بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای تالار نقره‌ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که " وزارت صمت همواره حامی سازوکار شفاف بورس کالاست" ، " اثرات مثبت راه اندازی بورس کالا در صنعت فولاد" ،" مسیر رو به جلوی معاملات زعفران در بورس کالا" و " ​ لزوم ایجاد رقابت پذیری در بازار گندم" از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۱۸۶۴۲۵
به گزارش بورس نیوز، معاون وزیر صمت در خصوص نقش بورس کالای ایران در توسعه صنعت فولاد گفت: با عرضه محصولات در بورس کالا، شاهد به حداقل رسیدن تفاوت شدید قیمت درب کارخانه و بازار بوده ایم؛ همچنین وزارت صمت از ابتدای تاسیس بورس کالا پشتوانه این ساختار شفاف بوده چرا که این بازار در این سال ها برای صنایع و تولید کشور بسیار راهگشا بوده است.

جعفر سرقینی افزود: در حال حاضر شرایطی ایجاد شده تا برای عرضه تمامی محصولات کار به نحوی پیش رود که تفاوت شدید قیمت درب کارخانه و بازار به حداقل برسد که این اتفاق در بورس محقق شده و با واقعی شدن قیمت ها، اکنون می‌توان شاهد توسعه صنایع باشیم.

وی افزود: با وجود تمام چالش‌هایی که در بازار وجود دارد، بورس کالا با مکانیزم عرضه و تقاضا و کارکرد شفاف، در کنار نظارت نهادهای مرتبط، به راه خودش ادامه می دهد؛ ضمن اینکه در این بین در نوسانات اخیر هم با همکاری بورس کالا و تولیدکنندگان، حجم عرضه ها افزایش یافت که همین موضوع موجب تعادل قیمت ها در بازار گردید.

اثرات مثبت راه اندازی بورس کالا در صنعت فولاد

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ، بورس کالا را تجربه ای بین المللی دانست و گفت: باید بیشتر از ظرفیت ها و ابزارهای این بازار  در صنعت فولاد و صنایع معدنی استفاده کنیم.

اردشیر سعدمحمدی اظهار کرد: بورس کالا طی سال های گذشته در بحث شفافیت و واقعی شدن قیمت محصولات فولادی و معدنی بسیار کمک کرده و توصیه می شود همه فعالان صنعت به مکانیسم معاملاتی این بازار احترام بگذارند و محصولات خود را در این بستر معاملاتی شفاف معامله کنند؛ چراکه عرضه محصولات فولادی و معدنی در بورس هم به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است.

به گفته وی، بورس کالا به عنوان یک تجربه بین المللی، در این سال ها توانسته بهترین اتفاق را در بخش عرضه و تقاضا برای صنعت فولاد و صنایع معدنی در کشور رقم بزند؛ به همین دلیل باید معاملات آن را در صنایع مختلف از جمله صنایع فولادی و معدنی توسعه بخشید.

دولت برای اداره بهتر کشور از ظرفیت بورس کالا بیشتر استفاده کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تصور می کنم دولت برای اداره بهتر کشور باید به بورس کالا بهای بیشتری دهد چراکه بورس کالا با توجه به سازو کارهایی که دارد می تواند در تنظیم بازار براساس عرضه و تقاضا کمک کند و از همه مهمتر شفافیت حاکم بر معاملات بورس، از هر گونه دخالت و سوء استفاده از سوی برخی افراد در بازار و ایجاد بی ثباتی جلوگیری می کند.

علی قربانی گفت: بورس کالا در ابعاد مختلف کمک شایانی را به اقتصاد کشور می کند، زمانی که عرضه کنندگان و متقاضیان در مکانی مشخص مانند بورس کالا از شرایط یکسانی برخوردار باشند این امر باعث حاکمیت شفافیت در معاملات و در عین حال کمک به کشف قیمت و رقابتی شدن بازار خواهد شد.

وی افزود: در بورس کالا قیمت ها به صورت واقعی کشف می شود که اگر مواد اولیه تا محصول نهایی همگی در بورس کالا عرضه شود، آن زمان به دلیل شفافیت ایجاد شده عمده مشکلات برای تنظیم بازار که ناشی از عدم شفافیت است، برطرف می شود.

مسیر رو به جلوی معاملات زعفران در بورس کالا

به اعتقاد اغلب کارشناسان حوزه کالا و محصولات کشاورزی، معاملات زعفران در بورس کالا در حال طی کردن مسیری رو به جلو است و این افق مثبت، نیازمند قویتر شدن حوزه‌هایی مانند برندیگ و ایجاد ارزش افزوده برای برداشتن گام‌هایی محکم در این راه است.

رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی توضیح داد: استقبال از معاملات زعفران در بورس کالا نشان‌دهنده موفقیت موجود در این بخش است و می توان گفت این معاملات توانسته برای بازار فیزیکی هم تا حدی اثرگذار باشد.

شریعتی مقدم افزود: خرید و فروش زعفران در بورس کالا  باعث  افزایش قدرت رقابت در بازار جهانی شده است که این موضوع کمک زیادی به آینده زعفران خواهد کرد. این در حالی است که بهبود سیستم بسته بندی، ایجاد محصولات جانبی، برندینگ زعفران در مجموع کمک می کند تا محصول زعفران ارزش افزوده مناسب تری ایجاد کند. هرچند که در صنعت زعفران نسبت به اغلب محصولات مشابه مانند زیره، زرشک، کشمش و غیره، کار بیشتری در خصوص بسته بندی، تحقیقات و بازاریابی شده است.

«طلای سرخ» نیازمند بورس‌کالا و مکملی به نام قانون

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بورس‌کالا از مبادی شفاف‌سازی عرضه‌ وتقاضا است و می تواند به ساماندهی بازار زعفران کمک کند؛ همچنین باید با پوشش خلاء های قانونی، شرایطی را مهیا کرد تا راه دلالی در چرخه کشت تا فروش‌نهایی زعفران به بُن‌بست ختم شود.

علی وقف‌چی اظهار کرد:بورس‌کالا می‌تواند به یکی از مبادی شفاف‌سازی عرضه‌وتقاضا تبدیل شود ضمن آنکه باید بحث واسطه‌گری و دیگر ادبیات را با قانونمند شدن تمام چرخه معاملات انجام داد تا راه دلالی در چرخه کشت تا فروش‌نهایی زعفران به بُن‌بست ختم شود.

وی تأکید کرد: با تمام محدودیت‌های موجود، بورس‌کالا برای کشاورزان می‌تواند بازاری مطمئن باشد. در این میان نباید فراموش کرد که در آینده خلأهای قانونی باید پوشش داده شود به طوریکه مشکل تولید و فروش سر مزرعه و حضور دلال برطرف شود تا کشاورز به‌صورت مستقیم وارد بازاری همچون بورس شود.

​لزوم ایجاد رقابت پذیری در بازار گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که به مرور با ورود گندم کل کشور در بورس کالا، شاهد رشد کیفیت گندم تولیدی خواهیم بود به طوریکه با استقرار انبارهای استاندارد و واقعی شدن قیمت ها، کشاورزان نیز به دلیل رقابت پذیری، اقدام به کشت باکیفیت گندم به منظور ارزش‌گذاری بیشتر محصول خود در بازار می کنند.

سید راضی نوری در خصوص بورس‌کالا و ورود گندم به این بازار تأکید کرد: این بازار از لحاظ کمی و کیفی می‌تواند در آینده جایگاهی مناسب را برای پاسخگویی به عرضه‌وتقاضا پدید آورد و کشاورزان می‌توانند با اتکا به بورس‌کالا زمینه قطع دست دلالان و البته دریافت مستقیم دسترنج خود بدون واسطه را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بورس‌کالا حتی می‌تواند کیفیت گندم را افزایش دهد، تصریح کرد: با ورود گندم به بورس‌کالا، درجه‌بندی کیفی محصول در دستور کار قرارگرفته و کشاورز به خاطر رقابت‌پذیری، اقدام به کشت باکیفیت گندم برای ارزش‌گذاری بیشتر محصول خود در بازار می کند.

اگر شفافیت می خواهیم، سیمان را در بورس کالا عرضه کنیم

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان تهران می گوید: وجود بورس کالا در هر کشوری لازم است، در صورتی که مسئولان به دنبال شفافیت قیمت برخی از کالاها مانند سیمان هستند باید نسبت به عرضه سیمان در بورس کالا اقدام کنند.

اسماعیل کاظمی با بیان اینکه اکنون تولید سیمان در کشور بر تقاضا غالب و این موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان این کالا شده گفت: بهتر است از طریق اقدامات کارشناسی بحث عرضه سیمان به بورس کالا مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

هدایت نقدینگی سرگردان به تولید با توسعه صندوق های کالایی

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان معتقد است که توسعه صندوق های کالایی در بورس کالای ایران می تواند منابع سرگردانی را که به دنبال حوزه های سرمایه گذاری هستند را در خدمت تولید و صنعت درآورد و از تخریب نقدینگی که در بخش های مختلف تولید در گردش است، جلوگیری کند.

علی تیموری شندی، عنوان کرد: بورس کالای ایران با ابزارسازی های مختلف توانسته پیشرو باشد. در همه جای دنیا بورس های کالایی همین نقش را ایفا می کنند و بورس کالای ایران از جمله بورس هایی است که ارتباط تنگاتنگی با بخش واقعی اقتصاد کشور دارد و هرچقدر که این بورس توسعه یافته تر باشد و تعمیم بیشتری پیدا کند، بخش واقعی اقتصاد ما نیز بیشتر از آن منتفع می شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه به نقش محوری شرکتهای تامین سرمایه در ابزارسازی های مالی اشاره کرد و گفت: تامین سرمایه ها می توانند با مالی سازی کردن ابزارهای کالایی در بورس کالا نقش آفرینی کنند. از جمله فعالیت هایی که تاکنون در زمینه تامین مالی از سوی شرکت های تامین سرمایه صورت گرفته است، می توان به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، صندوق های کالایی و ابزارهایی از این دست اشاره کرد. این ابزارها به طور مستقیم در خدمت تامین مالی تولیدکنندگان و کمک به تولید و اقتصاد واقعی است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر