بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
عضو سابق انجمن قطعه سازان در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

تُجار جایگزین قطعه‌سازان شدند/ خودزنی یا تحریم داخلی

عضو سابق انجمن قطعه سازان گفت: تامین مواد اولیه و مشکلات ناشی از سیاست‌های بانکی بعنوان تحریم های داخلی محسوب می شوند که نقش 80 درصدی را در مشکلات قطعه‌سازان ایفا می‌کنند.
کد خبر : ۱۸۶۳۷۵

به گزارش بورس نیوز، هرچند که در چندماه اخیر دولت اقدامات زیادی را در راستای رفع مشکلات قطعه‌سازان انجام داده اما تولیدکنندگان این بخش همچنان با مشکلاتی همچون عدم تامین مواد اولیه و اخلال در گردش نقدینگی مواجه هستند که اکنون مانعی همچون تحریم‎‌ها نیز بر سر راه فعالین این صنعت قرار گرفته اما روز گذشته فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت در گفت‌و‌گو با رسانه‌های مختلف خبری مبنی بر رفع مشکلات این صنعت پرحاشیه را مطرح کرد اما براساس بررسی‌های بورس‌نیوز همچنان تولیدکنندگان قطعه‌ساز انتقادات و اعتراض‌هایی را در این زمینه مطرح می‌کنند .

در این خصوص بهرام شهریاری عضو سابق انجمن قطعه سازان به بورس‌نیوز گفت: قطعه‌سازان همچنان با مشکلاتی همچون عدم گردش نقدینگی، نرخ بالای تامین منابع مالی و مشکلات ناشی از کار کردن کمتر از ظرفیت واقعی بر قیمت مواد اولیه دست و پنجه نرم می کنند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی کشور اسیر بخش دولتی است،افزود: تامین مواد اولیه و مشکلات ناشی از سیاست‌های بانکی از معضلات مهم قطعه‌سازان محسوب می‌شوند.

شهریاری با اشاره به اینکه قطعه‌سازان نمی‌توانند مطالبات خودرا دریافت کنند،افزود: نه تنها این مطالبات همراه با دریافت جرایم دیرکرد نیست بلکه از سویی دیگر باید به بانک‌ها جریمه پرداخت کنند که این امر کاهش سود خودروسازان را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این مشکلات تحریم داخلی محسوب می‌شوند، افزود: تحریم‌های داخلی نقش 80 درصدی در مشکلات قطعه‌سازان ایفا می‌کنند.

شهریاری با اشاره به اینکه دولتی‌ها به جای حمایت از قطعه‌سازان از خودروسازی‌ها حمایت می‌کنند،افزود: در حال حاضر خودروسازان بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان باید بعنوان بدهی به قطعه‌سازان پرداخت کنند که در این زمینه بانک مرکزی نمی تواند نقش موثری را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید برنامه توسعه صنعت قطعه سازی و خودروسازی را تدوین کند، افزود: عمر فعالیت قطعه‌سازی در ایران مشخص نیست و مونتاژکاری نیز جایگزین خودروسازی شده است.

عضو سابق انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه باید مناظره‌ای میان قطعه‌سازان و خودروسازان در رسانه‌ها برگزار شود، افزود: اکنون کارخانجات قطعه‌سازی روند روبه افولی را طی می‌کنند زیرا تجار واردکننده قطعه، جایگزین قطعه سازان شده اند.

شهریاری خاطرنشان کرد: بازار پس از فروش این کارخانجات نیز در لجام گسیختگی به سر می‌برد و مشخص نیست که قطعات خودرو چه زمانی و با چه برندی وارد کشور می‌شوند.

وی درباره نقش مردم در حمایت از تولید داخلی نیز تصریح کرد: مردم ضعیف‌ترین حلقه این زنجیره محسوب می‌شوند اما جایی برای اعتراض ندارند و حتی خودرویی که ثبت نام کرده اند به آن ها تحویل داده نمی‌شود.

شهریاری با اشاره به اینکه مسئولان باید علل کاهش کیفی محصولات را بررسی کنند، ادامه داد: در این زمینه قطعه‌سازان را مقصر می دانند درحالی‌که فقط قطعات چینی وارد کشور می‌شود .

وی با بیان اینکه تصمیمات خلق الساعه مختص به صنعت خودرو نیست، خاطرنشان کرد: در زمینه رفع مشکلات قطعه سازان باید پس از بررسی علل آن در جهت رفع مشکلات این صنعت گام برداشته شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر