌اند که همزمان با تغییرات جهانی خود را تغییر داده‌اند و ادامه حیات داده‌اند و بنگاه‌هایی که خود را تغییر نداده‌اند، در چرخ‌دنده‌های تغییرات از بین رفته‌اند.

جهانگیری تصریح کرد: بنگاه اقتصادی پویا تغییرات امروز جهان را می‌شناسند و امیدواریم هم زندگی شخصی، هم اجتماعی و هم بنگاه‌ها بتوانند خود را با تغییرات و تحولات تطبیق دهند.

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم در چرخ‌دنده‌های تحولات، قربانی تغییر باشیم و بلکه باید با اتکا و پشتوانه مردم از این مسائل و مشکلات عبور کنیم.

معاون اول رییس جمهور به چالش‌ها و ابرچالش‌های پیش روی کشور اشاره کرد گفت: مسأله آب، بودجه و نقدینگی و مسائل محیط زیست کشور، امروز به چالش‌های بزرگی در کشور تبدیل شده و توسعه کشور و زندگی مردم را تهدید می‌کند؛ باید برای حل این ابر چالش‌ها تلاش و برنامه ریزی می‌کردیم اما امروز هم با تحریم‌ها هم مواجه هستیم.

جهانگیری شرایط کشور را سخت و دشوار عنوان کرد و افزود: این دوره چون بی‌منطق و بی پشتوانه است، طولانی نخواهد بود، اما باید باید برای عبور از این زمستان سخت برنامه ریزی کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری به اولویت‌ها در مسائل اقتصادی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه باید مطمئن شویم معیشت مردم آسیب نمی‌بیند، افزود: باید کالاهای ضروری و روزمره مردم تامین شود، از تجار و صنوف هم خواهش دارم تلاش کنند کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد؛ مردم بعد از این مدت کوتاه قضاوت می‌کنند و خواهند گفت چه کسی به آنها کمک کرده است؟

وی با تاکید بر لزوم افزایش صادرات برای تامین نیاز ارزی کشور خاطر نشان کرد: می‌دانم کارآفرینان دل پری از صادرات دارند ولی صادرات نباید از اولویت خارج شود؛ کشور به ارز حاصل از صادرات نیازمند است و آمریکا نیز به همین دلیل می‌خواهد جلوی صادرات ما را بگیرد.

جهانگیری مهمترین مسئله واحدهای تولیدی را کمبود نقدینگی عنوان کرد و ادامه داد: حل این مساله در دستور کار دولت است تا واحدهای تولیدی کار خود را ادامه دهند، ما اگر موفق شویم تولید و صادرات را تداوم داشته باشد و ارز مورد نیاز کشور را تامین شود، حتما از این شرایط سخت عبور می‌کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: در شرایط فعلی ساز و کارهای متعارف به دلیل فساد فرسودگی، و ناکارآمدی خیلی کارساز نیست، بیان کرد:‌ ما نیازمند تعقل، خلاقیت و نوآوری در راهکارها و ارائه راهکارهای جدید برای حل مسائل کشور هستیم.

وی با اشاره به تغییرات بسیار پرشتاب و گسترده گفت: با اتکا به نخبگان، ملت و سابقه تاریخی خود می‌توانیم سربلند از این مسیر بیرون بیاییم؛ در این شرایط فعالان اقتصادی، دولتمردان و نخبگان دانشگاهی همه یک مسئولیت مشترک دارند، همه باید با شناسایی و تقویت فرصت‌های کارآفرینی، نگرانی و ابهام نسبت به آینده کشور را کاهش دهند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر